سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی مقاله در مورد دادگاه جدید اروپائی حقوق بشر در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله در مورد دادگاه جدید اروپائی حقوق بشر در pdf دارای 22 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد دادگاه جدید اروپائی حقوق بشر در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد دادگاه جدید اروپائی حقوق بشر در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد دادگاه جدید اروپائی حقوق بشر در pdf :

دادگاه جدید اروپائی حقوق بشر

مقدمه
کنوانسیون اروپایی حقوق بشر قرار صادر از دیوان بین المللی لاهه در 10 مه 1984 جنبه ای استثنائی دارد زیرا اصدار قرارهای تامینی در زمره آن قسمت از وظائف دیوان است که موجب بیشترین جر و بحث شده است .
اما اصدار قرار تامینی مورد بحث ما با اجماع واقعی روبرو شد و تصمیمات دیوان درباره مسائل اساسی به اتفاق آرا
صادر گردید ، و فقط یکی از چهار قرار مخالف ” شوبل ” 1را برانگیخت .

اتفاق آرا در این زمینه ، از آن رو پر معنی است که اسناد و مدارک استنادی مربوط به صلاحیت موجب طرح مسائل پیچیده ای شدند و اصول حقوقی مورد بحث ، یعنی منع توسل به قوه قهریه و اصل عدم مداخله ، در این قضیه از اهمیت اساسی و عمده ای برخوردار بودند . در برابر این مسائل ، اتفاق آرا قضات دادگاه گزارشگر جنبه غیر قابل ایراد راه حلهای پذیرفته شده میباشند .

میدانیم که در مورد قرارهای تامینی عدم حضور خوانده در دیوان عملا به صورت یک قاعده در آمده است ، اما اتازونی در هنگام رسیدگی به این امر در ایوان حاضر بود . از میان دوازده قراری که توسط دادگاه کنونی صادر شده ، در ده مورد رسیدگی دادگاه بدون حضور خوانده صورت پذیرفته است . جز مورد حاضر تنها به سال 1957 در قضیه ، ”انترهاندل ” 2 خوانده در دادگاه حضور یافته و

خوانده آن قضیه نیز اتازونی بوده است . در مورد بحث کنونی ، اتازونی اعلام کرده بود که هرچند جدا معتقد به عدم صلاحیت دادگاه در رسیدگی به این موضوع است اما چون ” از قدیم نسبت به یک موسسه قضائی بی طرف و جدی و آگاه عمیقا وفادار بوده است ”
به حضور در دادگاه اقدام مینماید . پس از آنکه دیوان قطعا اعلام صلاحیت نمود 3 ، اتازونی تصمیم خود را در مورد عدم شرکت در کلیه مراحل رسیدگی به این قضیه اعلام داشت . ولی در مرحله رسیدگی به قرارهای تامینی هم ( نظیر مرحله بحث درباره صلاحیت و قابلیت پذیرش دعوی ) در دادگاه حاضر شد وبدین سان دیوان موفق به رسیدگی حضوری گردید .
از 1979 که حکومت ساندنیسهادر نیکاراگوئه مستقر گردید روابط این کشور با اتازونی مرتبا تیره تر شده است . در آغاز امر ، دستگاه کارتر از حکومت جدید پشتیبانی نمود ، اما از 1980 سیاست پنها حمایت از هندوراس را به گونه ای در پیش گرفت که بتواند هندوراس را ه صورت تکیه گاه خود علیه انقلاب در امریکای مرکزی در آورد . ریگان نیز دز همین خط پیش رفت و در سوم مارس 1981 – 6 هفته پس از تصدی ریاست جمهوری – به سیا اجازه داد تا علیه نیکاراگوئه دست به فعالیتهای مخفی بزند ، و سپس اعتباراتی افزون تر از اعتبارات قبلی به این فعالیت اختصاص داد .به اعتقاد نیکاراگوئه ” اتازونی به طور منظم دامنه عملیات خرابکارانه و نتایج آن را گسترده تر ساخته است ” 4
در مارس 1984 عملیات مذکور ابعادی بی سابقه یافت . این عملیت نه تنها حمله علیه تاسیسات موجود بر روی خشکی را در پیش گرفت بلکه به مین گذاری 3 بندر مهم ارتباطی نیکاراگوئه نیز دست یازید .
در برابر این بحران شدید ، راه حل مسالمت آمیز ناهموار بود . از 9 ژانویه 1983 دولتهای گروه کونتادورا و مکزیک و پاناما و ونزوئلا به منظور وساطت در خصوص مسائل مورد توجه پنج دولت امریکای مرکزی ، کوششهایی را آغاز کردند .

مسائل مذکور مجموعه ای از مسائل اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و امنیتی هستند که زمینه بحرانهای موجود در منطقه می باشد . مجمع عمومی سازمانهای دولتهای امریکا و مجموع عمومی ملل متحد و شورای امنیت این روند کار را تشویق کردند .
02 پروتکل شماره یازده کنوانسیون اروپایی حقوق بشر
توسعه تعداد اعضای کنوانسیون و بالا رفتن متقاضیان ، هدف از این امر نیز توفیق در هماهنگ

ساختن محتوای منافعی که به طور معقول مورد قبول همه اطراف دعوی باشد .
اما این روند نمی توانست مسائل فوری مربوط به فعالیتهای اتازونی را در نیکاراگوئه حل و فصل نماید . زیرا اتازونی در کارها و فعالیتهای گروه کونتادورا به طور مستقیم درگیر نیست .
از این رو نیکاراگوئه در 9 آوریل 1984 عرض حال خود را نسبت به مسئولیت اتازونی در خصوص موارد فوق به دادگاه داد . اساس دعوی نیکاراگوئه نقض چندین تکلیف و تعهد بین المللی توسط امریکا یعنی ^ منع توسل به قوه قهریه ، اصل عدم مداخله ، آزادی دریاها حاکمیت نیکاراگوئه و حق حیات اتباع نیکاراگوئه بود . نیکاراگوئه به موجب ماده 41 اساسنامه دیوان ” به دلیل فوریت و اهمیت مسائل مطروحه ” و ” به منظور پرهیز از تلف شدن افراد انسانی و از بین رفتن اموال و در انتظار اتخاذ یک تصمیم قطعی ” تقاضای صدور قرارهای تامینی را نمود . 5
این تقاضا موجب طرح 2 مسئله شد ، که باید توسط دادگاه حل و فصل می گردید. مسئله اول صلاحیت دادگاه در خصوص اصدار قرارهای تامین بود . این مسئله به صورتی که معمول دادگاه نبود عرضه شد . در واقع تردید نسبت به صحت و اعتبار مدارک مورد استناد نیکاراگوئه به اعتبار آنها لطمه می زد . با این همه دادگاه به اتفاق آرا پذیرفت که می توان اسناد مذکور را مبنای استقرار صلاحیت دادگاه دانست . مسئله دوم آگاهی به این امر بود که آیا اوضاع و احوال موجود اقتضای صدور قرارهای تامین را دارد ؟ این مسئله دادگاه را برای اولین بار در این محاکمه در برابر توسل به قوه قهریه قرار می داد . قضات در پاسخ مثبت به این پرسش نیز متفق الرای بودند و تنها درباره مخاطب یکی از اقدامات تامینی اختلاف نظر داشتند .
اصولا صلاحیت دادگاه لاهه حیثیت رضایی دارد : این صلاحیت تنها در صورتی هست و در حدی اعمال می شود که دولتها نسبت به آن رضایت بدهند . به نظر آتازونی این اصل جنبه عام دارد و بنابراین درباره اختیار دادگاه نسبت به صدور قرار اقدامات تامینی نیز باید اعمال گردد . ” شرط اساسی طرح هر دعوایی در دادگاه ، خصوصا طرح تقاضای اقدامات تامینی ، رضایت دو جانبه دولتهایی است که در برابر دادگاه حاضر می شوند ( ; )کلیه دعاوی اقامه شده در دادگاه ، دارای ماهیت رضایی است ”

پروفسور ” یان برانلی ” در مقام دفاع ، از جانب نیکاراگوئه ، اظهار داشت که اختیار مذکور در ماده 41 ، خصوصیت خارجی و عینی دارد . اساسنامه ، ” در صورتیکه اوضاع و احوال اقتضا کند ” دیوان را در خصوص استفاده از این اختیار صالح می داند و ” وجود مبنای رضایی و توافقی رسیدگی را الزامی تلقی نمی کند . به عکس اختیار اصدار قرار اقدامات تامینی ، خصوصیتی ” عینی و خارجی ” دارد یعنی دادگاه باید این اختیار را منحصرا بر مبنای ضابطه فوریت اعمال نماید . البته به استنای موردی که عدم صلاحیت دادگاه در رسیدگی به ماهیت واضح باشد . ”

03 قضات دادگاه جدید اروپایی حقوق بشر و نحوه انتخاب آنها
بر اساس ماده 20 این تحلیل عینا انعکاسی از رویه قضایی دادگاه در قضیه صلاحیت رسیدگی به دعوای اماکن صید ماهی است 6 دادگاه در بحث حاضر اصول همان دلائلی بازگرفته است که در قضیه اماکن صید مورد استنادش بوده اند 7 .
” به هنگام طرح تقاضای صدور قرار اقدامات تامینی در دادگاه لازم نیست که محکمه پیش از اتخاذ تصمیم به صدور قرار ، درباره صلاحیت ماهوی خود ، و یا احتمالا در خصوص صحت و واقعیت استثنایی عدم صلاحیت خویش به نتیجه قطعی برسد . معذلک تنها در صورتی باید به اصدار قرار اقدام نماید که مستندات خواهان ابتدا به گونه ای ظهور داشته باشند که بتواند مبنای اعلام صلاحیت دادگاه گردد . ”
به نظر دیوان ماهیت اختیار در اصدار قرار اقدامات امنیتی ، جنبه توافقی و رضایی ندارد . بلکه غرض از این رسیدگی ، که پرداختن به یکی از طواری دادرسی می باشد 7 یک واقعه عینی است یعنی نفس وجود دادگاه مبنای آن است و در نتیجه دادگاه به منظور تضمین وظیفه دادرسی اساسی و اصلی خود ،صلاحیت اشتغال به آن را دارد .
” ; اختیارات لازم دادگاه به حدی است که وی را در اتخاذ اقدامات مطلوب تا حدی مجاز می سازد ( ; ) که اگر صلاحیتش در رسیدگی ماهوی ، تحقق یافت ، این رسیدگی بی فائده نباشد ” 8
برای اعمال این اختیار لازم نیست که دیوان ” در مورد صلاحیت خود نسبت به رسیدگی ماهوی به نتیجه نهایی و قطعی برسد ” رضایت دولتها که در مورد صلاحیت ماهوی ، شرط هیچ یا همه است در مقام رسیدگی به طواری دادرسی ، مطرح نیست . با این همه در صورتی دادگاه دست به صدور قرار اقدامات تامینی می زند که ظاهر مستندات دعوی ” در نظر ابتدایی موید تشکیل مبتایی باشد ، که دادگاه بتواند صلاحیت خود را بر پایه آن استوار سازد ” . در این فرض امکان دارد که صلاحیت رسیدگی ماهوی وجود داشته باشد و این امر پرداختن به رسیدگی طاری را توجیه می کند . به عکس در فرضی که عدم صلاحیت رسیدگی ماهوی آشکار است . پرداختن به رسیدگی طاری کلانا موجه است . زیرا برای دادگاه وظیفه ای ، به عنوان وظیفه رسیدگی بنیادی ، وجود ندارد ، تا بنابر تامین و حفظ آن باشد . پس در این مقام دیوان نباید به حمایت از حقی برخیزد که در رای نهایی و قطعی خود اختیار صحه گذاشتن بر آن را ندارد . اما میان دو امر : یکی صلاحیت قطعی ، که معارض با فوریت تقاضای صدور اقدامات تامینی است و عدم صلاحیت آشکار که مانع اعمال رسیدگی

اتفاقی و طاری دادگاه است ، میدانی وسیع وجود دارد که صلاحیت رسیدگی ماهوی در عرصه آن مورد تردید است ، ” ولی به نظر نمی رسد که در خصوص رسیدگی به طور کافی اعلام رضایت نشده باشد ” .
به نظر نیکاراگوئه دو نظری که وی مطرح کرده است ، مبنای صلاحیت دادگاه را در رسیدگی ماهوی تشکیل می دهند 9 یکی از این دو مطلب اعلام قبولی نیکاراگوئه در مورد دادرسی اجباری دادگاه است ، این اعلام در مقام اجرای اساسنامه دیوان دائمیلاهه در 24 سپتامبر 1929 صورت گرفته

است . مطلب دوم نیز اعلامیه ” اتازونی ” مورخ 26 اوت 1949 در همین مورد است .
اتازونی در پاسخ بر اساس همین دو اعلامیه مدعی شده که دادگاه برای رسیدگی به این موضوع آشکارا غیر صالح است .
اعلامیه قبولی نیکاراگوئه بی قید و شرط و بدون ذکر حد زمانی و بدین ترتیب بوده است :

” به نام جمهوری نیکاراگوئه اعلام می دارم که دادرسی دیوان دائمی دادگستری بین المللی را بدون قید و شرط ، به عنوان دادرسی اجباری می پذیرم ” .
در ورا بساطت ظاهری این اعلام با توجه به الزامات و مقرراتی که در اساسنامه دیوان دائمی ، وجود دارد اعلامیه مذکور مساله دقیق اعتبار اعلامیه را مطرح می سازد :
به نظر نیکاراگوئه اعلامیه مورد بحث همچنان لازم الاجراست و مطابق بند 5 ماده 36 اساسنامه دیوان بین المللی متضمن قبول الزامی رسیدگی دیوان کنونی در مورد اختلاف میان طرفهای امضا کننده اساسنامه می باشد 10 .
معذلک اثر حقوقی این اعلامیه مسلم نیست . پروتکل امضای اساسنامه دیوان دائمی ( بند 3 ) تصریح می کند که اساسنامه بایستی مورد تصویب قرار گیرد و سند تصویب نیز برای دبیر کل جامعه ملل ارسال گردد .
در جریان بحث معلوم شد که امضای رسمی این سند به سال 1935 انجام یافته است و به منظور لازم الاجرا شدن نیز در روزنامه رسمی نیکاراگوئه رسما انتشار یافته است .اما در بایگانی های جامعه ملل از ایداع سندی که حاوی تصویب آن باشد اثری نیست ، بر عکس ” امیل ژیرو ” مشاور حقوقی جامعه ، در 1942 به نیکاراگوئه اطلاع داده است که این ایداع صورت نگرفته است ، حال آنکه ایداع مذکور برای قطعیت الزام حقوقی لازم است .
اکنون مطرح است که نقض شکلی مذکور در ارتباط به صلاحیت دادگاه نسبت به صدور قرار اقدامات تامینی حاوی چه اثر و نتیجه ای است ؟

01 به نظر اتازونی نتیجه این امر ساده و روشن است یعنی دادگاه به وضوح صالح نیست و قضیه مذکور باید در دفتر ثبت قلم گرفته شود با وجود آنکه تا زمان طرح این دعوی کلیه تقاضاهای مربوط به صدور قرار اقدامات تامینی موید صلاحیت ابتدایی دادگاه بودند ” در اینجا خواهان به طور کلی فاقد سند قضایی مربوط است ” نظر به اینکه نیکاراگوئه الزامات دیوان دائمی را مراعات نکرده است ، باید گفت این کشور هیچ گاه به عضویت پروتکل در نیامده و اعلامی در 1929 انجام یافته هرگز به مرحله اجرا گذاشته نشده : بنابراین نمی توان قبولی نیکاراگوئه را مفروض دانست ”.

02 به نظر نیکاراگوئه اعلامیه 1929 سندی است که می تواند مبنای صلاحیت دادگاه باشد. این اعلام از شناسایی عمومی کشورهایی بهره مند است که اعلامیه هایاختیاری مورد بحث را صادر کرده اند .
دلایل مربوط به شناسایی عمومی به این شرحند : اعلامیهنیکاراگوئه از 46 به بعد در سالنامه دیوان چاپ شده است .نشریه رسمی اتازونی هم نام نیکاراگوئه را در ردیف کشورهایی قرار می دهد که قضاوت الزامی دادگاه را پذیرفته اند . در قضیه داوری توسط پادشاه اسپانیا نیز قسمتی از عرض حال هندوراس بر اساس این اعلامیه استوار بوده و نیکاراگوئه هم قبولی خود را مورد تردید قرار نداده است . نخست آنکه از لحاظ حقوق معاهدات _ که ناظر به اعلامیه های اختیاری می باشد _ یک حقوق عم و مشترک حاکم بر مسائل شکلی وجود ندارد 04 سازمان دادگاه جدید اروپایی حقوق بشر
دادگاه بزرگی متشکل از آنچه در سالنامه 46 آمده است به عنوان جانشین اعای اعلام کننده ” با طرز کار خود و طی مدتی طولانی که این یادداشت مرتبا در سالنامه تکرار شده است ” نسبت به عیب شکلی مورد بحث سکوت کرده و از استناد و ایراد به آن صرف نظر نموده اند .
دو دیگر آنکه از نظر اصول کلی حقوق ، ممکن است شیوه رفتار دولتها در قبال مسائل منشا قبولی آنها باشد . 03 دیوان در پاسخ به استدلالهای طرفین دو نکته را مد نظر قرار داد :
اولا : دادگاه در تقاضای حذف دعوی از دفتر ثبت عرضحال حق را به اتازونی نداد. در واقع به نظر دادگاه این تقاضا جنبه غیرعادی دارد .
وقتی دولتی می خواهد که به ایراد عدم صلاحیت دادگاه بپردازد به موجب ماده 79 نظام نامه (آیین نامه ) طریق استثنایی ایراد یا ادعای عدم صلاحیت نمی تواند معارض تقاضای صدور قرار اقدامات تامینی باشد دادگاه یادآور شد که هنگامی می تواند بدون بررسی های دیگر قضیه را از دفتر ثبت عرائض حذف کند ” که هر چند عرض حال دهنده از دولت دیگری که به عنوان خوانده اظهار شده خواسته شده که صلاحیت محکمه را در خصوص دعوی بپذیرد ، اما خود قبول می کند که برای رسیدگی مورد بحث هیچ سند قضایی وجود ندارد ثانیا : دیوان قبول دارد که می توان بر مبنای اعلامیه نیکاراگوئه ، صلاحیت دادگاه را استوار ساخت . در مرحله بررسی مربوط به اقدامات تامینی فوریت امر مانع است که دادگاه به نحوی اقناع کننده بتواند مطمئن گردد که طرفین نسبت به صلاحیت دادگاه به در رسیدگی به ماهیت قضیه رضایت دارند . بنابراین کافی است که مقرراتی را بیابد که در ظاهر نگویند نیکاراگوئه نسبت به رسیدگی ماهوی رضایت ندارد . در این باب دادگاه به احراز اموری چند که مبین اراده نیکاراگوئه است پرداخته است : نیکاراگوئه پروتکل امضا اساسنامه دیوان دائمی را امضا کرده و مطابق بند دو ماده 36 به امضا اعلامیه ای دست یازیده است که در آن نه محدودیت زمانی است و نه شرطی وجود دارد . این شیوه رفتار به روشنی گزارشکر اراده نیکاراگوئه است .

درست است که نیکاراگوئه نتوانسته است دلیلی مشعر بر ایداع سند تصویب پروتکل عرضه نماید ، اما دیوان نه تنها ازاین امر به عدم صلاحیت خود نمی رسد بلکه به عکس تصریح می کند که : تا اینجا با استدلالات عنوان شده در دادگاه قانع نشده است که فقدان این تصویب قطعی ، مانع از اجرای بند 5 ماده 36 اساسنامه دادگاه فعلی می باشد و یا از انتقال اعلامیه نیکاراگوئه به دیوان کنونی جلوگیری می نماید .

بیان اعتقاد دیوان در هیچ دعوائی با این قدرت و استحکام نبوده است ، یعنی هیچ گاه با این قوت نگفته است که اختیار دارد صلاحیت خود را متکی بر یک سند مورد اعتراض قرار دهد . اعتقادی که در قرار بیان شده در رای مربوط به صلاحیت نیز تعین یافته است . این رای به استناد بند 5 ماده 36 و نیز نحوه رفتار طرفین ، به تنفیذ اعتبار اعلامیه می پردازد . 16
به این ترتیب دادگاه نسبت به وجود مقرراتی اظهار اطمینان می کند که می توان

صلاحیت دادگاه را به آنها مستند ساخت و بنابراین دیگرنیازی به اعلام نظر درباره اعتبار شک

لی مقررات مذکور نمی باشد . البته صدور قرار اقدامات تامینی ، درباره صلاحیت دادگاه پیش داوری نمی کند .
اجرای اعلامیه امریکا با قصد صریح اتازونی تعارض داشت . زیرا امریکا می خواست که اختلاف خود را با نیکاراگوئه از دایره صلاحیت دیوان خارج نماید از این رو دو روز قبل از ایداع عرضحال نیکاراگوئه ، یعنی در 6 آوریل 1984 اتازونی ضمن ارسال یادداشتی برای دبیر کل سازمان ملل و با عطف به اعلامیه 1946خود ، تصریح نموده است که :
” اعلامیه 1946 در مورد اختلافاتی که اتازونی با کلیه کشورهای امریکای مرکزی دارد و یا نتیجه حوادث جاری امریکای مرکزی و یا مربوط به این حوادث اند ، اعمال نمی شود و این مسائل به طریق مطلوب بین طرفین حل و فصل خواهد گردید . ”
” قید و شرط حاضر بدون توجه به عبارات موجود در اعلامیه ، بلافاصله به مورد اجرا گذاشته می شود و برای مدت دو سال نیز لازم الاجرا خواهد بود ، تا بتوان روند حل و فصل اختلافات را در منطقه پیگیری کرد و در زمینه مسائل سیاسی ، اقتصادی و امنیتی امریکای مرکزی ، که با یکدیگر مرتبط اند ، به راه حلی مبتنی بر مذاکره دست یافت . ”
05 چه کسانی می توانند در دادگاه اقامه دعوی بکنند
دادگاه جدید اروپایی حقوق بشر ، همانند تشکیلات پیشین ، دیوان پس از گزارش استدلالات طرفین ، با ملاحظه کاری و احتیاط احضار می دارد که : فعلا نظر به اعلام رای قطعی در این زمینه ندارد که : ( ; ) آیا در نتیجه اعلامیه 6 آوریل 1984 باز هم عرضحال مورد بحث در چهارچوب قبولی قضاوت اجباری دادگها توسط اتازونی ، قرار می گیرد یا نه . 19
اعلامیه 1946 موجد مبنائی است که میتوان این صلاحیت را بر آن مستقر ساخت و نتیجه اعلامیه 1984 نیز آن نیست که دادگاه را صریحا غیر صالح سازد . بعکس مساله بررسی و ارزیابی اعتبار این اعلامیه مطرح است و مساله یاد شده هم فقط به هنگام بحث در مورد اثبات صلاحیت میتواند حل و فصل گردد . این راه حل بیشتر از آن نظر موجه است که دادگاه در رای خود نسببه صلاحیت ، قبول میکند که اتازونی مکلف به تبعیت از رسیدگی و قضاوت دادگاه در قبال نیکاراگوئه است . 20

نیکاراگوئه این مطلب را متذکر شده است که ” مسائلی است که اساسا ناشی از صلاحیت ملی اتازونی به ترتیب تعین شده توسط این دولت است ”.

این نکته قابل توجه است که قضات در مسئله قید و شرطها متفق الرای بده اند . البته برخی از قضات در مورد قاعده استنباطی دادگاه اظهار تردید کرده اند در قضیه ” انتر هندل ” نظر ” سر هرش لوتر پاخ ” آن بوده است که دادگاه در مقام اجرای ماده 41 هنگامی اختیار عمل دارد که در سند اعطا کننده صلاحیت ابتدایی به وی ” هیچ قید و شرط نافی صریح و آشکار این صلاحیت و جود نداشته باشد ”

به نظر دادگاه پس از یررسی کافی و هنگامی که باید اختیار خود را اعمال نماید که ” به وجود امکان واقعی صلاحیت اطمینان یابد ” .
سبب حصول این توافق آن بود که اکثر قضات به وجود امکان واقعی صلاحیت قطع داشتند و معتقد بودند که می توان قرار اقدامات تامینی را به طور مشروع صادر کرد ، زیرا امکان دارد که قید و شرط اعلامیه 1984 موثر در مقام نباشد و تکلیف قضایی اتازونی را در قبال نیکاراگوئه نفی ننمایند ، که در این فرض دادگاه وظیفه قضایی خود را در خصوص ماهیت اعمال می نماید .
به موجب ماده 41 اساسنامه ” در صورتی که دیوان مقتضی بداند اختیار تامین این امر را دارد که در مورد حفظ حقوق هر یک از دو طرف ، کدام دسته از اقدامات تامینی را فعلا باید اعلام نمود . ” وقتی تقاضای صدور اقدامات تامینی به دادگاه تقدیم می گردد ، در واقع مورد تقاضا پاسخ به دو مسئله اساسی است : یکی آنکه آیا اوضاع و احوال مقتضی صدور دستور اقدامات تامینی است و دوم آنکه اقدامات تامینی مقتضی کدامند ؟
الف – آیا اوضاع و احوال مقتضی صدور دستور اقدامات تامینی است ؟
برای پاسخ باید روشن شود که به نظر دیوان اوضاع و احوالی که صدور اقدامات تامینی را ایجاب می کند ، چیست ؟قرار هیچ گونه اشاره ای به این امر نمی کند ، دادگاه حکم میکند که : ” با توجه به نکات مذکور در فوق ( ; ) اوضاع و احوال قضیه ، مقتضی تعیین اقدامات تامینی است ”
06 ملاکهای پذیرش دادخواست در دادگاه

 

مساله ملاکهای پذیرش دادخواست در دادگاه در این باب به رویه قضایی ویژه خود ، در مورد صلاحیت رسیدگی به قضیه محل ماهیگیری ارجاع نمی داد ، تحلیل تصمیم دیوان بسیار ظریف و دشوار بود .
هنگامی مورد را از موارد تعیین اقدامات تامینی می دانند که یا شیوه رفتار یکی از اطراف دعوی به گونه ای باشد که موجب ورود ضرر غیر قابل جبران به حقوق مورد دعوی گردد و یا تصمیمی را که در آینده گرفته می شود مخدوش سازد . استنتاجات اتازونی و نیکاراگوئه در مقام تحویل اوضاع و احوال متقابل و متغایر بودند به نظر اتازونی ، صدور قرار اقدامات تامینی لزوم و مناسبت نداشته اند و به نظر نیکاراگوئه این اقدامات لازم بوده اند .
01 به نظر نیکاراگوئه اوضاع و احوال عینی قضیه ، خصوصیت بی نهایت فوری دارد . سه سال پیش از تقدیم عرض حال نیکاراگوئه فعالیت های نظامی امریکا آغاز شده و به مرگ بیش از 1400 غیر نظامی و نظامی و نیز ایراد خسارات مستقیم مادی بیش از 200 میلیون دلار ، انجامیده است . مجموعه این وقایع موجب طرح مساله اساسی اسناد آنها به اتازونی است . به تعبیر روبرت میش سخنگوی اقلیت مجلس نمایندگان امریکا دخالت اتازونی در نیکاراگوئه ” همانقدر مخفی است که یک فیل در روی یک زمین فوتبال ” پنهان شده باشد از ماه مارس 1981 به این طرف ریگان چند تصمیم با عنوان ” تصمیمات ریاست جمهوری ” اتخاذ کرده است که مجوز تخصیص اعتبار برای فعالیتهای پنهانی علیه نیکاراگوئه می باشد و بدین ترتیب بیش از 70 میلیون در این راه هزینه شده است . از طرف دیگر باید واقعیت عملیات مورد ادعای نیکاراگوئه ثابت گردد .
مستند نیکاراگوئه چند مطلب بود : اعلام اعضای حکومت نیکاراگوئه همراه با سوگند ، یادداشت روسای سربازانمزدور به سفیر اتازونی در هندوراس ، متون قانونی مصوب اتازونی ، اعلامیه رسمی مقامات امریکا ، مطالب مندرج در روزنامه های امریکایی .
سوال این است که آیا دفاعیه اتازونی در این باب معنی دار و آگاهانه است ؟ در این زد و خورد اتازونی وارد جولانگاهی شده است که میدان اقدامات تامینی نمی باشد .
بهرحال دیوان خود را در قید استدلالات امریکا نیفکند و در آنجا توقف ننمود .
در واقع ایرادات امریکا در این قضیه ، باید به عنوان استثنات مستند عدم قبول صلاحیت تلقی گردد . اتازونی نیز
میبایست لایحه دفاعیه خود را در همین مبنا تنظیم میکرد ، و دادگاه آنها را در رای 26 نوامبر 1984 مورد بررسی قرار میداد . در مرحله کنونی دیوان تنها به این امر قناعت نمود که اصل مورداستناد نیکاراگوئه را متذکر شود. به موجب آن ” هیچ امری دیوان را مکلف نمیسازد که از قبول یک وجه اختلاف تنها به دلیل آن خودداری کند که اختلاف مذکور به بطن خود متضمن اختلافات دیگری است و نیز دادگاه موظف نیست که صرفا به دلیل آنکه مساله مطروحه نزد وی با مسائل سیاسی ارتباط نزدیک دارد خود را ازقید و بند وظیفه ای که اساسا جنبه حقوقی دارد ، آزاد نماید . ”

 

تقاضای نیکاراگوئه آن بود که حقوق وی ، که با اعمال اتازونی ، یعنی حمایت از ” سربازان مزدور ” و ” توسل مستقیم به قوه قهریه ” و ” تحدید به اعمال قدرت ” ، لطمه دیده است ، مورد حمایت قرار گیرد .
بدین ترتیب نیکاراگوئه سه قسم از حقوق مورد تجاوز را مطرح ساخته است که ذوی الحقوق

آن به ترتیب ، شهروندان ، دولت و مردم نیکاراگوئه می باشد ، حقوق مذکور عبارتند از :
– حق حیات و آزادی و امنیت شهروندان نیکاراگوئه
– حق نیکاراگوئه به او که در مقابل استعمال قوه قهریه تحدید به اعمال از آن طرف یک دولت خارجی ، همواره مورد حمایت قرار گیرد .
– حق تعیین سرنوشت مردم نیکاراگوئه توسط خودشان .

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله آمار اینترنت در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله آمار اینترنت در pdf دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله آمار اینترنت در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله آمار اینترنت در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله آمار اینترنت در pdf :

آمار اینترنت
مقدمه
متخصصین فعال در دنیای تجارت الکترونیک، عامل زیر را برای موفقیت یک سایت،در این تجارت نوین ضروری می دانند: آوردن بیننده به سایت اگر سایتی به دنبال فروش کالا یا خدمات و کسب درآمد یا محبوبیت است، باید بیننده داشته باشد. تعداد بینندگان هر سایت، برگ برنده آن برای کسب موفقیت در دنیای وب می‌باشد. سایتی که بیننده ندارد، بدون شک مرگی Online را تجربه می‌کند. مرگی که متاسفانه کسی را هم نمی‌توان به مراسم ختم آن دعوت نمود!
چگونه می‌توان برشماره بینندگان یک سایت افزود؟

برای این کار روش های متعددی وجود دارد، اما یکی از موثرترین راه ها، حضور در رتبه های بالای موتورهای جستجوگر است. موتور جستجوگر، سایتی است که کاربران وب را در یافتن اطلاعات و سایت های مورد علاقه شان کمک می کند. امروزه محبوبیت آنها تا به آن جاست که بسیاری از کاربران، سفر در دنیای وب را از یکی از موتورهای جستجوگر آغاز می کنند.
• 93 درصد خریداران،‌‌از آنها برای یافتن سایت‌های مورد علاقه‌شان استفاده می‌کنند.
منبع:( Forrester Research)

• 57 درصد از کاربران اینترنت، هر روز جستجو می‌کنند و 46 درصد این جستجوها برای کالا یا خدمات است. (منبع: SRI )
• 85 درصد ترافیک هدفمند در اینترنت را موتورهای جستجوگر باعث می‌شوند.
منبع: (th www user survey-Georgia Institute of Technology):

همانگونه که آمارها نشان می‌دهند، موتورهای جستجوگر ابزار مناسبی هستند که خریداران به کمک آنها، کالا یا خدمات مورد نیازشان را می‌یابند. اگرچه موتورهای جستجوگر، سایت های بسیاری را به عنوان نتایج جستجو، در اختیار کاربران قرار می دهند، اما نکته قابل توجه این است که تنها رده‌های بالای نتایج جستجو است که مورد توجه کاربران قرار می گیرد. در واقع بسیاری از کاربران، تنها سایت های قرار گرفته در 10 رتبه ابتدای نتایج جستجو را مورد بازدید قرار می دهند و از بقیه سایت ها صرفنظر می کنند! این رفتار کاربران پیام بسیار واضحی دارد:سایتهایی ‌که در رتبه‌های بالا قرار نمی‌گیرند، بینندگان چندانی، نخواهند داشت.با دقت در این رفتار کاربران، اهمیت کسب رتبه‌های بالا در موتورهای جستجوگر روشن تر می‌شود. یک سایت ممکن است 1 باشد یا 2001، اما اگر بیننده می خواهد باید خود را به رتبه های زیر 30 (ترجیحا 1 تا 10) برساند. نکته مهم دیگر این است که بینندگانی که موتورهای جستجوگر روانه سایت‌ها می‌کنند، علاقه‌مندان به سایت مورد نظر می‌باشند و این در حالی است که هزینه چندانی صرف آوردن این بینندگان به سایت، نشده است. امروزه، موتور جستجوگر، ابزار نخست در تجارت الکترونیک است به طوری که تجارت الکترونیک خود را با مسئله رتبه بندی در موتورهای جستجوگر هماهنگ می کند: رتبه های بالاتر، مستقیما به فروش بیشتر، تعبیر می شوند.

مقاله حاضر، به بررسی وضعیت بازار پیش روی فرش ایران در موتورهای جستجوگر می پردازد، آنرا با سایر رقبا مقایسه می کند و راه کارهایی را برای حضور موثرتر سایت های ایرانی، در موتورهای جستجوگر ارایه می دهد. سعی شده است ضمن توجه به سادگی در بیان پیچیدگی های فنی موضوع، مفاهیم به گونه ای بررسی گردند که بتوان از راه کارهای ارایه شده، به منظور بهینه سازی سایت ها بهره برد.

2) بررسی وضعیت موجود
برای یافتن اطلاعات مورد نیاز ، باید عبارتی (چند کلمه) را در یکی از موتورهای جستجوگر، جستجو کرد. هر چه کلماتی که جستجو می شوند، بتوانند نوع اطلاعات مورد نظر را، بهتر توضیح دهند، زودتر و دقیقتر می توان به خواسته خود رسید. به عنوان مثال، اگر فردی به دنبال اطلاعاتی درباره ” نگهداری از گلهای آپارتمانی” باشد،
می تواند هر یک از عبارتهای زیر را جستجو کند:
• نگهداری از گلها
• نگهداری از گلهای آپارتمانی
• گلهای آپارتمانی

روشن است که به کمک کلمات وارد شده در حالت دوم، بهتر مقصود خود را بیان کرده است و اگر موتور جستجوگر استفاده شده نیز یکی از موتورهای جستجوگر قدرتمند نظیر Google باشد، حتما به خواسته خود می رسد.
فردی که به دنبال اطلاعاتی درباره فرش است، می تواند عبارات بسیاری را جستجو کند، عبارت هایی نظیر:
carpet, carpet and rugs, old carpet, color carpet, carpet flooring, carpet wholesale, carpet
manufacturer, antiques, persian carpet, … .

همانطور که مشاهده می شود، می توان لیست بالا را تا هزاران مورد ادامه داد. بعضی از عبارات ، خیلی کم جستجو می شوند، برخی کم جستجو می شوند و تعداد معدودی نیز، بسیار جستجو می شوند.
جدول – الف، تعداد دفعات جستجو شده بعضی از عبارات را در میان 303 میلیون جستجوی صورت گرفته توسط کاربران در شصت روز گذشته (در زمان اجرای این مطالعه)، را نشان می دهد.

جدول- الف، تعداد دفعات جستجو شده بعضی از عبارات

اما از میان تمام عباراتی که ممکن است جستجو گردد، کدام یک مورد نظر صنعت فرش ایران می باشد. به عبارت دیگر، اگر جویندگان چه نوع اطلاعاتی، از طریق موتورهای جستجوگر، سایت های ایرانی فعال در زمینه فرش را بیابند، بهتر است؟ ممکن است کلمه carpet جستجو گردد (یک عبارت تک کلمه ای). در این صورت منظور جستجوکننده دقیقا روشن نیست. زیرا معلوم نیست دنبال اطلاعات کدام زمینه مرتبط با carpet (رنگ، طراحی، خرید، فروش، تولید کننده و ; ) می گردد. به این گونه کلمات، ” کلمات رقابتی” می گویند. سرمایه گذاری بر این گونه کلمات، به منظور کسب رتبه های بالا، برای بیشتر سایت ها توصیه نمی گردد. هرچند که کسب رتبه های بالا با این گونه کلمات، سخت تر بوده، نیاز به زمان بیشتری دارد.

نمودار- الف، وضعیت سایت های ایرانی را در مقایسه با رقبا، نشان می دهد. در نمودارهای ارایه شده، تعداد رتبه های زیر 20 در موتورهای جستجوگر Google, MSN, Yahoo مد نظر بوده است.

نمودار – الف، تعداد رتبه های زیر 20 سایت های ایرانی در مقایسه با رقبا

ارایه می کردند و امریکایی می باشند , اما همانطور که carpet بسیاری از سایتها یی که در جستجوی کلمه گفته شد، به دلیل کلی بودن کلمه فرش، نمی توان در این مورد به سایت های ایرانی خرده گرفت. هر چند که می توانند بهتر از این باشند.
• ممکن است یکی از کاربران دقیقا به دنبال فرش ایران باشد. در این صورت به احتمال فراوان عبارت persian carpet را جستجو می کند. البته امکان دارد که عده معدودی نیز عباراتی نظیر iran carpet یا iranian carpet را جستجو می کنند. در هر صورت انتظار بر این است که با جستجوی یکی از عبارات یاد شده، با لیستی از سایت های ایرانی روبرو شویم. اما با مشاهده

نمودار- ب، ضعف سایت های ایرانی، در این مورد مشهودتر می گردد!

در کمال تاسف، بسیاری از سایت هایی که در پاسخ به این جستجو ارایه می گردند، ایرانی نیستند. وبه طور واضح تر این که، فرش ایرانی از دیگران خریداری می شود یا این که کاربران، اطلاعات مورد نیاز خود درباره فرش ایرانی را از دیگران کسب می کنند!
در جستجوی عبارت یاد شده، با سایت های بسیاری از آمریکا و انگلیس روبرو می شویم. وجود سایت هایی از آفریقای جنوبی، پاکستان، سنگاپور، لبنان و ترکیه نیز، قابل توجه است. البته منظور این نیست که کالای ایرانی را باید فروشنده ایرانی بفروشد یا اینکه سایت های ایرانی، تنها مرجع انتشار اطلاعات درباره فرش ایران باشند . بلکه صحبت بر سر نقش موثر ایفا کردن است. صحبت بر سر رهبری بازار و کنترل روند انتشار اطلاعات و اخبار فرش ایران است.
• ممکن است فرش به عنوان یک کالای زینتی مد نظر باشد و یا اینکه خریدارانی به دنبال فرش های کهنه باشند. در این صورت شاید عبارتی مثل old carpet جستجو شود.

فرش ایران می تواند خواسته این علاقه مندان را برآورده سازد. اما آیا آنها فروشندگان ایرانی را به راحتی می یابند؟ بررسی صورت گرفته ، سهل الوصول نبودن سایت های ایرانی، در این حالت را نیز از طریق موتورهای جستجوگر، تایید می نماید.

در تمام حالت های بررسی شده، سایت های ایرانی، عموما رتبه های مناسبی ندارند و حتی بسیاری از آنها به موتورهای جستجوگر معرفی نشده اند. این حضور کم رنگ در موتورهای جستجوگر، می تواند به معنای این باشد که ایرانیان به راحتی، خریداران و علاقه مندان بسیاری را از دست می دهند.
اگر به خاطر داشته باشیم که ” گرسنگان اطلاعات، عموما عجله دارند”، دیگر از کاربران وب انتظار نخواهیم داشت که وقت وحوصله خود را صرف یا فتن سایت های مورد نظر ما در رتبه های پایین تر کنند.

یکی از مهمترین مواردی که امروزه در جامه ما شیوع پیدا کرده آن است که هر یک از نهادها و دستگاههای اجرایی مانند مخابرات،صداوسیما،بازرگانی،صنایع و…خود را به نوعی متولی این صنعت می دانند و بخش عمده ای از تبلیغات خود را به اثبات این نکته اختصاص می دهند. فعالیت در این راستا بسیار دلگرم کننده می باشد اما نکات منفی این قضیه آن است که بخش های دو لتی مذکور سعی بر آن دارند که دیدگاه های شخصی و خاص خود را دنبال کنند و این در حالی است که باید بپذیریم در زمینهIT نمی توان فعالیتهای پراکنده انجامداد؛پس باید در آن جهت حرکت را اصلاح کنیم که یک هماهنگی و اجتماع واء ¬د ایجاد نمائیم تا خدای ناکرده در یک روز نگوئیم صنعت IT فقط نشات گرفته از یک بودجه متولی پرور بوده است. و همچنین دراین راستا باید از بخشهای خصوصی برای فعالیت در این زمینه ها که نتیجه آن حضور بیشتر نیروهای جوان و متخصص و در نتیجه ایجاد اشتغال می باشد،حمایت کنیم و باید بستر مخابراتی درست را که از بستر های اصلی این صنعت می باشد را جدی تر بگیریم و کاستی های آن را هر چه سریعتر مرتفع کنیم تا انشاءالله حرکت در این مقوله دارای زمان گذر طولانی نشود…

3) چه باید کرد؟
• هرچه سایتی به موتورهای جستجوگر بیشتری معرفی شود، بهتر است.
• اگر نام سایت، مرتبط با موضوع فعالیت آن باشد، بهتر است.
• هرچه سایتی دارای محتوای متنی بیشتری (نسبت به محتوای گرافیکی) باشد، بهتر است.
• سایتی که مطالب بیشتری درباره موضوع فعالیت خود را در صفحات مختلف ارایه می دهد، رتبه های بهتری بدست می آورد.
• سایتی که صفحات آن دیر بارگذاری(load) می شود، رتبه های مناسبی بدست نمی آورد.
• سایتی که صفحات کمی دارد، شانس خود را در کسب رتبه های بالاتر کاهش می دهد.

• سایتی که عنوان های مناسبی برای صفحات آن در نظر گرفته شده است، عموما رتبه های مناسبی کسب می کند.
• هرچه سایتی در سایت های بیشتری به عنوان مرجع(منبع) توصیه شود، بهتر است.

4) نتیجه گیری
جذب بینندگان به سایت ، محدود به سرمایه گذاری بر کسب رتبه های مناسب در موتورهای جستجوگر نمی گردد، اما بسیاری از سایت های موفق اذعان می کنند که حتی تا 86 درصد بینندگان خود را مدیون موتورهای جستجوگر هستند. کیست که از این درصد بالا چشم پوشی کند؟
در این مقاله میزان موفقیت سایت های ایرانی در استفاده از سایر روشهای بازاریابی الکترونیکی، بررسی نشده است اما به نظر می رسد که صنعت فرش ایران همچنان بر تجارت سنتی تاکید دارد، گو این که در آن هم، اوضاع مساعدی ندارد!

برای کسب رتبه های مناسب باید موارد بسیاری را در نظر گرفت و با تکیه بر تنها چند مورد نمی توان انتظار کسب رتبه های بالایی داشت. کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجوگر یک بحث کاملا تخصصی است و آن هنر افرادی است که از آنها با نام SEO یاد می شود.
تخصصی بودن این موضوع بدان معنا نیست که نتوان از پس آن بر آمد، بلکه با کمی مطالعه می توان سایت ها را برای موتورهای جستجوگر، جذاب تر کرد.
حتی اگر بیشتر سایت های ایرانی نتوانند از تکنیک های موجود برای بهبود رتبه هایشان، استفاده کنند، می توان با تقویت یا راه اندازی چند سایت و بهینه سازی آنها، از آنها به عنوان دروازه ورود به صنعت فرش ایران، استفاده کرد.

به هنگام طراحی سایت ها علاوه بر تاکید بر جذابیت متنی،گرافیکی ، ساختاری و ; ، باید به بالا بردن کیفیت آنها، متناسب با ذائقه موتورهای جستجوگر، توجه شود. سایت هایی که زیبا و جذاب طراحی شده اند با کسب رتبه های بالا در موتورهای جستجوگر، چشمان بیشتری را خیره می کنند.
جستجوی اطلاعات اولین کام بس از ورود به شبکه در میان کسانی که از اینترنت استفاده می کنند، جستجو برای یافتن اطلاعات از طریق جستجوگرهای اینترنتی به سرعت به فراگیرترین فعالیت تبدیل می شود.

براساس یک بررسی که هفته گذشته منتشر شد، جستجوگرها (Search Engines) به یکی از مهم ترین ابعاد اینترنت برای کاربران بدل شده اند.
ارقام گردآوری شده توسط “پروژه اینترنتی پیو” (Pew Internet Project) نشان می دهد که پس از استفاده از ایمیل، کاربران بیش از هر چیز به جستجوی اطلاعات مورد نظر خود از طریق جستجوگرها می پردازند.
این تحقیق فاش می کند که موتورهای جستجوگر به آهستگی در حال تکامل هستند و در نشان دادن وب سایت های مفید به کاربران نسبت به گذشته بسیار بهتر عمل می کنند.

کمک واقعی براساس ارقامی که توسط این گروه منتشر شده است، بیش از 80 درصد کاربران اینترنت در آمریکا به جستجوگرها مراجعه کرده اند و 29 درصد آنها هر روز برای یافتن اطلاعات مورد نظر خود به این موتورها رجوع می کنند.
تنها فعالیت دیگر در اینترنت که از محبوبیت بیشتری برخوردار است به مرور ایمیل ها مربوط می شود که 52 درصد کاربران آن را به طور روزانه انجام می دهند.
افراد هرچه زمان بیشتری را در اینترنت می گذرانند، بیشتر به جستجوگرهایی نظیر Google ،Alta Vista و Lycos مراجعه می کنند.
تقریبا 40 درصد کسانی که برای سه سال یا بیشتر از اینترنت استفاده کرده اند، هر روز از جستجوگرها استفاده می کنند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی پاورپوینت آرایه در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پروژه دانشجویی پاورپوینت آرایه در pdf دارای 31 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پروژه دانشجویی پاورپوینت آرایه در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلودپروژه دانشجویی پاورپوینت آرایه در pdf

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلودپروژه دانشجویی پاورپوینت آرایه در pdf

قرار داده شده است

 

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

3-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی 12 ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پروژه دانشجویی پاورپوینت آرایه در pdf :

متن ندارد

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله کاراته چیست در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله کاراته چیست در pdf دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله کاراته چیست در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله کاراته چیست در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله کاراته چیست در pdf :

کلمه ژاپنى «کارا» به معنى خالى و «te» یعنى دست است این هنر رزمى که (karate-do) نام دارد به معناى روش استفاده از دستان خالى است و براساس اصول دفاع شخصى طراحى شده است.
نخستین بار کاراته در جزیره Okinawa توسط روستاییانى که طبق قوانین حاکم اجازه استفاده از سلاح (براى دفاع از خود) را نداشتند شکل گرفت و متولد شد. آن ها با الهام از هنر جنگى قدیمى در چین توانستند شیوه اى جدید به وجود آورند و به عوض در دست گرفتن اسلحه از دست ها و پاهایشان استفاده کردند.
کم کم با عدم نیاز به استفاده از این روش براى دفاع از خود، این وسیله دفاعى تبدیل به یک «هنر» شد و آن را هنر یا ورزش رزمى نامیدند و به گوشه گوشه جهان رسید و در حال حاضر چندین سبک مهم کاراته در دنیا اجرا مى شود.

چشم انداز تاریخى کاراته
«Okinawa» زادگاه یا محل تولد کاراته یکى از چندین جزایر کوچک جنوب ژاپن است که به خاطر وضعیت و موقعیت جغرافیایى بسیار خوب و مناسبش ارتباط فرهنگى و تجارى زیادى با چین و ژاپن براى قرن ها داشته است. به همین خاطر عرصه مبادلات بین مردم این جزایر با کشورهاى همسایه از تبادل کالا و خدمات فراتر رفت و حتى شیوه هاى تدافعى و رزمى نیز انتقال یافت. به جهت تأثیر دائمى ملوانان و تجار چینى جنگ هاى داخلى در این جزیره تحت تأثیر (Chan Fa) یا روش استفاده از مشت در نبردها ( که در چین متداول بود) قرار گرفت.
همانطور که ذکر شد وضعیت استراتژیک خاص این منطقه باعث شد که چینى ها و ژاپنى ها بارها به Okinawa هجوم برند تا از این جزیره به عنوان پایگاه سیاسى نظامى خود استفاده کنند و جاى تعجب نیست اگر در چنین شرایطى این مردم به دنبال راهى براى دفاع از خود بوده باشند بدون داشتن سلاح و براساس قوانینى که به آن ها اجازه استفاده از اسلحه را نمى داد شروع به استفاده از شیوه هاى دفاعى به کمک بخش هاى مختلف بدن و با دستان خالى و پاهاى برهنه کردند.

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله در مورد سلول های بنیادی و کاربرد آن ها در p

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله در مورد سلول های بنیادی و کاربرد آن ها در pdf دارای 81 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد سلول های بنیادی و کاربرد آن ها در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد سلول های بنیادی و کاربرد آن ها در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد سلول های بنیادی و کاربرد آن ها در pdf :

هدف :
هدف ازانجام این تحقیق بالا بردن سطح دانش و کسب اطلاعاتی درباره سلول های بنیادی ، خصوصیات و کاربرد آنها در علوم پزشکی و درمان بیماریها به وسیله این سلول هامی باشد امروزه بیماری های زیاد ومسری گریبانگیر جامعه بشری شده است ودر حالی که بسیاری از این بیماری ها صعب العلاج می باشد و به همین خاطر این بیماری ها نظر دانشمندان علوم پزشکی را به خود

معطوف کرده است و آنها را به این فکر واداشته است که چگونه می توانندراه حلی برای آن بیابند به همین علت بحث سلول های بنیادی در علم پزشکی بسیار مطرح وپر اهمیت می باشد . بنابراین ما بر آن شدیم تا تحقیقاتی در این زمینه هرچند ناچیزبه عمل آوریم ؛تا به واسطه آن اطلاعاتی در این زمینه در اختیار خوانندگان گرامی و پویندگان علوم پزشکی قرار دهیم.

چـکـیده:
سلول های بنیادی سلول هایی هستند که به علت داشتن پتانسیل های بالا در زمینه ی تقسیم شدن و تمایز به سلول های تخصصی بدن و نیز توانایی های آن ها در ترمیم بافتی بسیار مورد توجه جامعه قرار گرفته اند این سلول ها می توانند به طور نامحدود هر نوع سلولی را به وجود آورند علاوه بر این می توانند از نظر ژنتیکی تغییر کنند به صورتی که پس از پیوند دفع نشوند. بیش از بیست سال قبل دانشمندان توانستند سلول های بنیادی را از جنین چند روزه موش جدا کنند و با مطالعه سال ها جزئیات بیولوژی سلول های بنیادی موش در سال 1998 موفق به جدا کردن سلول های بنیادی جنینی از جنین انسان شوند امروزه سلول های بنیادی از موش ،انسان و میمون گرفته می شود.این سلول ها دو خصوصیت ویژه دارند:

1ـ خود نوزائی (تقسیم و تولید سلول هایی با خواص یکسان بدون اینکه ویژگی سلول اولیه دچار تغییر شود)
2 ـ توانایی متمایز شدن به سلول های اعضاء مختلف بدن
این سلول ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:
1 ـ سلول های بنیادی جنین (Embryonic stem cells)
2 ـ سلول های بنیادی بزرگسالان(Adult stem cells)
3 ـ سلول های بنیادی بند ناف( (Umbilical cord stem cells

هر کدام از این سلول ها ویژگی های خاص خود را دارا هستند وهر کدام در قسمتهای مختلفی از بدن یافت می شوند تعداد این سلول ها در بدن بسیار کم و نادر است . سلول های بنیادی را در آزمایشگا ه ها در محیط های خاصی کشت می دهند و آزمایشات متعددی را روی آنها انجام می دهند تا بتوانند بهترین و کاملترین موجود زنده را ایجاد کنند.
این سلول ها کاربردهای زیادی را در علم پزشکی دارا هستند و می توانند بیماری های زیادی را درمان کنند بیماری هایی که دارای بیشترین کاندید ها برای درمان توسط سلول های بنیادی می باشند عبارتند از:
1diabetes
2.acute live
3.heart failures
4. muscular disorder
5. arthritis
6. brain damages and disorders
7. vision disorders
8. renal disorders
9. hematopoietic and immune disease
2ـ ترمیم کردن مغز به کمک سلول های مغز استخوان
3 ـ درمان کمردرد به کمک سلول های بنیادی
4 ـ درمان بیماری های قلبی به کمک سلول های بنیادی
5 ـ درمان بیماری های کبدی به کمک سلول های بنیادی
6 ـ درمان چین و چروک پوست به وسیله ی سلول های بنیادی


از فناوری سلولهای بنیادی به عنوان دومین انقلاب در زیست شناسی و پزشکی بعد از فناوری زیست یاد می شود .فناوری سلول های بنیادی در مطالعات زیست شناسی تکوینی یا جنین شناسی ، توسعه دارو سازی ، ناهنجار شناسی ، سم شناسی و مطالعه عملکرد ژن ها در موجود زنده دارای اهمیت است . اما مهمترین ارزش این سلول ها در طب ، پیوند است به گونه ای که امید محققان آن است که بتوان این سلول ها را در جهت درمان بسیاری از بیماری های صعب

العلاج به کار برد که البته دانشمندان بر این امیدند و پیش بینی می نمایند که در 10 سال آینده به این هدف دست یابند. .سلول های بنیادی که از سلول های داخل بدن پستان داران جدا می شوند به دلیل داشتن پتانسیل های بالا در زمینه تقسیم شدن ، تمایز به سلول های تخصصی بدن و نیز توانایی آنها در ترمیم بافت های آسیب دیده بدن بسیار مورد توجه دانشمندان علوم پزشکی قرار گرفته اند. امروزه بسیاری از دانشمندان مشغول مطالعه ،پژوهش و تحقیق بر روی سلول های

بنیادی هستند و در این زمینه به پیشرفت های قابل ملاحظه و چشم گیری دست یافته اند .آنها با جدا سازی سلول های بنیادی جنینی ، سلول های بنیادی بند ناف و سلول های بنیادی بزرگسال از بدن انسان و کشت آن در محیط آزمایشگاه موفق به تولید بعضی از بافت های تخصصی بدن شدند که به واسطه آنها می توان بسیاری از بیماران را از مرگ نجات داد. همچنین با استفاده از سلول های بنیادی بند ناف کودک ، می توان همه بیماری های او را در دوران بزرگسالی50% درصد بیماری های والدین و 25% بیماری خواهران و برادران او را درمان کرد. علاوه بر این دانشمندان در حال انجام آزمایشاتی در خصوص تبدیل سلول های بنیادی به انسان هستنتد که مطمئناً در سال

های آینده شاهد آن هستیم. کشور ما نیز به همت دانشمندان و متخصصین این رشته از جمله معدود کشورهایی است که به این فناوری دست یافته است. در کشور ما دو مرکز تحقیقاتی به نام رویان و مدرس مشغول فعالیت در این زمینه هستند که دانشمندان مؤسسه رویان در سال گذشته موفق به تولید گوسفند شبیه سازی شده ، شدندکه امیدواریم همچنان شاهد موفقیت هایی در این زمینه و در زمینه های دیگر علمی برای کشور عزیزمان باشیم. در این تحقیق سعی شده است که به گوشه ای از فعالیت ها و دستاوردهای محققان در دست یابی به فناوری تکثیر و تمایز سلول های بنیادی اشاره شود و اطلاعاتی هر چند ناچیز در باره سلول های بنیادی در اختیار خوانندگان

گرامی و پویندگان علوم پزشکی قرار داده شود. امروزه علیرغم پیشرفت های بزرگی که در استفاده از سلول های بنیادی برای مقاصد درمانی به دست آمده است ، بشر هنوز در ابتدای این راه است و همچنان تحقیقات گسترده ای برای عملی ساختن ایده های محققان در دست انجام است که امیدواریم هر چه زودتر این ایده ها تحقق یابند.

روش تحقیق:
در دنیای امروزی وزندگی ماشینی بسیاری از بیماری های مسری ولایعلاج بوجو.د آمده است که فکر دانشمندان و متفکرین علوم پزشکی را به خود مشغول داشته است . این بیماری ها از آن جهت اهمیت پیدا کرده است که افراد زیادی را بطور ناگهانی و یا به طور تدریجی به کام مرگ و نابودی می کشاند و از همه مهمتر این که این بیماری ها به فرزندان آنها نیز منتقل می شود و از همان ابتدای زندگی زنده بودن آنها را به مخاطره می اندازد لذا وجود این بیماری ها سوألات بسیاری را در ذهن انسان ایجاد می کند که عبارتند از :

1ـ آیا راهی برای تولد نوزادانی سالم از افراد مبتلا به بیماری مسری وجود دارد.
2ـ آیا می توان از پیشرفت بیماری جلو گیری کرد.
3ـ اگر فردی قسمتی یا عضوی از بدن خود را در حادثه یا بر اثر بیماری از دست بدهد امکان ترمیم آن وجود دارد
4ـ در پیوند اعضاء بدن مسئله ای به نام عدم پذیرش عضو توسط بدن گیرنده عضووجود دارد به چه طریق می توان به این مشکل فائق آمد.
همین سئوالات بود که ما را بر آن داشت تا به گردآوری این مطالب بپردازیم و سختیها و مشکلات این راه اعم از در دسترس نبودن کتابهایی در این رابطه، کمبود منابع علمی در زمینه فوق و غیره را با جان و دل بخریم تا بتوانیم به بعضی از این سئوالات در حد توان و وسع خود پاسخی هر چند کوتاه و مختصر بدهیم و دیگران را نیز از پاسخ این سئوالات مطلع کنیم.

ادبیات و سوابق سلول های بنیادی

در رابطه با ادبیات و سوابق سلول های بنیادی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ طیبه رهبرپور، مژده صالح نیا و مسعود سلیمانی در خصوص تمایز سلول های کیسه زرده موش به سلول های اریتروئیدی در حضور اریتروپوئیتین تحقیقی انجام داده اند که چکیده آن به شرح زیر می باشد:
هدف: سلولهای بنیادی خونساز کیسه زرده به علت توانایی تکثیر زیاد و عدم بروز آنتی ژنهای وابسته به سازگار نسجی MHC، بهترین کاندید برای پیوند، سلول درمانی و مطالعات تداخلات ژنی هستند. با توجه به اختلاف نظر در مورد اثر گذاری اریتروپوئیتین (EPO: Erythropoeitin) بر تمایز سلولهای کیسه زرده سعی شد تاثیر EPO بر تمایز آنها به رده اریتروئیدی در شرایط In vitro بررسی شود.مواد و روشها: پس از تخلیه جنینهای 10 روزه موش نژاد NMRI، کیسه زرده آنها با کمک استریومیکروسکوپ جدا شد و سلولهای آن ابتدا توسط روشهای مکانیکی و بعد با آنزیم کلاژناز 1/0 درصد یا تریپسین 25/0 درصد، 02/0درصد اتیلن دی آمید تترااستیک اسید (EDTA) به سلولهای تک تبدیل شدند. سپس از این سلولها در حضور فاکتورهای اینترلوکین 3، فاکتور سلول

بنیادی و غلظتهای مختلف اریتروپوئیتین در دو مرحله سنجش کلونی در محیط نیمه جامد صورت گرفت. بعد از 14 روز رنگ آمیزی بنزیدین صورت گرفت و کلونیهای بنزیدین مثبت به عنوان رده اریتروئیدی شمارش شدند. رنگ آمیزی بنزیدین و رایت گیمسا روی لامهای سیتواسپین آنها صورت گرفت. سپس برای بررسی اثر لایه پشتیبان بر کشت سلولهای کیسه زرده، از هم کشتی این سلولها با سلولهای استرومای مغز استخوان استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که تمایز این سلولها به رده اریتروئیدی در In vitro هم در حضور فاکتور EPO و هم در غیاب این فاکتور صورت می

گیرد، ولی در حضور فاکتور EPO تعداد کلونیها بنزیدین مثبت بیشتر و اندازه کلونیها بزرگتر بود. میانگین تعداد کلونیها بنزیدین مثبت در گروه حاوی EPO با غلظت 1 U/ml نسبت به گروه فاقد EPO، 554 درصد افزایش داشت اما این افزایش از نظر آماری معنی دار نبود. کشت این سلولها روی لایه پشتیبان هم نشان داد که در حضور EPO تمایز به رده اریتروئیدی بهتر صورت می گیرد.نتیجه گیری: در مجموع با توجه به نتایج به دست آمده می توان چنین نتیجه گیری کرد که این سلولها در In vitro بدون نیاز به EPO به رده اریتروئیدی تمایز می یابند اما حضور EPO باعث بهبود شکل گیری کلونیها اریتروئیدی می شود. گرچه در این خصوص نیاز به تحقیقات بیشتری است.
ـ شیوا خضری، مجتبی رضازاده ولوجردی، حوری سپهری و حسین بهارونددر خصوص بررسی خصوصیات کرونوتروپی کاردیومیوسیتهای مشتق از سلولهای بنیادی جنینی موش پس از تیمار با فاکتور رشد فیبروبلاستی تحقیقی انجام داده اند که چکیده مطلب آن به شرح زیر می باشد.

هدف: تاثیر فاکتور رشد فیبروبلاستی بر تمایز کاردیومیوسیتهای حاصل از سلولهای بنیادی جنین (ES: Embryonic Stem Cells) موش و خصوصیات فارماکولوژیکی آنها مواد و روشها: تعداد 800 سلول بنیادی جنینی موش (Royan B1) در قطرات آویزان و در پتری دیش کشت شدند. پس از دو روز سلولهای ES در هر قطره جمع شده و تشکیل اجسام شبه جنینی (EB: Embryoid Body) را دادند. به دنبال آن EB ها به مدت پنج روز دیگر به صورت سوسپانسیون در ظروف باکتریایی کشت شدند. در دو روز اول کشت در ظروف باکتریایی، سلولها با bFGF 10 ng/ml (basic Fibroblast

Growth Factor) تیمار شدند. سپس EB ها به صورت منفرد در ظروف کشت سلولی 24 خانه که قبلا با ژلاتین 1/0 درصد مفروش شده بودند کشت شدند. تعداد ضربان EBها در دو گروه کنترل و bFGF به صورت روزانه شمارش و تاثیر داروهای کرونوتروپی ایزوپرنالین، کارباکول و فنیل افرین بر کاردیومیوسیتهای حاصل بررسی شد.
یافته ها: به کارگیری ایزوپرنالین و فنیل افرین بر کاردیومیوسیتهای حاصل سبب افزایش تعداد ضربان در دقیقه در هر دو گروه گردید. اما تعداد ضربان در گروه bFGF در ابتدای تکوین نسبت به گروه کنترل بیشتر بود. به طوری که بکارگیری ایزوپرنالین (p<035/0) و فنیل افرین (p<019/0) سبب افزایش معنی دار ضربان نسبت به گروه bFGF شد. همچنین داروی کارباکول سبب کاهش تعداد ضربان در دقیقه در هر دو گروه شد اما تفاوتی در میزان کاهش ضربان هر دو گروه دیده نشد. نتایج شمارش روزانه نیز نشان داد که EB های گروه کنترل تعداد ضربان در دقیقه بیشتری نسبت به گروه bFGF دارند و پایداری تعداد ضربان در دقیقه در طول زمان در گروه کنترل بیشتر از گروه bFGF است. تفاوت دو گروه در روز 7+5 با p<012/0، روز 7+7 با p<002/0، روز 7+9 با p<0001/0، روز 7+17 با p<014/0 روز 7+19 با p<001/0 معنی دار بود.

نتیجه گیری: از نتایج به دست آمده می توان استنباط کرد که bFGF با اینکه بر تجلی یا عملکرد بعضی گیرنده ها در کاردیومیوسیتها می تواند موثر باشد ولی با شرایط مذکور به تنهایی در قلب زایی تاثیری ندارد.
ـ معاون علمی رئیس جمهور رتبه ششم ایران در سلول های بنیادی و رتبه هشتم در شبیه سازی حیوانات را برخی از دست آوردهای اخیر کشور عنوان کرد خبرگزاری مهر

تاریخچه:
تاریخچه تحقیقات در زمینه ی سلول های بنیادی به قرن نوزدهم زمانی که دانشمندان دریافتند برخی از سلول ها می توانند سلول های دیگری را تولید کنند ، بر می گردد . در سال 1960 محققان کشف کردند که مغز استخوان حداقل دو نوع سلول بنیادی را تولید می کند که عبارتند از : سلول های خون ساز که انواع سلول های خونی را در بدن می سازد وسلول های استرومال که می توانند بافت های غضروف ، اسخوان ، چربی و بافت های همبندی فیبروز را در بدن بسازند.در سال 1960 دانشمندانی که موش ها را مطالعه می کردند ؛ دو منطقه از مغز موش را ک

ه شامل سلول های تقسیم شونده که تبدیل به سلول های عصبی می شوند را کشف کردند.
در سال 1990 دانشمندان دریافتند که مغز بالغین شامل سلول های بنیادی است که توانایی تولید سه نوع سلول های اصلی مغز که شامل آستروسیت ها و الیگودندروسیت ها (سلول های غیر عصبی) و نورون ها (سلول های عصبی ) می شوند را دارا هستند.
بیشتر از بیست سال قبل دانشمندان توانستند سلول های بنیادی را از جنین ابتدایی موش جدا کنند و با سال ها مطالعه بر روی جزئیات بیولوژی سلول های بنیادی موش توانستند به بسیاری از

خصوصیات آنها پی ببرند. در سال 1998 دانشمندان موفق به جدا کردن سلول های بنیادی جنینی از جنین انسان و رشد آن ها در محیط آزمایشگاه شدند واین سلول ها را سلول های بنیادی جنینی انسان نامیدند .این سلول ها همان طور که از نامشان پیدا است از جنین های چهار یا پنج روزه که از تخم هایی که درآزمایشگاهی بارور می شوند به دست می آیند و در محیط آزمایشگاهی در محیط های کشت اختصاصی رشد داده می شوند.
بالاخره در سال 1998 اولین گزارش موفقیت آمیز از تکثیر و تمایز سلول های بنیادی جنینی انسان در آمریکا منتشر شد. اما با توجه به بروز برخی محدودیت ها در تولید و استفاده از سلول های بنیادی جنینی (که تلاش برای رفع آن ها کماکان ادامه دارد ) در چند سال اخیر ، موج جدیدی از تحقیقات بر روی سلول های بنیادی بالغ شروع شد که با جدیت تمام ادامه دارد.

سلول های بنیادی چیست ؟
یکی از یافته های جدید علم پزشکی شناسایی و جدا کردن نوع جدیدی از سلول ها در داخل بدن پستانداران، به نام سلول های بنیادی است که به دلیل داشتن پتانسیل های بالا در زمینه تقسیم شدن، تمایز به سلول های تخصصی بدن و نیز توانایی آن ها در ترمیم بافتی بسیار مورد توجه دانشمندان قرار گرفته اند. این سلول ها دارای دو خصوصیت ویژههستند که آنها را از سایر سلول ها متمایز می کند :

1) قدرت تقسیم و تولید سلول هایی با خواص یکسان (خودنوزایی ) بدون این که ویژگی سلول اولیه دچار تغییر شود.
2)توانایی متمایز شدن به سلول های مختلف بدن.
سلول های بنیادی با دیگر انواع سلول ها در بدن متفاوت هستند. همه این ها صرف نظر از منبع آن ها دارای 3 ویژگی مشترک هستند:
1)قدرت تقسیم و نوسازی خود برای مدت طولانی
2)عدم تخصصی بودن برای بافت خاص
3)قدرت تبدیل شدن به سلول های تخصصی.
به طور کلی سلول های بنیادی دارای 2منشاء جنینی (embryonic) و بزرگسالان (Adult) هستند.این سلول ها به سه دسته تقسیم می شوند:
1)سلول‌های بنیادی جنینی (Embryonic stem cells)
2) سلول‌های بنیادی بزرگسال (Adult stem cells)
3)سلول‌های بنیادی بند ناف (Umbilical cord stem cells)
سلول های بنیادی جنینی ) ( Embryonic stem cell

بیشتر از 20 سال قبل دانشمندان توانستند سلول های بنیادی را از جنین ابتدایی موش جدا کنند و با مطالعه سالها جزئیات بیولوژی سلول های بنیادی موش؛ درسال 1998 دانشمندان موفق به جدا کردن سلول های بنیادی جنینی از جنین انسان و رشد آنها در محیط آزمایشگاه شدند و این سلول ها را سلول های بنیادی جنینی انسان نامیدند. سلول های بنیادی جنینی همان طور که از اسمشان مشخص است از جنین گرفته می شوند.در واقع این سلول ها از جنین هایی گرفته می شوند که از طریق لقاح مصنوعی (IVF) در آزمایشگاه و با اطلاع اهداکنندگان اسپرم و تخمک به

دست آمده اند. جنینی که از آن سلول های بنیادی گرفته می شود به طور طبیعی حدود سن چهار یا پنج روزگی را دارد و به شکل یک توده گرد است که آن را بلاستوسیست (blastocyst) می نامند سلول های بنیادی جنینی از توده سلولی داخلی جنین در مرحله بلاستوسیست به وجود می آیند.
بلاستوسیست چیست؟
جنینی که از آن سلول های بنیادی گرفته می شود به طور طبیعی حدود سن چهار یا پنج روزگی را دارد و به شکل یک توده گرد است که آن را بلاستوسیست (blastocyst) می نامند سلول های بنیادی جنینی از توده سلولی داخلی جنین در مرحله بلاستوسیست به وجود می آیند.
بلاستوسیست مرحله ای از تکوین پیش از لانه گزینی جنین در پستانداران است که معمولا 4تا 5روز بعد از لقاح ایجاد می شود. در این مرحله جنین 100 – 200 سلول دارد و به صورت کره ای توخالی است . این کره متشکل از یک لایه سلولی برونی (تروفواکتودرم ) است که به طور معمول پس از لانه گزینی در رحم ، بخشی از جفت را می سازد؛ همچنین این کره حاوی مجتمعی از سلول ها (حدود 20 -30سلول ) به نام توده سلولی داخلی است..هیچگاه این سلول ها در یک رویان که از بدن مادر گرفته شده استخراج نمی شوند.
در واقع( blastocyst) ساختار مخصوصی است که از سه بخش تشکیل شده است:
1- trophoblayt که لایه سلول های احاطه کننده blastocystهستند.
2- blastocoel که در واقع یک حفره در داخل blastocyst است.
3- inner cell mass : گروهی متشکل از 30 سلول که در یک انتهای

blastocyst دیده می شود.
چگونگی کشت سلولهای بنیادی:
رشد سلول های بنیادی در محیط آزمایشگاه را اصطلاحاً “کشت سلولی” (cell culture) می نامند. در واقع جدا کردن سلول های بنیادی جنینی از طریق انتقال inner cell masis به یک ظرف کشت آزمایشگاهی پلاستیکی که شامل یک بستر تغذیه ای به نام “محیط کشت(culture medium)می باشد انجام می گیرد. تقسیم و ازدیاد سلول ها بر روی سطح این ظرف انجام می گیرد. سطح داخلی این ظرف به صورت typical به وسیله سلول های پوست جنین موش پوشیده شده است.

این سلول ها قادر به تقسیم شدن نیستند. به این لایه پوشاننده سلولی در اصطلاح feeder layer گفته می شود.دلیل استفاده از این سلول ها فراهم آوردن یک سطح طبیعی به منظور چسبیدن سلول های inner cell mass به آن و عدم جداشدنشان است. در واقع این عمل به منظور حمایت فیزیکی از سلول هایمان انجام می گیرد.درضمن سلول های این لایه موادمغذی رابه داخل محیط کشت رها می کنند.اخیرا دانشمندان راه های جدیدی را به منظور کشت سلولهای بنیادی جنین

بدون استفاده از feeder layer را فراهم کرده اند.این روش به عنوان نقطه عطفی در فرایند کشت سلولی به حساب می آید.زیرا ریسک انتقال برخی مواد مضر و آسیب رسان از سلول های موشی به سلول های انسانی را به حداقل می رساند. پس از چند روز سلول های کشت داده شده شروع به رشد و تقسیم شدن (proliferation) در این محیط می کنند.هنگامی که این عمل انجام گرفت سلول های کشت داده شده که الان زیاد شده اند را از این محیط برداشته و به محیطهای تازه کشت انتقال می دهند.پروژه کشت مجدد سلول ها بارها و بارها برای چندین مرتبه و به مدت چندین ماه تکرار می شود. این عمل را اصطلاحا subculturing می نامند. هر کدام از سیکل های subcultring را در اصطلاح پاساژ(passage) می نامند.
بعد از 6 ماه یا بیشتر 30 سلول اولیه که در غالب inner cell mass استفاده کردیم تبدیل به هزاران میلیون “سلول بنیادی جنینی” می شوند. سلول هایی را که در این دوره 6 ماه و در این محیط کشت مخصوص تقسیم شده و در عین حال تماییز نیابند را چند ظرفیتی (pluripoten) می نامند. حال اگر این سلول ها از نظر ظاهر ژنتیک نیز طبیعی باشند آن ها را embryonic stem cel line می نامند.یک cell line را می توانیم تثبیت کنیم (البته این عمل در مراحل قبل هم قابل انجام است) و آن ها را فریز کرده و به آزمایشگاه های دیگر به منظور کشت بیشتر و آزمایشات فراتر منتقل کنیم.
تست های آزمایشگاهی انجام شده به منظور تشخیص سلول های بنیادی جنینی کدامند؟

در مراحل مختلف کشت سلول، دانشمندان سلول ها را مورد آزمایش قرار می دهند تا ببینند آیا سلول های مذکور توانایی ها و ویژگی های سلول بنیادی را دارند یا خیر.به این فرایند در اصطلاح characterization گفته می شود.تا کنون دانشمندان بر روی این قضیه که کدام تست می تواند به عنوان تست استاندارد به منظور تشخیص و اندازه گیری خواص این سلول ها به کار رود توافق نکرده اند. هر چند بسیاری از این تست ها که مورد استفاده قرار می گیرند نمی توانند ویژگی های این سلول هارا به طور کامل مورد بررسی قرار دهند.به همین دلیل دانشمندان به منظور بررسی این

سلول ها از چندین تست به طور هم زمان استفاده می کنند.این تست ها شامل موارد ذیل است:
1ـ رشد و subcultring سلول ها به مدت چند ماه : این تست ما را مطمئن می سازد که سلول ها قدرت و توانائی نوسازی خود برای مدت طولانی (long-term self-renewal) را دارند.دانشمندان سلول های حاصل از این عمل را در زیر میکروسکوپ بررسی می کنند تا مطمئن شوند که سلول ها ظاهری ساده دارند و در ضمن تمایز هم پیدا نکرده اند (undifferentiated).

2ـ استفاده از تکنیک های مخصوص جهت تعیین حضور مارکرهای سلولی خاص بر روی سطح این سلول ها که فقط در سلول های تمایز نیافته دیده می شوند.
3 ـ بررسی حضور پروتئین مخصوصی به نام oct-4 که فقط در سلول های غیر تمایز یافته(undifferentiated) دیده می شود.این پروتئین در واقع یک فاکتور رو نویسی است که موجب تغییر حالت ژن بین دو حالت روشن و خاموش در زمان مناسب می شود. پدیده ای که به منظور تمایز سلول ها و توسعه جنین یک امر ضروری است.
4ـ بررسی کروموزوم ها زیر میکروسکوپ : روشی است که به ما کمک می کند تا ببینیم آیا کروموزوم ها، آسیب دیده اند یا خیر و هم چنین می توانیم از نظر سالم بودن تعداد آن ها نیز این عمل را انجام بدهیم. البته این آزمایش مشخص نمی کند که آیا در سلول های مذکور جهش اتفاق افتاده است یا خیر.
5 ـ تعیین اینکه آیا سلول های مذکور بعد از فریز شدن مجددا قادر به تقسیم و کشت دادن هستند یا خیر.
6 ـ به منظور تعیین قدرت سلول ها در تبدیل شدن به سلول های تخصصی ، می توان 3 تست را روی آن ها انجام داد:
a- اجازه دادن به سلول که در میحط کشت به طور هم زمان تمایز نیز پیداکنند.

b- دستکاری سلول ها که این اجازه را به آن ها می دهد تا به سلول ها تخصصی تمایز پیدا کنند.
c- تزریق سلول های مذکور به موش به منظور بررسی توانائی تولید تومورهای خوش خیم به نام تراتوما (tratoma) [تومورهایی متشکل از سلول هایی تمایز یافته که مشخص کننده این توانائی در سلول های بنیادی جنینی است که اینها قادر به تبدیل شدن و تمایز به انواع متعددی از سلول ها می باشند.
چگونه سلول های بنیادی جنینی را به سمت تمایز تحریک می کنند؟
تا زمانی که سلول های ما در یک محیط کشت معین و تحت شرایط خاص کشت قرار داشته باشند قادربه تبدیل شدن به سلول های تخصصی نیستند. اما اگر این شرایط را تغییر بدهیم به گونه ای که سلول ها بتوانند در کنار هم قراربگیرند و تشکیل اجسام شبیه رویانی را بدهند سلول های مذکور شروع به تمایزمی کنند.این سلول ها می توانند به سلول های عضلانی ، سلول عصبی و بسیاری از انواع سلول های دیگر تبدیل شوند. اگرچه تمایز هم به عنوان نشانه ای در اثبات سالم بودن محیط های کشت سلولی می باشد اما یک راه موثر برای تولید کشت هایی از انواع سلولی نمی باشد.به منظور فائق آمدن به این مشکل دانشمندان زیادی توجه خود را به سمت تمایز سلول ها به یک سلول تخصصی خاص معطوف کردند.برای رسیدن به این هدف آن ها اقدام به تغییر در کردن یک ژن خاص در سلول ها کردند و در طی این سالها اصول خاص را به منظور تمایز سلول ها به انواع تخصصی را پایه گذاری کردند که تحت عنوان اصول تمایز مستقیم (DD) شناخته می شوند.

اگر دانشمندان بتوانند روش قابل اطمینانی را به منظور DD پیدا کنند امیدهای تازه ای را برای درمان برخی بیماریهای خاص در انسان با کمک سلول های بنیادی را به وجود می آورند.
تاکنون تنها از 3 گونه پستانداران یعنی انسان ، موش و میمون سلول های بنیادی جنینی با توان خود نوسازی و کشت طولانی مدت به دست آمده است ؛ البته در جانداران دیگر نظیر جوجه ، گورخر، ماهی ، رات (موش صحرایی )، خوک ، گاو و گوسفند نیز تلاش هایی برای ایجاد رده های سلولی بنیادی جنینی صورت گرفته است.

سلول های بنیادی جنینی قابلیت تبدیل به چه سلول هایی را دارند؟
سلول های بنیادی جنینی موش در شرایط آزمایشگاهی قادرند به انواع فراوانی از سلول های بدنی تبدیل شوند. سلول هایی نظیر سلول های عصبی ، ماهیچه ای ، مزانشیمی ، کبدی ، انسولین ساز و; از این دسته اند. این سلول ها دارای پتانسیل فراوان در ترمیم و جایگزینی سلول ها و بافت های آسیب دیده هستند.
چرا سراغ استفاده از سلول های جنینی حیوانات رفته اند؟ آیا این مسیری است که به درمان نارسایی های انسانی منجر می شود؟
سلول های بنیادی دارای کاربردهای مختلفی هستند که یکی از مهم ترین آنها توان بالقوه این سلول ها در درمان بعضی بیماری هاست . مطالعه مدل های حیوانی نشان داده است که پیوند سلول های بنیادی جنینی یا سلول های بزرگسالان در درمان موفقیت آمیز بسیاری از بیماری ها ازجمله آسیب های نخاعی ، کبدی ، قلبی و استخوانی ، دیستروفی ماهیچه ای ، دیابت و پارکینسون اهمیت دارد. این موفقیت امیدواری های زیادی را برای درمان بیماری ها در انسان پدید آورده است . اگر چه در سال های اخیر پیشرفت های قابل ملاحظه ای در طب پیوند انسانی بوجود آمده ، اما هنوز مشکلات و موانع زیادی در راه استفاده از سلول های بنیادی برای این منظور وجود دارد.
سلول های بنیادی بزرگسالان (Adult stem cells):
سلول های بنیادی بزرگسالان یک سری سلول های غیر تمایز یافته هستند که در داخل بافت ها و اندام های مختلف و در کنار سلول های تخصصی (مغز استخوان و پوست ) و تمایز یافته بافت ها و ارگان های بدن انسان یافت می شوند و توانایی نوسازی و تمایز به انواع سلول های اختصاصی اصلی بافت یا ارگان را دارند. نقش های اولیه این سلول ها در یک ارگان زنده شامل حمایت کردن و تعمیر بافت هایی است که از آنها به دست می آیند.این سلول ها مانند سایر سلول ها توانایی

خود سازی را دارند به این معنی که می توانند تقسیم شوند و سلول هایی شبیه به خود را به وجود آورند.هم چنین این سلول ها توانایی تبدیل شدن به سلول های بالغ و تمایز یافته در آن بافت یا اندام مورد نظر را دارند.بنابراین دانشمندان نقش این سلول ها را در پدیده حفظ و ترمیم بافت های بزرگسالان مهم ارزیابی می کنند. و در پاره ای از موارد به جای لفظ ” سلول های بنیادی

جنینی که منشا آن ها کاملا مشخص است (INNER CELL MASS )سلول های بنیادی بزرگسالان منشا مشخصی ندارند.
تحقیقات در زمینه سلول های بنیادی بزرگسالان در چند سال اخیر موفقیت های زیادی کسب کرده است. در واقع دانشمندان به این یافته دست پیدا کرده اند که تعداد بافت هایی که حاوی این سلول ها هستند بسیار بیشتر از چیزی است که قبلا تصور می کردند. از جمله این بافت ها بافت سیستم عصبی مرکزی یعنی مغزو طناب نخاعی است که در گذشته تصور می شد که فاقد هرگونه سلول بنیادی است اما امروزه مکان های مشخصی از این اندام ها شناسایی شده اند که این سلول ها را در خود جای داده اند.این واقعیت ها منجر به این شد که دانشمندان از خود بپرسند آیا ممکن است بتوان از این سلول ها در فرایند سلول درمانی استفاده کرد.

سلول های بنیادی بزرگسالی که در اندام های افراد بعد از تولد وجود دارند تمایل دارند که به سلول های متعلق به همان بافتی که در آن قرار دارند تبدیل شوند.به عبارتی سلول های خون ساز موجود در مغز استخوان که به نام سلول های بنیادی خونساز (hematopoietic stem cells) (این سلول با کارایی های متعدد یا چند کاره حضور دارد که منشا دو نوع سلول های اجدادی اصلی است که عبارتند از سلول بنیادی لنفوئید وسلول بنیادی خون ساز یا میلوئید.) مشهور هستند تمایل دارند تا به سلول های گلبول قرمز، گلبول سفید و پلاکت ها تبدیل شوند.در سال های اخیر تحقیقات زیادی در مورد امکان تبدیل سلول بنیادی مخصوص یک بافت به سلول های تخصصی یک بافت کاملا

متفاوت انجام شده است . این فرایند را در اصطلاح plasticity می نامند.برای مثال تبدیل سلول های بنیادی مغز استخوان به نورون ها و یا تبدیل سلول های بنیادی کبدی به سلول های تولید کننده انسولین و یا تبدیل سلول های خون ساز به سلول های عضله قلبی. منشا و چگونگی شکل گیری این سلولها به طور دقیق مشخص نیست و فرضیات مختلفی برای آن مطرح شده است از جمله اینکه این سلولها در هنگام تمایز جدا از بقیه مانده و تمایز نیافته اند.

اکنون بیشتر از 30 سال از استفاده سلول های بنیادی بزرگسالان خون ساز که از مغز استخوان برای پیوند جدا می شوند، می گذرد.در سال 1960 محققان کشف کردند که مغز استخوان حداقل دو نوع سلول بنیادی را دربردارد که شامل سلول های بنیادی خون ساز که انواع سلول های خونی را در بدن می سازند و سلول های استرومال که می توانند بافت های غضروف، استخوان، چربی، بافت های همبندی فیبروز را در بدن بسازند، است .در سال 1960 دانشمندانی که موش ها را مطالعه می کردند دو منطقه از مغز موش را که شامل سلول های تقسیم شونده که تبدیل به سلول های عصبی می شوند، کشف کردند. بر خلاف این گزارش ها بیشتر دانشمندان معتقد بودند که سلول های عصبی جدید در مغز بزرگسالان نمی تواند تولید شود تا اینکه در سال 1990 دانشمندان توافق کردند که مغز بزرگسالان شامل سلول های بنیادی است که توانایی تولید سه نوع اصلی سلول های مغزی که شامل آستروسیت ها و الیگودندروسیت ها (سلول های غیرعصبی) و نورون ها (سلول های عصبی) می شوند را دارا هستند
این سلولها قادر نیستند به همه نوع سلول تمایز پیدا کنند بلکه تنها قادرند به سلولهای بالغ همان بافتی که در آن هستند تبدیل شوند (مثلا سلولهای بنیادی مغز استخوان که به سلولهای خونی تبدیل می شوندکار با سلول های بنیادی بالغ سخت‌تر است. زیرا استخراج و کشت آنها نسبت به سلول های بنیادی جنینی دشوارتر است. با این وجود یکی از موانع موجود برای استفاده از سلول های بنیادی جنینی، پس زدن آن ها توسط سیستم ایمنی است. اگر سلول های بنیادی جنینی اهدا شده به یک بیمار تزریق شوند ممکن است سیستم ایمنی بدن بیمار این سلول ها را

مهاجمان خارجی تلقی کرده و به آنها حمله کند. اما استفاده از سلولهای بنیادی بالغ تا حدودی از این مشکل می‌کاهد. زیرا سیستم ایمنی بدن بیمار سلولهای بنیادی خود بیمار را پس نمی‌زند.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >