سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی سیستم های نانو الکترومکانیک NEMS در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی سیستم های نانو الکترومکانیک NEMS در pdf دارای 105 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی سیستم های نانو الکترومکانیک NEMS در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

 

بخشی از فهرست پروژه پروژه دانشجویی سیستم های نانو الکترومکانیک NEMS در pdf

چکیده: 

1- مقدمه: 

شکل a .1) تصویری که عملیات آشکار ساز جابجایی SET را نشان می دهد. 

2– ویژگی های NEMS: 

شکل 3- نمودار معرفی وسایل الکترومکانیکی چند ترمینالی 

تصویر 2 a) تقطیق ریز نگار الکترون از Sic NEMS . 

فرکانس 

3-2 ضریب کیفیت (Q) 

4-2 مشخصه عملکرد توان عملیاتی 

5-2 پاسخ گویی ( واکنش پذیری) 

تصویر 5) اندازه گیری فشار و کشش داخلی در مبدل های پرتو نانوالکترونیک شود 

جدول 1: ویژگی های مهم برای خانواده ای از پرتوهای δi باگیر کردن مضاعف 

6–2 دامنه دینامیک موجود 

تصویر 6) در این شکل دیاگرامی از مبدل تقویت کننده کاسکود NEMS نشان داده   می شود. 

7-2 توده فعال: 

3- چالش های اصولی 

1-3 جستجوی Q بالا 

1) اتلاف انرژی به دلیل رطوبت گاز

2) اتلاف های موجود در تکیه گاه 

3) اتلاف های تزریق میانی از طریق مبدل ها. 

2-3 نویز فاز: 

3-3 توسعه مبدل ها 

تصویر10- دیاگرام طراحی شده ساختار نوری فضای خالی را که در دانشگاه بوستون مورد استفاده قرار گرفت نشان می دهد. 

4-3 ساخت نانوقابل تولید مجدد 

4- کاربرد پدید آمده ( آغازین) 

تصویر 11 a) درجه حرارت متغیر، کیروسنات میکروویو UHV برای اندازه گیری حساسیت NEMS. 

تصویر 12-  تغییرات فرکانس δω/2π استنباط شده توسط جذب اتم طلایی آتوگرام 

شکل13- اطلاعات از سه وسیله دیگرSIC. 

5- بررسی NEMS: 

شکل 14- طرح یک الکترون تونلی تابع مکانیک ( 25 ) . 

شکل 16- a ) میکروگراف SEM که نشان دهنده پرتو مکانیکی و سیم منبع 

شکل (17 )– طرح یک SET با سطح داخلی تابع مکانیکی 

شکل( 18)- میکروگراف SEM نانو پیلار سیلیکون با سطح داخلی 

شکل 19)طرح NEMS کلی 

6- سیستم تشدیدگر SET- نانومکانیکی: 

1-6 معادله اصلی: 

2-6- راه حل حالت ثابت (پایدار) 

3 – 6  دینامیک تشدیدگر مکانیکی در رژیم تزویج ضعیف: 

دینامیک متعادل موثر دیگر NEMS ها : 

شکل 23) نوسان گر متصل به یک اتصال تونل الکتریکی 

8- نتایج : 

 

مقدمه:
محققان با استفاده از مواد و فرآیندهای میکروالکترونیک مدت هاست که کنترل پرتوها، چرخ دنده ها و پوسته های ماشین های میکروسکوپی را انجام داده اند که این عناصر مکانیکی و مدارهای میکروالکترونیکی که آن ها را کنترل می کنند را به طور کل سیستم های میکروالکترومکانیک یا MEMS خوانده اند. در تکنولوژی امروزی MEMS برای انجام اموری در تکنولوژی مدرن مانند باز و بسته کردن دریچه ها، ( سوپاپ ها) چرخاندن آینه ها و تنظیم جریان الکتریسیته و یا جریان نور بکار گرفته می شود. امروزه کمپانی های متعددی از غول های نیمه هادی گرفته تا راه اندازی های کوچک می خواهند ابزار MEMS را برای طیف گسترده ای از مشتریان تولید کنند. با تکنولوژی میکروالکترونیک که هم اکنون تا حد ریز میکرون پیش رفته است زمان آن رسیده که کشفیات متمرکز NEMS را آغاز کنیم.
شکل 1 خانواده NEMS نیمه رسانا را نشان داده و مراحل تولید ساخت کلی آن را مطرح می کند. این فرآیند برای طراحی آزادانه ساختارهای نیمه رسانای نانومتر به عنوان نانوماشین سطحی می باشدکه نقطه مخالف میکروماشین بالک MEMS می باشد این تکنیک ها برای سیلکون بر ساختارهای عایق،  گالیوم آرسناید روی سیستم های آلومینیوم گالیوم، کاربید سیلکون برسیلیکون، نیترید آلومینوم بر سیلیکون، لایه های الماس          نانو بلوری و لایه های نیترید سیلکون نامنظم بکار گرفته می شود. اکثر این مواد با درجه خلوص زیاد وجود دارد که با کنترل دقیق ضخامت لایه ای رشد کرده اند.
این قسمت دوم (کیفیت کنترل لایه ای) کنترل ابعادی در بعد عمودی در سطح تک لایه ای را کنترل می کند. این مقوله کاملا منطبق با دقت ابعادی جانبی لیتوگرافی  پرتوالکترونی است که به مقیاس اتمی نزدیک می شود.
NEMS دارای ویژگی های چشمگیری می باشد. آن ها دسترسی به فضای پارامتری را که غیر پیش بینی است را فراهم می کنند؛ فرکانس های مقاومت تشدیدی در میکرویو، ضریب کیفیت مکانیکی در دهها هزار، توده های فعال در femtogram، ظرفیت گرمایی پایین تر از یوکتوکالری و ...
این ویژگی ها تصورات و سیل افکار برای تجربیات و آزمایشات هیجان انگیز را بوجود می آورد و در عین حال تعداد زیادی سؤالات غیرقابل پیش بینی و نگرهایی های بیشماری را نیز بدنبال دارد از جمله این سؤالات: چگونه مبدل ها در مقیاس نانو مشخص می شوند؟

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی راهسازی روستای سرآسیاب در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی راهسازی روستای سرآسیاب در pdf دارای 50 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی راهسازی روستای سرآسیاب در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

 

مقدمه:

نام روستای انتخابی سرآسیاب است که در جاده ی مشهد شاندیز واقع شده است.  به عنوان علت انتخاب روستا باید گفت به این دلیل که هیچ گونه اطلاعاتی درباره ی روستا های اطراب مشهد نداشتیم با مشورت استاد خود جناب اقای مهندس هراتی این روستای خوش آب و هوا را برگزیدیم.

طی 3 بار رفتن به روستا و گفتگو با مردم اطلاعاتی را جمع آوری کردیم, به بعضی از خانه ها وارد شدیم و ساعاتی را در روستا قدم زدیم تنها برای اینکه با حال و هوای روستا که همه ی ما از آن دوریم آشنا شویم.

گروهمان از سه نفر تشکیل شده است:

سمیه غفاری, فرزانه ایروانی, کیانا جلال

 

موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی:

شهرستان مشهد از جمله شهرستان های شمالی استان خراسان است که در °35 و 43 دقیقه تا °37 و 8 دقیقه شمالی و °59 و 4 دقیقه تا °60 و 36 دقیقه طول شرقی واقع شده است.

این شهرستان در حال حاضر از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شرق به شهرستان سرخس و تربت جام و از جنوب به شهرستان های تربت و تربت حیدریه و از غرب نیشابور و چناران و درگز محدود می شود.

این شهرستان دارای 5 بخش به نام های 1) کلات نادری 2) مرکزی 3) رضوی 4) احمدآباد 5) طرقبه و 15 دهستان می باشد. دربخش طرقبه دو دهستان به نام های طرقبه و شاندیز وجود دارد.

 

 

بررسی اجمالی موقعیت روستا:

°59 و ′20 طول شرقی و °36 و ′24 عرض شمالی و ارتفاع 1285 سطح دریا. دسترسی از جاده آسفالته مشهد – شاندیز و پس از 15 کیلومتر است.

محدوده عرضی روستا از شمال به اراضی حصار سرخ و از شرق به ویرانی و ارتفاعات، از جنوب و غرب به اراضی روستای ارچنگ محدود می شود. محدوده عرضی حدود 16 کیلومتر مربع است.

خدمات پایه موجود و برای استفاده از خدمات برتر به شاندیز در 4 کیلومتری غرب مراجعه می شود. 

سرآسیاب در محدوده دهستان شاندیز از بخش طرقبه شهرستان مشهد واقع شده است.

 

 

 

تعیین محدوده اراضی کشاوری و منابع طبیعی:

محدوده عرضی حدود 16 کیلومتر مربع برآورده شده، بخش عمده اراضی منابع طبیعی و کوههای جنوب و جنوب غربی روستا هستند که بعلت شیب زیاد امکان کشاورزی در آنها نیست.

اراضی کشاورزی عمدتاً در تراسهای روخانه ای قرار دارند. روخانه در جنوب روستا علاوه بر تأمین آب مورد نیاز کشاورزی خاک مناسبی را جهت فعالیت های فوق الذکر فراهم کرده این زمین ها که تماماً بصورت آبی مورد استفاده قرار می گیرند زیر کشت گیاهان چند ساله (باغات) و بخشی نیز بعنوان خزانه نهان استفاده می شوند. زمین های زراعی دیم روستا بیشتر در ارتفاعات اطراف روستا پراکنده هستند. 

 

 

 بررسی منابع آب آشامیدنی و کشاورزی روستا:

از طریق یک حلقه چاه که در حاشی رودخانه حفر شده (احداث یک منبع اب هوایی در مجاورت گورستان روستا) تأمین می شود. آب توسط پمپ به منبع فوق منتقل شده و سپس از طریق شبکه آبرسانی به واحدهای مسکونی و تجاری روستا هدایت می شود. تمامی واحدهای مسکونی کنتور آب دارند. و آب بها می پردازند. آب کشاورزی از طریق 2 حلقه چاه عمیق، 3 حلقه نیمه عمیق، 3 رشته قنات، یک دهانه چشمه و رودخانه شاندیز تأمین می شود.

جدول منابع آب کشاورزی 1380 

مجموع تخلیه سالانه منابع‌ با مختلف زیرزمینی و آب استحصالی از طریق رودخانه شاندیز بالغ بر 6320160 متر مکعب می باشد که در این میان سهم منابع آب زیرزمینی 8/50 درصد و سهم منابع آب سطحی 2/49 درصد محاسبه شده منابع آب در روستا به عنوان مانع جدی در امر توسعه کشاورزی مطرح نیست بلکه محدودیت خاک آن فعالیت های زراعی و باغی می باشد.

 

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی آموزشگاه حسـابداری در p

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی آموزشگاه حسـابداری در pdf دارای 14 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی آموزشگاه حسـابداری در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی آموزشگاه حسـابداری در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی طرح(کارآفرینی) طرح توجیهی آموزشگاه حسـابداری در pdf :


انجام هر فعالیت اقتصادی ، مستلزم ایجاد سازوکاری برای نگهداری و ثبت گردش‌های انواع مالی، اعم از وجوه نقد، اعتبارات، تسهیلات و ... است. به این منظور از فن حسابداری در وهله نخست به عنوان ابزاری برای سنجش عملکرد مالی فعالیت‌های اقتصادی و در مرحله بعد به عنوان مستندی برای اتخاذ تصمیمات مدیریت عالی در مورد انجام سرمایه ‌گذاری‌ها یا فعالیت‌های جدید یاد می‌شود.
فرایند حسابداری شامل ثبت کلیه رویدادهای مالی، تکمیل صورت‌های قانونی از جمله صورتحساب سود و زیان، ترازنامه، ثبت دفاتر قانونی و معین ، ارائه گزارش‌های مالی در دوره های زمانی مشخص به مدیریت سازمان و ... می‌باشد.
تشخیص و ثبت درست وقایع مالی صورت گرفته در سازمان نیازمند دانش و مهارت کافی در زمینه علوم حسابداری است. کسب این مهارت علاوه بر داشتن اطلاعات نظری در مورد اصول حسابداری ،‌نیازمند کسب تجربه و آموزشهای کاربردی در این زمینه می‌باشد. آموزشگاه های آزاد حسابداری در این میان می‌توانند علاوه بر ارائه آموزش‌های نظری و کاربردی در مورد مسائل مختلف حسابداری از حسابداری موسسات بازرگانی و مالی تا سازمانهای صنعتی، اقدام به آموزش حسابداری به وسیله نرم افزارهای رایانه ای که در حال حاضر مورد اقبال روزافزون حسابداران واقع شده است نمایند. همچنین اجرای این طرح می‌تواند زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های حسابداری ،‌ مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی و مهندسی کامپیوتر را فراهم آورد. ضمن این که با عنایت به ماهیت امر آموزش می‌توان از نیروی کار بانوان متخصص نیز در این زمینه به نحو شایسته استفاده کرد.







سرمایه گذاری مورد نیاز طرح


الف – سرمایه ثابت


1- مکان مورد نیاز طرح ، شامل یک باب ساختمان با کاربری اداری به مساحت تقریبی 75 متر مربع می‌باشد که ارزش هر مترمربع آن چهار میلیون ریال وهزینه کل خرید محل 300 میلیون ریال برآورد می‌شود.


2- تجهیزات فنی :

ردیف شــرح تعداد هزینه واحد هزینه (میلیون ریال)
1
2
3 رایانه رومیزی
پرینتر سیاه و سفید لیزرجت
سیستم تامین برق اضطراری (UPS) 4
1
1 4
4
7 16
4
7
جمــــع 27









3- اثاثیه اداری :
ردیف شــرح تعداد هزینه (میلیون ریال)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 میز و صندلی اداری و ارباب رجوع
کمد و فایل
میز کامپیوتر
صندلی کامپیوتر( اشکان )
صندلی دانش‌آموزی ام‌دی‌اف 16
صندلی استاد ( اشکان )
وایت برد پایه دار
کتابخانه
خط تلفن
گوشی تلفن
دستکاه فاکس
سایر ( لوازم روی‌میز و آبدارخانه) 1 سری
1 سری
4 دستگاه
8
8
2
2
1
2
2
1
- 5/1
5/1
2/1
4/0
64/0
1/0
6/0
4/0
5
5/0
5/1
1
جمـــع 34/14


4- هزینه استهلاک :
( ارقام به میلیون ریال )
ردیف شرح ارزش دارایی ضریب استهلاک هزینه استهلاک
1
2
3 ساختمان
تجهیزات فنی
اثاثیه اداری 300
27
34/14 5%
20%
10% 15
4/5
4/1
جمـــع 8/21

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله اصول ومبانی تربیت بدنی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله اصول ومبانی تربیت بدنی در pdf دارای 31 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله اصول ومبانی تربیت بدنی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله اصول ومبانی تربیت بدنی در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله اصول ومبانی تربیت بدنی در pdf :

فهرست مطالب
فصل اول : شناخت انسان و مکاتب تعلیم و تربیت
فصل دوم : مفاهیم تربیت بدنی، بازی و ورزش
فصل سوم : اهداف تربیت بدنی و ورزش
فصل چهارم : تربیت بدنی و تاریخ
فصل پنجم : اصول و مبانی تربیت بدنی
فصل ششم : نقش تربیت بدنی در تعلیم و تربیت
فصل هفتم : نقش تربیت بدنی در مسائل روانی اجتماعی
فصل هشتم : تربیت بدنی و رابطه آن با علوم

اصول ومبانی تربیت بدنی
ضروری ترین پدیده ای که به معنای کامل باید شناخته شود انسان است وبدون شناسایی صحیح وکامل انسانی دستیابی به اهداف واقعی وضروری وحقیقی تربیت بدنی مقدور نخواهد بود شناخت انسان از دوطریق میسر است
الف)‌ ازطریق انسان (علم )‌
ب)‌ از طریق خالق انسان (وحی)‌
موضوع کار وبی تربیت انسان است و او از طریق جنبه‌حرکتی وبدنی انسان به تربیت او می پرداز پس باید به ویژگی های او و نیازهای مادی و معنوی او،‌اهداف وغایت او آگاهی کافی داشته باشند. انسان به معنای انس یا خو گرفتن می باشد قدیمترین تعریف در مورد انسان به حیوان ناطق که توسط سیبویه تعریف شده است ( انسان حیوان ناطق است)‌
ابن سینا:‌ انسان با وجود جاندار بودنش سخنگو نیز است.
درمورد پیدایش روح دو تعریف وجود دارد:‌ 1- روح موجود ی کاملاً مجرداست که قبل از تعلق ارتباط با بدن به همین شکل وجود داشته وسپس به بدن مادی پیوستگی وتعلق یافته است .

2ـ نظریه دیگر نفس وروح با پیدایش بدن وجنین آغاز می شود و مراحل وجودی وتجردرا از ضعف به شدت طی می کند تا به تجرد عقلانی برسد بس رابطه متقابل روح وبدن عمیق و دارای ریشه های فلسفی می باشد وبدن مثل ابزار ی حرف تلقی نمی شود تأثیر متقابل او حیاتی وحالات روحی بر بدن وهمچنین تآثیر ویژگی های جهانی براوحیات وحش به دست خواهد آمد.
ویژگی های اصلی انسان
1- علم و آگاهی
2- میل یا گرایش
3- اختیاریا آزادی
4- قدرت یا توانایی
5- تحول پذیری شخصی
الف)‌علم وآگاهی دونوع داریم
1- حضوری :‌خود آگاهی یا علم انسان به ویژگی های روحی ، قوای جسمی ، اندیشه های خودآگاهی.
2- اکتسابی :‌ علم ما به جهانی پیرامون را شامل شود، آسمان ،‌زمین ،‌و…..
ب)‌میل وگرایش انسان ؛‌یکی دیگر از ویژگی های روحی انسان تمایلات یا گرایش های متنوع است تمایلات وگرایشات گوناگون در انسان منشأ رفتارهای متفاوت است وهیچگونه فعل ارادی از انسان بدون انگیزه روانی صادر نمی شود.

مشخصات میل وگرایش :‌
1- میل اساساً موتور محرک در افعال ارادی حیوانی وانسانی است
2- میل شعوری آگاهانه است و مانند میل طبیعی فقط کشش ناآگاهانه نیست.
3- میل شعوری همراه اراده واختیار است
4- اهداف همواره بر اساس امیال شکل می گیرد تا میل به علم نباشد تحصیل علم هدف قرار نمی گیرد.

اصالت فطرت وگرایش های انسانی :‌
خداگرایی وتعلق قلبی به ماورای طبیعت بویژه دین، فطری و ذاتی انسان است گرایش فطری دارای ویژگیهای زیر می باشد.
1- در همه افراد بشر وجود دارد
2- درهمه ادوار تاریخ وجود دارد
3- در همه محیطها واقوام وجوامع به چشم می خورد
4- قابل سلب ونفی کلی از انسان نیستند.‌
5- عوامل خارجی در اصل وجود وعدم آن تأثیر ندارد ولی در فعلیت وعدم فعلیت ولذت ضعف آن نقش دارد.
ج)‌اختیار و آگاهی :‌یکی از ویژ گیهای بشر اختیار و آزادی وقدرت انتخاب گری است اساس تکلیف صواب، عقاب، زشتی وزیبایی ،‌ زیبایی اخلاقی ومسئولیت انسان به این ویژه گی وابسته است . مانند کسی است که در باغی محصور است ولی در آنجا برای انتخاب میوه وگلهای متنوع آزاد ومختار است.
د) قدرت وتوانایی :‌ هرگونه نیروکه بتواند مبدأ یا منشأ‌کار یا اثری شود.
الف)‌قدرت مادی
ب)‌قدرت غیر مادی
قدرت مادی انرژی یا نیرویی که موجود در برخی اجسام است که می تواند منشأ ومبدأ حرکت شود که هم در انسان و هم در غیر انسان وجود دارد مثل قدرت مغناطیسی‌آهنربا وقدرت موجود در آنتی بیوتیک ها قدرت غیر مادی که هرگونه نیروی غیر مادی را شامل می شود نظیر قوا وکنییات گوناگون نفسانی
هه)‌تحول پذیری شخصیت
ویژگیهای تحول پذیری انسان :
1- آگاهانه
2- آزادانه
3- تأثیر عمل درکار
عوامل موثر بر شخصیت
توارث
بیرونی : عامل محیط طبیعی ومادی

عوامل اجتماعی
درونی :‌ نظیر اندیشه تعقل وفطرت غریزه گرایش ها اراده می باشد که تأثیر عمده ای بر شخصیت انسانی دارد.
تأثیر عمل در کار:‌ همان گونه که امور روانی وشخصیت مبدأ کار و عمل است عمل نیز به سهم خود تأثیر عمیقی برشکل گیری ساختار شخصیت انسان دارد.

تعریف فلسفه :‌
فلسفه از دو کلمه فیلو و سوفیا تشکیل شده است. فیلو به معنی دولت داشتن وسوفیا به معنای دانش می باشد بنابراین فلسفه یعنی دوستداری دانش . در مفهوم فلسفه عبارتست از ژرف اندیشی یعنی نگاه عمیق کردن به مسائل زندگی ( فلسفیدن)‌
بنابراین فلیسوف یعنی کسی که با نگاه ژرف به مسائل می نگرد. فلسفه برای شناخت واقعی تربیت بدنی ضروری است جوهر هر اصل ورشته تنها با بررسی اصول عمومی فلسفی و فلسفه قلمروهای تخصصی آن رشته قابل تصدیق می باشد. فلسفه یک قلمرو وتحقیقی است که به کمک اصول آن افراد در یک طریق مناسب ورضایت بخش ارتباط خود را با جهان ارزیابی می کنند.
فلسفه عبارتست از مجموعه دانش و آگاهی از جهان .

اجزای فلسفه عبارتنداز متافیزیک:‌با قوانین هستی در ارتباط است مثلاً مفهوم وجود هستی چیست؟‌ اعمال انسان چگونه نظارت واداره می‎شود؟‌جهان چگونه است وچگونه اداره می شود؟‌ خدا چیست؟‌ پرسش زیر نیز در قلمرو تربیت از مالکیت متافیزیکی برخوردار است چه تجاربی برنامه های تربیت بدنی را قادر خواهد ساخت تا در دنیای واقعی موفق باشند.م به نظر ویل دورانت (فیلسوف)‌متافیزیک واقعیت هرشی را که با نوع بشر وجهان مرتبط باشد مورد بررسی قرار می دهد. (1)
معرفت شناسی :‌راجع به معرفت اندوزی و انواع دانشهای کسب کردنی می باشد وآن عبارتست از بررسی جامع یک دانش . دانشجویان به دنبال حقیقت فعالیتهای بدنی هستند وکار معرفت شناسی پاسخ به سئوال حقیقت چیست ؟ می‎باشد. (2)
ارزش شناسی :‌ در ارزش شناسی با سؤالاتی همچون ارزشها را چگونه تشخیص دهیم ومعیار این تشخیص چیست؟‌مواجهیم ارزش شناسی با اهداف و ارزشهای جامعه در ارتباط است و در قلمرو تربیت بدنی نیز بی نهایت مهم تلقی می شود . زیرا ارزشها واهداف اجتماعی پایه و اساس دوره تحصیلات در مدارس و دانشگاهها هستند. (3)

اخلاقیات:‌ اخلاق زیر مجموعه شخصی ارزش شناسی است . اخلاق به تعریف خصوصیات ومعیارهای اخلاقی کمک می کندوبه عنوان پایه ای برای رفتار فرد محسوب می شود . در تربیت بدنی سئوالات اخلاقی از مهمترین اعمال تربیت بدنی ورزش می باشد. تربیت بدنی و ورزش افراد را در شرایطی قرار می دهد تا شخصیت وماهیت واقعی خود را بروز دهند. (4)

منطق :‌ منطق بشر را باشیوه کامل و هوشیارانه زندگی وتفکر آشنا می سازد منطق عبارتست از ارتباط منظم ومرتب یک حقیقت وعقیده با یکدیگر ولی تربیت بدنی یک جریان فکری منطقی را برای رسیدن به حقیقت در پیش می گیرد. (5)
زیبایی شناسی : این حیطه عبارتست از مطالعه و تعین ملاک زیبایی در طبیعت وهنرها (رقص- مجسمه سازی- نقاشی – موسیقی – نویسندگی) زیبایی شناسی شاخه ای از ارزش شناسی است و نه تنها با با هنر بلکه با هنرمند و شناخت دست آورد او در ارتباط است. حرکات و فعالیتهای زیبایی که دربعضی ورزشها ارائه می شود اغلب منبع لذت وافری می باشد. (6)

ایدآلیسم :‌ ذهن وقایع را تفسیر می کند واقعیات را به وجود می آورد. اهمیت آمادگی جسمانی وحرکات جسمانی به خاطر تأثیر در توسعه وتکامل ذهن در جریان فکری ودرنهایت شخصیت انسانی می باشد وتربیت بدنی وبرنامه عملی ورزش باعث تقویت وپرورش واقعیات ذهن انسان می گردد.
رئالیسم :‌ جهان مادی همان جهان واقعی است وبوسیله قوانین طبیعت اداره می شود.اهمیت وارزش تربیت بدنی به دلیل تأثیر آن بر تندرستی وسلامت جسمی مورد تأیید واهمیت قرار می گیرد

ناتورالیسم : ‌واقعیت زندگی تحت تأثیر قوانین طبیعی می باشد وانسان موجود مکانیکی بوده که در حرکت قوانین طبیعی توسعه پیدا می کند. فعالیتهای جسمانی و ورزش برای توسعه کل وجود انسان موثر هستند . وفرد از طریق فعالیتهای انتخابی به اهداف مشخص خود دسترسی پیدا می کند.
پراگماتیسم :‌ واقعیات بوسیله تجارب زندگی فردی آشکار می شود فرد از طریق تجربه با حقیقت آشنا می شود در حیطه تربیت بدنی و ورزش و در دوره های تحصیلی مختلفی نیازها و علایق و تجارب سودمند فردی مورد ارزش واهمیت قرار می گیرد.

اگزستیانسیالیم:‌ واقعیات را بر اساس هستی انسان مورد پذیرش قرار می دهند و فرد از هر لحاظ در جمع مقدم می باشد و در حیطه تربیت بدنی و ورزش افراد در انتخاب انواع فعالیتها از آزادی عمل برخوردار بوده و فعالیتهای جسمانی و شرایط و موقعیتها را برای توسعه خود آگاهی ومسئولیت پذیری بوجود می آورد.
تعلیم و تربیت :‌ به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه انسان در مسیر کمال فردی و اجتماعی وی و به عنوان هدایت کننده برای انسانها می باشد.
ورزش :‌ به کلیه فعالیتهای اطلاق می شود که با تحریک انگیزه های درونی وبیرونی توأم با فعالیتهای شدید جهانی و به صورت رقابتی در چهار چوب یکسری قوانین رسمی و نهادینه شده به صورت رقابتی اجرا می گردد.

تربیت بدنی:‌ جزیی از فرایند تعلیم وتربیت است که با استفاده از حرکات بدنی و واسطه قرار دادن جسم انسان موجب پرورش وبه کمال رسیدن ابعاد روحی ومعنوی انسان می گردد.
سطوح مختلف حرکات بدنی :
1- حرکات بازتابی: بازتاب گرفتن
2- حرکات بنیادی: عمل گرفتن ـ دست کاری اشیاء- راه رفتن
3- تواناییهای ادراکی حرکتی: دویدن- تمیز دادن مزه تمیز بصری
4- حرکات مهارتی: دوچرخه سواری- پرش طول- حرکات اکروباتیک
5- توانایی جسمانی: سرعت- چالاک – قدرت
تعاریف تربیت بدنی وورزش در تمدنها ی اولیه.
بررسی تفکرات این دوره را از قرون پنجم قبل از میلاد یعنی تاریخ پیدایش فلاسفه بزرگی چون افلاطون ارسطو و سقراط آغاز می کنیم:
افلاطون ورزش را وسیله ای برای آماده کردن مردان صالح برای رسیدن به مدینه فاضله می دانست به عقیده افلاطون افراط در ورزش یا تحصیل مضرات بی شماری را در بردارد ورزشکار بی علم خطرناک وعالم غیر ورزشکار علیل و نحیف می شود. پس بنابراین بهترین طریقه تعلیم وتربیت آمیخته کردن ورزش وتحصیل می باشد. موفقیت همیشه نصیب کسانی می شود که قسمتی از اوقات خود را صدف تربیت بدن و قسمتی دیگر را تربیت روح می نمایند. روحیات اینگونه افراد طبعاً قوی تر وفکرشان روشن تر است.

ورزش در قرون وسطی ( قرون پنجم تا آغاز قرن شانزدهم میلادی)‌
در قرون وسطی کلیسای کاتولیک مقتدرترین نهاد اجتماعی کشورهای اروپایی بود در طی این قرون تربیت بدنی و ورزش دوران نابودی خود را می گذرانید چراکه عالی ترین مقام شخصیت اجتماعی را کسانی داشتند که در رشته الهیات تحصیل می کردند واین به ظاهر روحانیون با تمام قدرت سعی می کردند پرورش جسم متروک شود. وآنها را تشویق به دیرنشینی و پناه بردن به صومعه ها می نمودند. علی رقم همه این تفکرات ناصحیح به نام دین ورزش و تربیت بدنی جایگاه خاصی برای طبقات ثروتمند داشته وبه ورزشهای مفرحی چون شنا کردن سرسره خوردن ،‌اسب دوانی،‌تمرین با تیروکمان کشتی گیری ،مشت زنی ،‌تنیس و فوتبال در بین آنان رواج داشته است.
تعریف تربیت بدنی و ورزش در مکتب وحی
انسان در جهان بینی اسلامی جزو شریفترین و بهترین مخلوقات قلمداد شده است . برابر ملاکهای اسلامی تربیت بدنی و ورزش وسیله ای است که در تربیت انسانهای سالم وکامل نقش فعالی را ایفا می کند آنرا راه گریختن از ناتوانی ،‌بالا بردن تحمل بدن برای بهتر زیستن، وبهتر تحمل کردن،‌ راه انجام ،‌بهتر کارها ،‌علم نگهداری تعادل فیزیولوژیکی قسمتهای ارادی بدن وتقویت قوای معنوی آن دانسته اند .
تربیت بدنی عبارتست از تربیت کل ابعاد وجودی انسان از لحاظ جسمانی ، فکری، اجتماعی ،‌عاطفی، اخلاقی، وایمانی برمبنای توانایی و استعداد وبا واسطه قرار دادن بدن.

تعاریف :‌
حرکات بازتابی:‌ حرکاتهایی غیر ارادی هستند که فراگیر با مواجه شدن با آنها به طور غیر آگاهانه پاسخ می دهد.
حرکات بنیادی :‌ این حرکات در طول سال اول وبعد از حرکات بازتاب اولیه در کودک توسعه می یابد.
توانایی ادراکی حرکتی :‌ این سطح شامل رفتارهای شناختی و هم چنین رفتارهای روانی حرکتی است.
توانایی جسمانی : این توانایی ها در عمل کرد موثر فرد نقش اساسی دارد یعنی فردی که دارای توانایی های جسمانی مطلوبی است پاسخ مناسبی به محیط ارائه می دهد.

حرکات مهارتی :‌ این حرکات در برگیرنده فعالیتهای حرکتی است که ضمن پیچیده بودن انجام آنها نیاز به یادگیری دارند. حرکات مهارتی نشان دهنده سطح شایستگی و تسلط در انجام یک عمل است.
انواع ورزش :‌ ورزشها دارای صور مختلفی هستند وآنها را می توان به صورتهای گوناگون تقسیم بندی کرد زیرا که هریک مقررات ویژه ای دارند
1- ملاک تقسیم بندی برحسب ابزار مورد استفاده درورزش.
2- تقسیم بندی چگونگی رابطه در روند فعالیت ورزشی .
3- تقسیم بندی برحسب زمان ورزشها و منابع انرژی مورد استفاده (‌استقامتی و سرعتی – هوازی- بی هوازی )‌
4- تقسیم بندی بانگرش روانشناسی ورزشی مانند فعالیتهایی که موجب تسلط بر طبیعت می شود( کوهنوردی )‌ فعالیتهایی که موجب برتری جامعه ومصونیت بخشیدن آن می شود ( تیراندازی )‌

5- تقسیم بندی از نظر واکنشهای رفتاری
عوامل موثر بر آن،‌این نوع دسته بندی براساس چگونگی محرکی است که در مقابل ورزشکار وجود دارد (مهارت وثبات) ( وزنه برداری- برش طول وارتفاع )‌
ورزشهای بدون وسیله :‌ کشتی ودو
ورزشهای با وسیله : والیبال و…
مبارزه ای : رزمی
میدانی: دو
طبیعی ومکانیکی:‌ کوهنوردی
مهارت باز:‌ اسکی،‌قایقرانی ( قابل پیش بینی نیست)‌
هم بازهم بسته : ‌فوتبال و…
تعریف بازی :‌ به کلیه فعالیتهایی که فرد به صورت آزادانه وبا هدف خیالی جهت کسب لذت وشادی انجام می دهد. گفته می شود که بصورت ذاتی برانگیخته می شود
تعریف هدف : نقطه ای که برای رسیدن به آن حرکت می کنیم.
اهداف تربیت بدنی: مقاصد یا نتایج مطلوبی هستند که فرد با شرکت د رمسابقات به دنبال آن می باشد.
غایت :‌مجموعه انتظاراتی که فرد در زندگی می تواند از خود داشته باشد را گویند.
آرمان: انتظاراتی که دور از دست رس است یکی از مجموعه های غایت در زندگی فرد است که نشان دهنده جهت وسمت وسو دریک موضوع وغیر قابل دست رس عمومی می باشد.

مشخصات آرمان:‌ 1- متعالی وپایدار و باارزش ( از هوی و هوس و امیال نفسانی به دور باشد)‌
2- الهام بخش باشد (‌اگر یک بار شکست خوردیم دوباره به پا خیزیم)‌
3- با اهداف تعلیم وتربیت سازگاری داشته باشد.

اهداف پنجگانه تربیت بدنی و ورزش در پرورش و تربیت انسان
1-تکامل جهانی :‌ شرکت کننده برای افزایش آمادگی قلبی وعروقی 20دقیقه هماهنگی هوازی انجام می دهد. (تست کوپر)
2- روانی حرکتی : شرکت کننده طرز صحیح ضربه فورهند تنیس را نمایش خواهد داد. (تست والیبال)‌
3- شناختی:‌شرکت کننده شیوه امتیاز بندی در گلف را شرح خواهد داد وآگاهی ازقوانین دربسکتبال
4-عاطفی:‌ شرکت کننده هفته ای سه روز با اجرای تمرینات جدی واختیاری بدون نظارت مربی و بس قدردانی خود از اثر مثبت تمرینات را در زندگی بروز خواهد داد.
5- اخلاقی:‌ کاری که مبدأ ومنبع ارزشی داشته باشد وجایگاه رفیع وبلندی داشته باشد. (شجاعت – تواضع ـ‌ جوانمردی)‌

تربیت بدنی وتاریخ :‌
معنای تاریخ :‌ مدتی را از ابتدای امری عظیم ، قدیم ومشهورتاظهور امردیگری که در ادامه آن رخ می دهد.
زمان وقوع واقعه ای یا سلسه اعمال و حوادث قابل ذکر که به ترتیب زمانها تنظیم شده باشد.
فایده تاریخ :
1- آشنایی باعقاید وادیان
2- آشنایی با مشکلات وگرفتاریهایی که درزندگی پیش می آید.
تربیت بدنی و ورزش در یونان باستان :‌
یونان اولین کشوری بود که درگسترش تربیت بدنی وورزش کوشش نموده است وآن زمان به سالهایی طلایی معروف بوده است. تربیت بدنی بخش مهم وحیاتی ازجریان تربیتی هر پسر یونانی بود.
هنر نقاشی، مجسمه سازی،‌ اجرای تربیت بدنی در جنشنهای ملی،‌ شکارکردن ،‌ یکی از مهمترین و متداولترین کارهایی بود که مردان یونان باستان انجام می دادند. وآنان در رشته های مختلف ورزش مانند ، بوکس ، رقص وشنامهارت داشتند. موزیک وژیمناستیک از مهمترین موارد مورد توجه در تعلیم وتربیت بودند موزیک برای پرورش روح و ژیمناستیک برای پرورش جسم. بازیهای المپیک قدیم در سال 776 قبل از میلاد مسیح برای اولین بار در یونان تشکیل شد ودر آن ورزشکاران با انگیزه رضایت رب النوع ها بایکدیگر مسابقه می دادند،‌البته بانوان در المپیک شرکت نداشتند.

تربیت بدنی وورزش در رم :‌
مقدار زیادی از آداب ورسوم یونانیان در رم اثر گذاشته بود. زمانی که امپراطور آنها به قدرت رسید تربیت بدنی در ارتش آنها مشاهده می شود وبه طور اساسی ورزش آنها بر روی کار عملیات نظامی استوار شده بود . آنها جوانان و نوجوانان را در اردویی نظامی به نام ماتیوس جمع می کردند و به آنها تمرینهای سنگین ازجمله دویدن ،‌پریدن، شنا، پرتاب،‌ نیزه و دیسک می آموختند. رومیها به دلیل آنکه تربیت بدنی یونان با ساز و آواز توأم بود با آن موافق نبودند و معتقد بودند که تربیت بدنی باید تماشاچی را احساساتی کند،‌ خونش را به جوش آورد وصحنه های ترسناک ایجاد کند و مسابقه های آنان ،‌ارابه سواری ،مبارزه گلادیاتورها انسان و انسان ، حیوان و حیوان- حیوان و انسان و طریقه جنگیدن مردان با حیوانات که منجر به کشته شدن یکی از آنها می شد خلاصه نمود.

تربیت بدنی وورز ش در مصر باستان :‌
تربیت بدنی در مصر را می توان در سه موضوع مورد بحث قرار داد
1- اشراف
2- سربازان
3- مردم عادی
اشراف :‌ چون قدرت مالی داشتند فرزندان خود را برای تعلیم وتربیت به مدارس خصوصی می فرستادند وبه آنها ژیمناستیک ، کشتی ،‌رقص،‌آشنایی با کمان ونیزه وشنارایاد می دادند.
سربازان :‌ صرفاً برای آماده ساختن بدن به منظور جلوگیری از حمله دشمنان کشور وحمایت از فرعون برای جمع آوری مالیات انجام می شده است. مصر را می توان اولین کشوری دانست که پی به اهمیت شنا برد به دلیل وجود رودخانه نیل. در کتیبه ها نشان داده شده در رودخانه نیل چگونه شنا می کردند.
مردم عادی:‌ با شغل مردم تربیت بدنی رابطه مستقیم داشت بطور مثال اگر کسی چنان بود که جنبش وحرکت فراوان لازم داشت او خود به خود دارای بدنی قوی ونیرومند می‌شد.

زمان پیدایش مسابقات عهدجدید ( 1896) پس از میلاد تقریبا 109 سال قبل توسط بیردوکوبرتن فرانسوی که نزدیک به 19 تا 20 سال تلاش کرد که مسابقات عهد جدید را برگزار کند. هدف او آشنایی با آداب وفرهنگ ودیدگاههای ملل مختلف بود.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی تحقیق در مورد جزئیاتی پیرامون شهرهای ایران در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق در مورد جزئیاتی پیرامون شهرهای ایران در pdf دارای 27 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق در مورد جزئیاتی پیرامون شهرهای ایران در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی تحقیق در مورد جزئیاتی پیرامون شهرهای ایران در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی تحقیق در مورد جزئیاتی پیرامون شهرهای ایران در pdf :

جزئیاتی پیرامون شهرهای ایران

آداب ورسوم
جشنها و سرورها سنندج
در استان کردستان به تبعیت از تفاوت های مذهبی مراسم جشن و سرور متفاوتی نیز بر گزار می شود . معمولا شیعه ها و سنی ها علیرغم وجود اشتراک در بسیاری از مراسم و اعیاد مذهبی و دینی مراسم متفاوتی را نیز برگزار می کنند. مراسم عید قربان عید غدیر تولد حضرت پیغمبر (ص)و سایر اعیاد دینی به طرز بسیار با شکوهی برگزار می شود . خصوصا عید مبعث که از سوی مردم سنتی مذهبی به شکل عالی و همراه با موسیقی مذهبی خاص در تمام نقاط استان بر گزار می شود . مردم سنی مذهب به عید نوروز بهای زیادی نمی

دهند ولی در بین شیعیان تقریبا مراسم عید مثل سایر جاهای ایران و به تبعیت از اعتقادات و باورهای دینی ومذهبی برگزار می شود . قبل از فرارسیدن عید با افروختن آتش رسیدن سال نو را گرامی می دارند و اعتقاد دارند که حضرت علی (ع) در عید نوروز به تخت خلافت نشسته است . از دیگر مراسم مربوط به فرارسیدن عید نوروز علاوه بر افروختن آتش می توان به مراسم رنگ کردن تخم مرغ مراسم قاشق زنی و گوش ایستادن در شب چهار شنبه سوری اشاره کرد که تقریبا در تمام مناطق کردنشین غرب ایران مرسوم است .

مراسم عروسی سنندج
یکی دیگر از مراسم جشن و سرور که به نحو باشکوهی و توام با سرود و رقص و پایکوبی برگزار می شود مراسم مربوط به عروسی و ازدواج است که در مناطق شهری و روستایی استان تقریبا یکسان است و فقط در مناطقی که جمعیت غیر بومی قابل توجهی دارند تحت تاثیر فرهنگ غیر کردی با اندک تفاوتی برگزار می شود . این مراسم شامل نامزدی روباز کردن خریدن لباس عروس عقد کنان تعیین زمان عروسی حنا بندان حمام بردن عروس و شب عروسی است که هر قسمت آن با هلهله شادی و خواندن ترانه و سرود و رقص همراه است .

مراسم عروسی بویژه در میان عشایر جلوه ای از رنگارنگی لباس زنان را که مملو از طلب شادی مردم بویژه زنان عشایر است نشان می دهد . عروسی عشایر کردستان نمایشگر فستیوال رنگ لباس و شادی است . یکی از ویژگی های عروسی در بین کردهای عشایر شب نشینی سنتی است که پیش از برگزاری جشن اصلی عروسی ترتیب داده می شود . این شب نشینی ها تا سال های اخیر بسته به بضاعت مالی خانواده های عروس و داماد بین سه تا هفت شب ادامه داشت . اما امروز به دلایلی به یک الی دو شب وگاهی به سه

شب یا بیشتر محدود شده است . مقدمات ازدواج پسران ودختران جوان با مجلس خواستگاری و گفتگو بر سر تعیین مهریه و خرید طلا و لباس توسط داماد برای عروس و تعیین تاریخ عقد و عروسی آغاز می شود . بعد از طی این مقدمات مراسمی با عنوان شیرینی خوران بر گزار می شود که طی آن با اعلام نامزدی رسمی دختر و پسر خطبه عقد نیز بین آنان جاری می شود و مراسم عروسی به زمان دیگری موکول میگردد . با نزدیک شدن روز عروسی مجالس شب نشینی از سوی خانواده های دو طرف به طور جداگانه ترتیب می یابد که در آن از کلیه نزدیکان دو خانواده دعوت به عمل می آید. با پایان یافتن شب نشینی روز عروسی فرا می رسد که در این روز نیز ضمن ادامه رقص و پایکوبی و دادن نهار به مهمانان نزدیک عصر

داماد در حالی که تعدادی از مهمانان خصوصا دختران و پسران جوان وی را همراهی می کنند به طرف خانه عروس حرکت می کنند و پس از صرف چای وشیرینی و کسب اجازه از والدین عروس وی را به خانه داماد می آورند و در اینجا شادی ونشاط حاضران به اوج خود می رسد . عروس و داماد پس از ورود به محل برگزاری مراسم وارد حلقه رقص شده و طبق یک سنت دیرینه هر یک به نوبت سر چوبی را در دست می گیرند و در حالی که جمع زیادی از دختران و پسران آنان را همراهی می کنند دقایقی به آرامی به پایکوبی می پردازند . با رقص عروس و داماد مبالغ هنگفتی از محل شباش ها نصیب نوازندگان می شود . با پایان یافتن جشن عروسی وپس از گذشت یک هفته . کلیه دعوت شدگان دو طرف به استثنای

مردان و پسران در منزل داماد جمع می شوند و با برگزاری مراسم دیگری که گستردگی مراسم شب نشینی و عروسی را ندارد هدایای خود را که عمدتا شامل پول نقد است به عروس و داماد اهدا می کنند . این هدایا که در اصطلاح محلی (هفته) گفته می شود با هدف کمک به تشکیل زندگی جدید زوجهای جوان و جبران هزینه های عروسی آنان ارائه می شود و هرکسی تلاش می کند که هدیه اش ارزشمند تر از هدیه دیگری باشد .

مراسم پیر شهریار سنندج
روستای اورامانات تحت یکی از فضاهای ویژه روستایی کردستان است که علاوه بر زیبایی چشم اندارها به دلیل اجرای همه ساله مراسم بسیار باستانی و حیرت انگیز پیر شهریار قابلیت های ارزشمند جهانگردی دارد . آرامگاه پیر شهریار که به پیر شالیار نیز معروف است از قدسین زرتشتی و زیارتگاه ها و معابد بسیار مورد احترام مردم این ناحیه می باشد. به روایتی پیر شالیار و مراسم آن از یادگارهای دوره پیش از اسلام است . مراسم فوق در اواخر تابستان و به مدت یک هفته انجام می شود . مردم منطقه ابتدا در فصل تابستان گردو های درخت ها را می چینند و خشک می کنند و به منظور استفاده در این مراسم نگهداری می کنند . سپس در زمان انجام مراسم بچه ها به نمایندگی از جانب چند تن از بزرگان منطقه به

درب منازل رفته و جهت تهیه آش مخصوص از مردم آرد و گوشت قربانی (گوسفند یا گاو )و مواد لازم دیگر را جمع آوری نموده و در ظروف خالی شده اجناس جمع آوری شده آن ها تعدادی گردو می ریزند . سپس با آرد جمع آوری شده نان می پزند و مقداری از گردو های سائیده شده را با خمیر نان مخلوط می کنند . معمولا خانم ها هر روز به میزان قابل توجهی نان می پزند و در اختیار مردان جهت صرف نهار و شام قرار می دهند . صبح خیلی زود تعدادی از مردان آشپز دیگ ها را روی اجاق ها گذاشته و مقدار زیادی گوشت و سایر موارد داخل

آن ها می ریزند و آش مخصوص می پزند و هنگام نهار و شام بین اهالی احسان می کنند. هر روز پس از صرف نهار مردها روی پشت بام وسیع یکی از منازل به رقص های گروهی عرفانی می پردازند . شیوه اجرای این رقص بدین شکل است که کلیه مردها دست ها را به کمر یکدیگر حلقه می کنند و آرام آرام می چرخند و تعدادی ما بین 3 تا 8 نفر نیز در وسط گروه رقص دایره وار می چرخند و مرتبا سرها یشان را تکان می دهند و مو های بلند خودشان را آشفته می کنند و آن قدر این حرکت را تکرار می شود که معمولا چند تایی از آن ها از

خود بیخود شده و چاقو قیچی سیخ کباب و … را در بدن خود فرو می کنند . برای این که اشخاص آسیبی به خود نرسانند دیگران جلوی این افراد را به سرعت میگیرند . پس از پایان رقص شب هنگام وارد خانه ای که گویا خانه پیر بوده می شوند و به خواندن اشعاری در وصف پیر می پردازند و آنگاه لنگه کفشی را که در صندوق یکی از اتاق ها است و معتقدند به پیر شالیار تعلق دارد از صندوق در می آورند ودست به دست می دهند و با احترام خاص می بوسند و سپس در صندوق نگهداری می کنند . روز آخر انجام مراسم ماست و نان تهیه می

کنند و به صورت گروهی به سمت آرامگاه پیر می روند و به محض ورود به محوطه باز آرامگاه کفش ها را از پا در می آورند وپای برهنه زمین را می بوسند و آنگاه به زیارت پیر مشغول می شوند و دستمال هایی نیز جهت گرفتن حاجت به دیوار ها و درخت های محوطه آرامگاه می آویزند و سپس به خوردن نان و ماست می پردازند و برای خوردن آن تلاش زیاد می نمایند تا از خوردن آن بی بهره نمانند زیرا معتقدند خوردن نان و ماست روز آخر در جوار آرامگاه پیر تبرک است و در درمان بیماری ها نیز موئثر است . غروب همان روز (روز هفتم )مراسم پایان می پذیرد .

رقصهای محلی سنندج
رقص های محلی و بومی این استان هم از نظر مضمون و هم از نظر شکل در خور توجه ویژه است . رقص کردی عمدتا به شکل گروهی است وحرکات فیزیکی موزون و همانگی دلپذیر دارد . معمولا رقص ها کمتر به شکل انفرادی و بیشتر با شرکت زنان و مردان اجرا می شود این رقص همراه با حرکات موزون از محتوا و مضمون خاصی بر خوردار است و نشان دهنده باورها و خصوصیات قومی و فرهنگی مردم کرد است . رقص معروف به جار ماق از عمده ترین رقص های محلی است که امروزه نیز در مواقع خاصی در تمام شهرها و به ویژه در روستا ها و قبایل کوچ نشین به اجرا در می آید . علاوه بر رقص هایی که در مراسم شادی و جشنها اجرا می شود در این استان رقص های ویژه ای نیز وجود دارد که می توان آن ها را رقص

های مذهبی و اعتقادی دانست . استان کردستان یکی از مراکز عمده تصوف و عرفان کشور است . در این منطقه فرقه های صوفیه همچون خاکساریه نقشبندیه نعمت اللهی و قادریه هر ساله در روز های معینی مراسم ویژه خود را برگزار می کنند که رقص جز لاینفک آن است .برای نمونه آئین ها رسوم و حال وهوای یک مجلس مربوط به دراویش قادری که از مهم ترین سلسله های تصوف کردستان به حساب می آید در زیر مورد اشاره قرار می گیرد : خانقاه که گاهی تکیه زاویه و رباط نیز گفته می شود محل اجتماع درویشان است. در خانقاه اوراد و اذکار و ریاضات و چله نشینی ها رایج است . در مجالس درویشان معمولا یک نفر قوال یا حتی خود خلیفه ترانه هایی عاشقانه یا عارفانه همراه با دف و نی یا حتی تار می خواند و دراویش حلقه وار برزمین می نشینند و معمولا خاموش و آرام هستند . سر ها به زیر و نفس ها در سینه حبس است و ناگاه درویشی به وجد می آید نعره می زند و خود را پیچ و تاب

می دهد . پاره ای دچار رعشه و لرزش می شوند . این شور معمولا به جمع هم سرایت می کند و کم کم تمام حاضران در مجلس به پایکوبی و دست افشانی بر می خیزند .در این مرحله صدای دف و آواز و فریاد به اوج خود می رسد درویشی خرقه خود را می درد دیگری فریادهای بیشهانه می کشد کسانی هم از خود بی خود می شوند و بر خاک می افتند در این حالت خود انگیختگی که با هیجانات شدید همراه است خنجر ها به بیرون کشیده می شوند سیخ ها یک به یک بر اعضا و جوارح فرو می روند . یک نفر سیم عریان برق را در

دستانش گرفته است ودرویشی دیگر زهر و سم بر حفره دهانش سرازیر می کند . کسانی دیگر آتش و شیشه را چون خوراکی می خورند. در این هیاهو چند خنجرهایی را بر فرق سر خویش می کوبند و در جایی دیگر درویشی پهلوی خود را با خنجر می درد . در این مرحله که احساسات در اوج غلیان است خلیفه وارد معرکه می شود و عنان هیجانات را به دست می گیرد و آرام آرام جمعیت را به آرامش فرا می خواند . دراویش اطاعت می کنند . خنجر و سیخ ها را از تن ها خارج می شود دف ها خاموش می شوند و آرامش به جمع باز می

گردد. دراویش یک به یک و خسته و عرق ریزان بر زمین جای می گیرند . ختم مجلس اعلام می شود .آنهایی که زودتر به حالت عادی بر گشته اند یک به یک محیط خانقاه را ترک می کنند . خلیفه در زاویه می نشیند و آمادگی خود را برای پذیرش خصوصی اشخاص و پاسخگویی به سوالات و ارشادات لازم اعلام می کند .

سوگ ها و عزاهای ملی مذهبی و خصوصی سنندج
برگزاری مراسم سوگ و عزا از دیر باز در بین اقوام کرد مرسوم است و به دو صورت عزاهای عمومی وخانوادگی برگزار می شود . مراسم عزا و سوگ های مذهبی در بین شیعیان از رونق ورواج به سزایی برخوردار است و تقریبا مثل سایر نقاط ایران برگزار می شود و شامل سینه زنی و زنجیر زنی و… است . عزاهای خانوادگی معمولا پس از فوت عزیزان و مطابق آئین ویژه ای برگزار میشود . پیش از انجام کفن و دفن اگر متوفا مرد باشد در مسجد و اگر زن باشد در خانه غسل می دهند . در این روز همه اهالی و افراد وابسته متوفی به گورستان می روند و متوفی را دفن می کنند . بعد از دفن از سه تا چهار روز مجلس ترحیم و قرائت قرآن بر قرار است و بستگان و دوستان و آشنایان فرد متوی تا ده روز از زر و زیور استفاده نمی کنند . معمولا برای اشخاص سرشناس که می میرند روز چهلم نیز مراسم خاص برگزار می کنند و کسان متوفی تا یک سال حق عروسی شکار ومراسم شادی و سرور را ندارند

 

سوغات
پسته کرمان
میوه خاص و سوغات ویژه کرمان پسته است0 سرزمین باستانی بسیار پهناور اما کم جمعیت کرمان امروز بزرگترین منطقه تولید پسته در جهان است 0 به نظر میرسد که در حدود قرن دوازدهم ه 0ق تا اویل قرن سیزدهم درختان پسته منشا باغهای عظیم کنونی است در این قرن به استان کرمان منتقل شده است0 زیرا جز آنچه مارکوپولو در مورد پسته جیرفت گزارش داده بعد از او تا سال 1225 ه0ق جغرافی نویسان و سیاحان از وجود درختان پسته و محصول آن در کرمان مطلبی عنوان نکرده اند0 پاتینجر در سال 1225 ه0ق در گزارش خود به

محصولات تولیدی و صادراتی کرمان از جمله پسته آن دیار اشاره دارد0 از بهترین مناطق استان کرمان که در آن پسته کاشت میشود می توان به رفسنجان رباط راور و خود کرمان بردسیر شهر بابک زرند و بخشی هم در روستاهای ابارق و تهرود از شهرستان بم اشاره کرد0

زیره کرمان
زادگاه اولیه زیره کرمان است و نوع مرغوب آن با رنگی سیاه در کوهستانها و به طور وحشی میروید 0 اروپائیها زیره را به صورت ادویه در غذا می زنند و پنیر را با آن خوشبو می کنند و یک نوع نان نیز با آن می پزند0 عربها با مخلوطی از عسل و فلفل و زیره معجونی مقوی میسازند ولی ایرانیها زیره را با برنج مصرف می کنند0 زیره ازمحصولات کرمان است و بیش از 80 درصد محصول مرغوب کرمان از کوه جوپار حاصل میشود0 سه نمونه زیره در این منطقه به دست می آید که زیره هفتادم که در دامنه های کوه و در دره هایی که هوای گرمتری دارد می روید0 این زیره هفتاد روز پس از عید نوروز به دست می آید0 نوع دوم زیره نودم است که در ارتفاعات بالاتر و نود روز پس از عید نوروز چیده میشود و درشت تر و معطرتر است0 نوع سوم زیره ای است به نام کبکو که در نزدیکی یخچالها و در ارتفاع بالای 3000 متری می روید و در حوالی جانپناه شماره یک نیز نمونه مشاهده میشود 0 این زیره بدون عطر و درشت تر از نوع اول است و معمولا خوراک کبکهاست0
خرما کرمان
باستان شناسان معتقدندکه پرورش درخت خرما در ایران از 4تا 5 هزار سال قبل از میلاد شروع شده و خرما مهمترین منبع غذایی مردمدر مناطق خرما خیز است که در سد جوع وجلوگیری از بروز قحطیها نقش داشته است0تنوع خرما(چهل رقم) در مناطق خرما خیز استان کرمان بوده که بیشتر انها با دیگر ارقام خرما در مملکت تفاوت دارند نشانه ای از قدمت کاشت این درخت در استان کرمان است بنا به نوشته سرپرستی سایکس انگلیسی مامور تعیین مرز بلوچستان در حوالی سال 1848تعداد 10000میل نخل در بم وجود داشت خرما ارزش غذایی فراوانی داردو در طول تاریخ گیاه مقدس و زیر بنایی بوده که در ایجاد تمدنهای بشری همواره مورد توجه بوده است0

عطریات و عرقیات کرمان
به طور کلی کرمانیها به داروهای گیاهی ارادت خاصی دارند وبیشتر از داروهای شیمیایی مورد استفاده قرار میدهند0از این جهت عرقیات بسیار خوبی هم دارد0حتی بیشتر کدبانوهای کرمانی در خانه خود این عرقیات را تهیه می کنند0در منطقه لاله زار در نزدیکی بافت کرمان عرقیات مخصوصا گلاب بسیار 0عالی تهیه می شود

 

لباسهای محلی خرم آباد

کپنک یه فرجی خرم آباد
یک نوع قبای پشمی محکم است که معمولا لباس روی چوپانان محسوب می شودودر مواقع جنگ از آن به عنوان لباس رزم استفاده می شود زیرا ترکیب بسیار فشرده ای در ساخت آن به کار رفته است0

ستره خرم آباد
قبای مخصوصی است که در بعضی مواقع رسمی از آن استفاده می کنند واز قدیمی ترین نوع پوشاک ایران است0
شال خرم آباد
پارچه بلند سفیدی از جنس چلوار است که چند دور به کمر می پیچانندودر مواقع ضروری از آن استفاده می کنند0در موقع جنگ نیز زخمها را با آن می بندند 0
تره وگل ونی خرم آباد
تره پارچه ابریشمی مخصوصی است که زنان لر به سر می بندند وبه لری آنرا ساوه می گویند0 تره را در حالت عادی می بندند و برای شرکت د رمراسم جشن وسور نوعی از آن را به نام (گل ونی ) که رنگین است روی تره می بندند0
کنجله خرم آباد
جلیقه یراق دوزی شده است که در بسیاری موارد رویه جلوی آنرا سکه دوزی وتزیین می کنند0

چوقا خرم آباد
در منطقه ازنا والیگودر نیزاز چوغا استفاده می شود0 چوغا یک نوع عبای زیبا وموقر است0
گیوه خرم آباد
نوعی کفش دست ساخت محلی است که زیره آن چرم ویا لاستیک ضخیم ومحکمی است که رویه آن به وسیله نخ تا بیده بافته می شود 0

صنایع دستی
خاتم سازی اصفهان
یکی از گونه های زیبا وهنرمندانه صنایع دستی در اصفهان خاتم سازی است. این هنر بی بدیل و کم نظیر در واقع هنر آرایش سطح اشیا چوبی به صورتی شبیه به موزائیک با مثلثهای کوچک است . این مثلثها هر چه ظریفتر و طرحها و اشکال هر چه منظمتر باشند خاتم مرغوبتر خواهد بود.یکی دیگر از دلایل مرغوبیت و ارزشمند بودن خاتم بالا بودن کیفیت مواد اولیه است. موادی که خاتم سازان برای تهیه محصولات خود از آنها استفاده می کنند بسیار متنوع هستند. این مواد عبارتند از : چوبهای گوناگون مانند چوب فوفلآبنوسس نارنج و هناب

استخوانهای مختلف مانند استخوان شتر گاو اسب و همچنین عاج صدف و مفتولهای ممسی و برنجی و در برخی موارد طلا و نقره بای ساختن خاتم مواد اولیه رابه صورت منشورهائی به ابعاد 1 تا 2 میلمتر رنگ آمیزی کرده و با پهلوی هم چیدن آنها طرحهای مختلف خاتم ار بوجود می اورند.علاوه بر اصفهان خاتم سازان شیراز نیز در این هنر شهره هستند و خاتم هائی که به وسیله هنرمندان اصفهان و شیراز تهیه میشود خریداران بسیار ی دارد. این فرآورده ها شامل ظروف متنوع و مختلف می باشند. در سالهای اخیر هنرمندان خاتم ساز با تشکیل شرکت تعاونی خاتم سازان که زیر نظر سازمان صنایع دستی ایران فعالیت میکند انسجام بهتری یافته و تولیدات مرغوبتری را به گردشگران مخصوصا خارجیان عرضه می کنند.

گره چینی و مشبک اصفهان
از زمانها گذشته تا به امروز چوب یکی از عناصر دائمی مورد استفاده در معماری ایران بوده است0 موقعیت ویژه ای که چوب به عنوان یکی از مصالح ساختمانی دارد و تنوع انواع آن باعث شد تا از این عنصر استفاده های بسیاری بشودو از پوشش پشت بامها گرفته تا قابهای تزئینی پنجره ها و ساخت اشیا فلزی چوب مورد استفاده قرار گیرد0 هنرمندان با ذوق و خلاق ایرانی در جهت زیبا تر شدن بناها و ساختمانها توانسته اند آثاری خلق کنند که هر کدام به عنوان هنری مجزا مورد توجه قرار گیرند که منبت خاتم معرق گره چینی و مشبک و 000 از

آنجمله هستند 0 از سابقه گره چینی و مشبک در ایران اطلاع دقیقی در دست نیست 0 برخی ازپژوهشگران احتمال داده اند استفاده از این هنر چه در حالت مشبک و چه در حالت آلت و لغت از دوران خلفا عباسی شروع شده و در قرن 6 تا 8 هجری قمری در مصر و سوریه متداول شده است و ازهمان زمان به ایران رسیده است0 از این سبک کار معمولا در ساخت درهای اماکن مقدسه مقابر منابر و از مشبک در پنجره های منازل و کاخها نرده ها استفاده میشده است0 از دوران صفویه به بعد تعبیه شیشه های رنگی در چوبهای مشبک رایج شده و اصطلاحا به ارسی مشهور گردیده است0 از استادان بی بدیل این هنر مرحوم استاد غلامرضا آقا ابراهیمیان است که آثار با ارزشی از او در مقرنس کاری قطار بندی رسمی بندی

مشبک و گره چینی در عتبات عالیات و بناهای تاریخی اصفهان موجود است 0 کلیه درها و پنچره های هتل عباسی نیز از آثار این هنرمند است 0 در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی علاوه بر تاسیس کارگاههای مرمت گره چینی و مشبک اقدام به برگزاری دوره های کوتاه آموزش این هنر برای علاقمندان کرده است0از دیگر استادن این هنر اصیل و قدیمی می توان به مرحوم استاد مهدی عشاقی استاد علی عباس عشاقی استاد مهدی اولیائی و استاد علی مظاهری اشاره کرد0

مینیاتور اصفهان
مینیاتور هنرظریف نقاشی است که بجزایران مشابه آن رادرژاپن وخاوردوروچین نیز می توان مشاهده کرد0درموردتاریخچه این هنربرخی ازپژوهشگران عقیده دارندشخصی به نام غیاث الدین هنرمینیاتورراازچین به ایران آوردومینیاتورچینی درایران تکامل یافت وبا گذراندن مراحل پیشرفت به تدریج ازمینیاتورچینی متمایزشد0 ازبررسی های تاریخی چنین استنباط می گرددکه هنرمندان مینیاتورسازایرانی طراحیرنگ آمیزی ومجسمه سازی چینی رابا ادراک وذوق خاص خود تغییرداده ودگرگونیهائی درآن بوجودآورده اند0به هرحالاگرچه واژه مینیاتوردرنگاه اول بیگانه می نمایداما شک نیست مینیاتورباابعادکنونی هنری ایرانی است که مکتب های مختلف همانند مکتب عباسی (بغداد)مکتب مغول مکتب هرات راگذرانده وباحضورصفویه وانتقال مرکز

هنری ایران ازهرات به تبریز درشیوه آن نیز تحول بوجود آمده است0با انتخاب اصفهان به پایتختی و حمایت همه جانبه ای که از هنرمندان ونقاشان ونگارگران به عمل آمد نقاشان چیره دستی ظهورکردند که شاهکارهای آنان امروز زینت بخش موزه های جهان است 0دراین عصر به دلیل گسترش ارتباط ایران باکشورهای اروپائی وآسیائی هنرایران به کشورهای بیگانه معرفی شدودوران صفویه آغازفصل تازه ای درتاریخ مینیاتورایران به حساب آمد0 درزمان صفویه هنرمندانی همچون رضاعباسی محمدزمان نگارگر محمدقاسم مشهوربه سراجای نقاش

ومحمدیوسف مصور که باخلق آثاربی دلیل ومنحصربه فرد این هنررابه نهایت اعتلا رساندند0دردوران معاصرمینیاتور ایرانی جلوه درخشانی داشته ودرطی صدسال اخیر آثارممتازی بوجود آمده که بحث درباره جزئیات آن سخن رابه درازا خواهد کشاند0ساخت وساز مینیاتور:ابزارووسائلی که موردلزوم یک هنرمندمینیاتورسازاست درمقایسه با سایرهنرهای ایرانی مانندخاتم سازی قلم زنی منبت کاری و000بسیارمحدوداست0ابزاریک مینیاتوریست عبارتنداز:قلم مو:درقدیم هنرمندان برای ساخت قلم مو ازدم نرم سنجاب استفاده می کردند0بوم مینیاتور:که

عبارتست از تختهکاغذمقوافیبرعاج استخوان و000روغن :که برای محافظت اثر ازآن استفاده می کنند0رنگ:که بیشترمینیاتورسازان از رنگهای دست سازخوداستفاده می کرده اند0شیوه هائی که درساخت مینیاتوروجوددارند عبارتنداز: مینیاتورآبرنگ روحی -مینیاتورسیاه -قلم رنگی -مینیاتورسفیدقلم-مینیاتورهای زیرروغنی0علاوه برآنکه دربناهای تاریخی ازاین هنراستفاده می شد وهنرمندان بزرگ عصرصفویه کاخهای عالی قاپوچهلستون وهشت بهشت و000رابااین هنرتزئین کردند صدها اثر که شامل :جلدهای آلبوم تصاویرکتابها قاب آئینه ها وامثال آنها می باشنددرموزه های ایران وخارج ازکشوردرمعرض تماشای هنردوستان وعلاقمندان می باشند0

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >