سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی مقاله در مورد مبادلات تجاری ایران و اروپا از نگاه

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله در مورد مبادلات تجاری ایران و اروپا از نگاه آمار در pdf دارای 24 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله در مورد مبادلات تجاری ایران و اروپا از نگاه آمار در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دانشجویی مقاله در مورد مبادلات تجاری ایران و اروپا از نگاه آمار در pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دانشجویی مقاله در مورد مبادلات تجاری ایران و اروپا از نگاه آمار در pdf :

مبادلات تجاری ایران و اروپا از نگاه آمار

ایران و اتحادیه اروپا از دیرباز از شرکای تجاری مهم یکدیگر بوده‌اند.نیاز اروپاییان به نفت خام صادراتی ایران و متقابلاً نیاز ایران به فناوری و تولیدات صنعتی اروپا عامل اصلی رشد مبادلات تجاری 2 طرف در سال‌های اخیر بوده است.

ایران و اتحادیه اروپا از دیرباز از شرکای تجاری مهم یکدیگر بوده‌اند.نیاز اروپاییان به نفت خام صادراتی ایران و متقابلاً نیاز ایران به فناوری و تولیدات صنعتی اروپا عامل اصلی رشد مبادلات تجاری 2 طرف در سال‌های اخیر بوده است.
با این وجود، آمار 6 ماه نخست سال 2007 که از سوی مرکز آمار اتحادیه اروپا (یورو استات) منتشر شده، حکایت از تغییرات مهمی در روند مراودات تجاری ایران و اروپا دارد.

توقف رشد چندساله صادرات ایران به اروپا، کاهش قابل توجه صادرات اروپا به ایران و کاهش حجم نفت صادراتی ایران از جمله مواردی است که از آمار مبادلات تجاری ایران و اروپا هویداست و باید منتظر نیمه دوم سال 2007 بود و دید آیا تهدیدات برخی قدرت‌های اروپایی نسبت به اعمال محدودیت‌های تجاری علیه ایران، رنگ واقعیت می‌گیرد یا خیر؟
طی چند سال گذشته، صادرات ایران به اروپا همواره روندی صعودی را طی کرده به طوری که این رقم از 9/6 میلیارد یورو در سال 2003 به 3/14 میلیارد یورو در سال 2006 افزایش یافت.
رشد صادرات ایران به اروپا در سال 2003 حدود 24 درصد، در سال 2004 بیش از 18 درصد، در سال 2005 بالغ بر 40 درصد و در سال گذشته 24 درصد بوده است.
توقف رشد صادرات
اما در نیمه نخست سال جاری میلادی روند رو به رشد واردات اتحادیه اروپا از کشورمان متوقف شده و واردات 7/6 میلیارد یورویی این اتحادیه از کشورمان در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است.
با این وجود، ایران همچنان بیستمین صادرکننده بزرگ به 27 کشور عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و در خاورمیانه نیز پس از عربستان در جایگاه دوم قرار گرفته است.

کاهش محسوس صادرات اروپا به ایران
در حالی که واردات اروپا از ایران در نیمه نخست امسال تغییر مسیر داده و رشد چند ساله آن متوقف شده، تغییر روند صادرات کشورهای اروپایی به کشورمان از سال گذشته آغاز شد.
پس از چند سال روند صعودی صادرات اروپا به ایران، این فرآیند در سال گذشته منفی شد و واردات ایران از اروپا نسبت به سال قبل از آن بیش از 13 درصد کاهش یافت.
این روند نزولی در نیمه نخست سال جاری میلادی نیز ادامه پیدا کرده به طوری که در این مدت واردات 6/4 میلیارد یورویی ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل 19 درصد افت کرده است.
این در حالی است که صادرات اروپاییان به ایران در سال‌های 2003 تا 2005 به طور متوسط 16 درصد افزایش یافته بود. به هر حال ایران در رتبه 28 بزرگترین واردکنندگان از اروپا قرار دارد.
تراز، منفی‌تر می‌شود
تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا در 6 ماه نخست سال 2007 حدود 2 میلیارد یورو به نفع ایران بوده، یعنی صادرات ایران به این اتحادیه از واردات آن بیشتر بوده است.
تا سال 2005، تراز تجاری 2 کشور به نفع اروپا بود. مثلاً در سال‌ 2003 صادرات اروپا به ایران 1/3 میلیارد یورو بیش از واردات آن از کشورمان بود.
این رقم در سال 2004 نیز 7/3 میلیارد یورو و در سال 2005 حدود 4/1 میلیارد یورو به نفع اروپا بود، اما در سال قبل به ناگهان، این روند کاملاً‌ معکوس شد و صادرات ایران 3 میلیارد یورو از صادرات متقابل اروپا پیشی گرفت.

بزرگترین صادرکنندگان به ایران
بزرگترین اروپایی صادرکننده به ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی کشور آلمان بوده به طوری که ایران در این مدت پذیرای یک میلیارد و 642 میلیون یورو کالای آلمانی بوده است. ایتالیا با 797 میلیون یورو، فرانسه با 704 میلیون یورو و هلند با 287 میلیون یورو به ترتیب دیگر صادرکنندگان بزرگ کالا به ایران بوده‌اند.
انگلستان، بلژیک، اسپانیا، اتریش و سوئد نیز دیگر صادرکنندگان مهم به ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی محسوب می‌شوند.نکته جالب آن که صادرات کشورهای بلغارستان، استونی، یونان، اسلوواکی، پرتغال، مالت، لوکزامبورگ، لتونی، لیتوانی و قبرس به ایران در سال 2007 تقریباً صفر بوده است.
بزرگترین واردکنندگان کالا از ایران
بر خلاف صادرات اروپا به ایران که کشورهای متعددی به ایران صادرات قابل توجه دارند، واردات این اتحادیه از ایران تقریباً منحصر به 5 کشور ایتالیا، فرانسه، یونان، هلند و اسپانیاست.
این 5 کشور در نیمه نخست 2007 مجموعاً 5 میلیارد و 863 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده‌اند که بیش از 87 درصد کل صادرات ایران به اتحادیه اروپا را شامل می‌شود.
در این مدت، ایتالیا با وارد کردن 2 میلیارد و 84 میلیون یورو بزرگترین بازار کالاهای ایرانی در اروپا بوده و پس از آن فرانسه، یونان و هلند قرار دارند که هر یک بالای یک میلیارد یورو از ایران واردات داشته‌اند و واردات اسپانیا از کشورمان نیز حدود 645 میلیون یورو بوده است.
در نیمه نخست سال 2007 کشورهای قبرس، لیتوانی، لتونی، لوکزامبورگ، مجارستان،

مالت، لهستان،‌ اسلوونی، اسلوواکی، فنلاند، بلغارستان، چک، دانمارک، استونی و ایرلند وارداتی نزدیک به صفر از ایران داشته‌اند.
مبادلات صفر با 8 کشور
با مقایسه آمار واردات و صادرات کشورهای اروپایی به ایران به نکات قابل توجهی می‌رسیم.
مثلاً مشاهده می‌شود که مبادلات تجاری ایران با 8 کشور از 27 کشور عضو اتحادیه اروپایی شامل بلغارستان، استونی، اسلوواکی، مالت، لوکزامبورگ، لتونی، لیتوانی و قبرس تقریباً صفر است.
همچنین روابط تجاری ایران با برخی کشورها همچون یونان کاملاً یک‌طرفه است، به طوری که در نیمه نخست سال 2007 صادرات یونان به ایران فقط 5 میلیون یورو، اما واردات این کشور از ایران یک میلیارد و 51 میلیون یورو بوده است.
نفت،در صدر واردات اروپا از ایران
همانطور که انتظار می‌رود آمار هم نشان دهنده آن است که اروپا نیز همچون سایر کشورهای جهان، بیش از هر کالای دیگری، نفت از ایران وارد می‌کند.
87 درصد کل واردات 7/6 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا از ایران در نیمه نخست 2007 را نفت و فرآورده‌های نفتی تشکیل داده است.
27 عضو اتحادیه اروپا در این مدت 5 میلیارد و 908 میلیون یورو نفت از ایران وارد کرده‌اند که نسبت به سال قبل تفاوتی نشان نمی‌دهد، اما با توجه به رشد قابل توجه قیمت نفت خا

م طی یک سال اخیر، کاهش میزان وزنی واردات نفت این اتحادیه از ایران، محسوس است.
ایران در سال جاری میلادی پس از روسیه، نروژ، لیبی و عربستان سعودی، پنجمین تامین‌کننده نفت خام اروپا بوده است. اتحادیه اروپا در نیمه اول سال 2007 بالغ بر 91 میلیارد یورو نفت خام از کشورهای مختلف وارد کرده که حدود 6 درصد آن را نفت خام ایرانی تامین کرده است. اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال 2007 میلادی بالغ بر 144 میلیون یورو مواد غذایی و کشاورزی، 138 میلیون یورو مواد شیمیایی، 45 میلیون یورو لوازم ماشین‌آلات و 351 میلیون یورو کالاهای صنعتی از ایران وارد کرده است.
در این مدت، واردات مواد شیمیایی 106 درصد رشد داشته و در مقابل واردات کالاهای صنعتی ایرانی 22 درصد کمتر شده است.
اقلام عمده صادراتی اروپا
صادرات اروپا به ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل افت قابل توجه 19 درصدی داشته و آمارها نیز بیانگر آن است که این کاهش در اکثر اقلام صادراتی اروپا به ایران وجود دارد.
مهمترین کالای صادراتی اروپا به ایران لوازم، تجهیزات و ماشین‌آلات حمل‌ونقل محسوب می‌شود که بیش از نیمی از کل صادرات این اتحادیه به ایران را تشکیل داده اما نسبت به سال قبل 23 درصد کاهش یافته و به 2 میلیارد و 531 میلیون یورو رسیده است.
صادرات کالاهای صنعتی که دومین منبع صادراتی عمده اتحادیه اروپا به ایران محسوب می‌شود، نیز در نیمه نخست سال 2007 میلادی نزدیک به 13 درصد افت کرده و به یک میلیارد و 19 میلیون یورو رسیده است.
محصولات شیمیایی با 701 میلیون یورو، مواد خام با 123 میلیون یورو و مواد غذایی با 86 میلیون یورو، دیگر اقلام عمده واردات ایران از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند.
روند مبادلات تجارى ایران و چین
حجم مبادلات تجارى ایران و چین از 361 میلیون دلار در سال 1990 به یک میلیارد و 215 میلیون دلار در سال 1999 افزایش یافته است.

جدول مربوط به حجم مبادلات تجارى دو کشور در 10 سال گذشته
براساس همین گزارش، همکارى‌هاى فنى و اقتصادى چین و ایران از سال 1984 آغاز شد و دو کشور جمعاً 28 قرارداد امضاء که مبلغ کل آن 110 میلیون دلار بود.

حجم مبادلات تجارى دو طرف در 4 ماهه اول سال 2000 به 666 میلیون دلار و در نیمه اول سال 2000 به 1/1 میلیارد دلار بالغ شده است.
در ژوئن سال 1990 صلیب سرخ چین براى کمک به مصیب‌دیدگان ایران یکبار 500 هزار یوان دارو و بار دیگر مبلغ 3 میلیون یوان در اختیار ایران قرار داد.
در 25 آوریل سال 1991، دولت چین بیش از 50 تن اقلام مختلف براى کمک به آوارگان افغانى به دولت ایران هدیه داد. در 28 ژوییه همان سال سازمان هلال‌احمر ایران 70 تن مواد مورد نیاز براى کمک به مصیبت‌دیدگان چین در اختیار این کشور گذارد.
در سال 1993 دولت چین اقلامى به ارش یک میلیون یوان براى کمک به نواحى سیل زده جنوب ایران ارسال کرد.
در پنجم مارس 1997، صلیب سرخ چین 50 هزار دلار به عنوان کمک براى مصیب‌دیدگان زلزله اردبیل در اختیار هلال‌احمر ایران گذارد.
در 10 مه همان صلیب سرخ چین کمک‌هایى به ارزش 5 میلیون یوان را براى زلزله‌زندگان در اختیار هلال‌احمر ایران قرار داد.

تعاملی رو به گسترش مبادلات تجاری ایران و کشورهای آسیای میانه
همکاری دوجانبه با ترکمنستان
جمهوری ترکمنستان با 488100 کیلومترمربع وسعت در شمال کشورمان واقع شده است. این کشور در 27 اکتبر 1991 رسما اعلام استقلال کرد. رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی این کشور می باشد که مستقیما با آرای مردم انتخاب می شود. قانون اساسی ترکمنستان در سال 1992تدوین و تصویب شد. ترکمنستان دو مجلس (خلق و مجلس) دارد که تعدادی از نمایندگان مجلس خلق از طریق انتخابات مستقیم و تعدادی نیز از طریق انتصاب توسط مقامات و نمایندگان مجلس توسط رأی مستقیم مردم انتخاب می شوند. بخش اعظمی از این کشور را صحرا دربرگرفته است. ترکمنستان قبل از استقلال جزو 10 کشور تولیدکننده پنبه جهان بود ولی وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی و گازی و عدم مدیریت صحیح باعث شد تا تولیدات این بخش 50 درصد کاهش یابد. عدم دسترسی مستقیم ترکمنستان به آب های آزاد یکی از معضلاتی است که صادرات کالا و منابع انرژی این کشور را با مشکل مواجه ساخته است. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2006 بالغ بر 16 میلیارد دلار (براساس نرخ رسمی ارز) بوده که نسبت به سال قبل 21 درصد رشد داشته است.2 نرخ تورم ترکمنستان در سال 2006 حدود 11 درصد بود. پنبه، غلات، دام، گاز طبیعی، نفت، محصولات پتروشیمی و نساجی و فرآورده های غذایی مهمترین اقلام صادراتی این کشور می باشد. واحد پول ترکمنستان منات است.

داشتن مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان در کنار سایر عوامل ذکر شده در بالا، اهمیت روابط دوجانبه با این کشور را دو چندان نموده است. داشتن منابع غنی نفت و گاز

و موقعیت ویژه به عنوان پل ارتباطی ایران و آسیای مرکزی موجب گشت تا حجم همکاری های اقتصادی نسبت به سایر کشورها نسبتا بالاتر باشد. حمل و نقل و ترانزیت، انرژی (گاز و الکتریسته)، خدمات فنی و مهندسی و تجارت کالا از مهمترین زمینه های همکاری میان دو کشور محسوب می گردد. حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان طی 5 سال گذشته به شرح زیر می باشد:
همانطور که مشاهده می شود در سال 1385 حجم مبادلات تجاری دو کشور با 45 درصد رشد بالغ بر یک میلیارد و 300 میلیون دلار (300 میلیون دلار صادرات و یک میلیارد دلار واردات) شد که نسبت به سال قبل 445 درصد رشد داشت. جمهوری اسلامی ایران بعد از روسیه، دومین شریک تجاری ترکمنستان محسوب می شود. ساخت مجتمع نمایشگاهی و خدمات پس از فروش ایران خودرو در عشق آباد، پایانه کامیون های ایرانی در عشق آباد، احداث خط لوله گاز کریچه- کردکوی در خاک ترکمنستان، سیلو، واحد تولید بنزین پالایشگاه ترکمن باشی، واحد پالایش گاز کربچه، جاده عشق آباد- باجگیران، پروژه فیبر نوری، تصفیه خانه مرو، جاده عشق آباد- ترکمن باشی، خط انتقال برق بالکان آباد- علی آباد، خط انتقال برق سرخس، ترمینال های گاز مایع، احداث سد دوستی، ایستگاه تقویت فشار گاز کرپچه، طرح جاده بهاردن- آرچمان از جمله طرح های مهمی هستند که توسط جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان اجرا شده اند.
همکاری در بخش حمل و نقل و ترانزیت از مهمترین زمینه های همکاری میان دو کشور می باشد. در سال 1384 قریب به 29026 دستگاه کامیون ایرانی به مقصد ترکمنستان تردد کردند و 14228 دستگاه کامیون ایرانی از قلمرو این کشور ترانزیت شده اند. ضمنا در همین سال تعداد 9405 دستگاه کامیون ترکمنی به مقصد ایران سفر کرده همچنین حدود 2 میلیون تن کالای ترکمنی از طریق راه آهن ایران حمل و بیش از نیم میلیون تن کالای ایرانی از طریق راه آهن ترکمنستان به مقصد این کشور حمل یا از قلمرو این کشور به مقصد سایر کشورها ترانزیت شدند.
همکاری در بخش انتقال انرژی ترکمنستان نیز بسیار حائز اهمیت است. انتقال و سوآپ گاز و نفت ترکمنستان نیز از دو جنبه مهم است. اول اینکه استفاده از این منابع در شمال کشور هزینه های حمل سوخت مورد نیاز از جنوب کشور را کمتر می نماید. دوم آنکه سوآپ این منابع درآمد قابل ملاحظه ای را عاید ایران می کند. در مقابل ترکمنستان نیز منابع خود را به راحتی به بنادر جنوبی ایران جهت ارسال به مقصد مشتریان خود منتقل می کند. طی سه سال گذشته به طور متوسط سالانه بین 6 تا 7 میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان از طریق ایران منتقل شده است.
طبق قرارداد 10ساله که در سال 1382 میان دو کشور منعقد شد ایران سالانه 50 میلیون دلار الکتریسیته از ترکمنستان خریداری می نماید. ضمنا سالانه قریب به 300 میلیون کیلو وات برق ترکمنستان از طریق ایران به ترکیه منتقل می شود.
نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در تاریخ 138652 در عشق آباد برگزار شد.

همکاری دوجانبه با قرقیزستان

قرقیزستان با 198500 کیلومتر مربع مساحت و بیش از 5 میلیون نفر جمعیت در شرق آسیای مرکزی قرار دارد. بیش از 80 درصد جمعیت این کشور مسلمان هستند. رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی این کشور است که از طریق رأی مستقیم مردم انتخاب می شود. اهمیت استراتژیک قرقیزستان به دلیل واقع شدن در همسایگی چین و مسیر جاده ابریشم است. این منطقه در واقع مرز مناقشه میان تفکرات چینی و اسلامی می باشد. در میان جمهوری های شوروی سابق قرقیزستان از نظر منابع و زیرساخت صنعتی فقیرتر می باشد. از این رو نیازهای این کشور تا حدودی نسبت به سایر کشورهای منطقه متفاوت می باشد. قرقیزستان عضو سازمان جه

انی تجارت است و پیشگامی این کشور در این امر باعث شده تا رفته رفته به مرکز تجارت منطقه ای کالاهای وارداتی تبدیل شود. تحولات سیاسی چند سال اخیر و کاهش تولید طلا تأثیر منفی بر رشد اقتصادی و روند اصلاحات اقتصادی در قرقیزستان داشته است. به همین دلیل رشد اقتصادی این کشور در سال 2005 به 06 درصد کاهش یافت. تولید ناخالص داخلی این کشور در این سال بالغ بر 25 میلیارد دلار بوده است. اصلاحات اقتصادی در قرقیزستان هم اکنون با همکاری سازمان های بین المللی نظیر صندوق بین المللی پول ادامه دارد. تولیدات کشاورزی تقریبا نیمی از تولید ناخالص داخلی قرقیزستان را تشکیل می دهد. تولید طلا در بین تولیدات صنعتی درصدر (62% تولید ناخالص داخلی و 385% تولیدات صنعتی) قرار دارد. تورم این کشور در سال 2005 به سبب اتخاذ سیاست های مالی و پولی سخت در سطح پایینی (حدود 44%) نگاه داشته شد. حجم مبادلات تجاری قرقیزستان در سال 2005 بالغ بر 1772 (672 میلیون دلار صادرات و 11 میلیارد دلار واردات) میلیارد دلار گردید. صادرات وسایط نقلیه موتوری و قطعات آن و محصولات پتروشیمی و غذایی نقش اصلی در افزایش میزان صادرات در این سال داشته و افزایش ارزش واردات نیز عمدتا به دلیل افزایش واردات مواد اولیه و بالارفتن قیمت نفت و بنزین وارداتی بوده است. همچنین در سال مذکور مبلغ 743 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این کشور صورت گرفت که نسبت به سال قبل 136 درصد رشد را نشان می دهد. بیشترین سرمایه گذاری انجام شده توسط کانادا انجام شده است. قرقیزستان حدود 2میلیارد دلار یعنی 81 درصد تولید ناخالص داخلی خود ب
همکاری در زمینه حمل و نقل (هوایی و زمینی) و ترانزیت، فنی و مهندسی، برگزاری دوره های آموزشی و تجارت از جمله زمینه های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان می باشد. حجم مبادلات تجاری 2 کشور در سال 2006 بالغ بر 60 میلیون دلار (55میلیون دلار صادر

رین اقلام صادراتی ایران و ماشین آلات دست دوم مهمترین کالای وارداتی ایران بوده است. احداث بخشی از جاده بیشکک- اوش، بازسازی فاز اول خیابان های بیشکک، ساخت پل بزرگ اوزگن، کنارگذر راه جلال آباد، بازسازی خیابان های شهر اوش، بازسازی دوسد، احداث خط تولید مواد شوینده، واحد تولید انواع موکت و فرش ماشینی، تولید موکت در بیشکک، واحد بسته بندی محصولات پاکسان، کارخانه بسته بندی چای و تولید لوازم تحریر از مهمترین طرح ها و سرمایه گذاری های انجام شده توسط شرکت های ایران در قرقیزستان می باشند.
هشتمین کمیسیون مشترک اقتصادی، علمی- فنی و فرهنگی ایران و قرقیزستان در تاریخ 30-28 مرداد 1385 در تهران برگزار شد. در این اجلاس، همکاری میان دو کشور در زمینه های صدور خدمات فنی و مهندسی، برگزاری نمایشگاه های اختصاصی تجاری، تجارت و بازرگانی (کالاهایی نظیر فرآورده های نفتی، لامپ الکتریکی، ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی، صنایع و موادغذایی، انواع رنگ و رزین ها، مواد شوینده، دارو و غیره)، افزایش اقلام مشمول تعرفه ترجیحی، تأسیس مراکز تجاری، شناسایی علائم استاندارد، صدور و شناسایی گواهی استاندارد، صنایع نساجی و صنایع تبدیلی الیاف پنبه، ارائه تسهیلات گمرکی، برگزاری دوره های آموزشی به ویژه در زمینه صنایع، همکاری های مالی، حمل و نقل (زمینی و هوایی) و ترانزیت و ارتباطات، صنایع کشاورزی و شیلات و دامپروری، علمی و تحقیقاتی، صنایع تکمیلی موادغذایی، معادن و انرژی (الکتریسیته)، سرمایه گذاری (برای احداث ساختمان و مسکن و راه)، کارخانه پروفیل پلاستیکی، تولید مصالح ساختمانی، رنگ های ساختمانی و صنعتی، ساخت خطوط انتقال برق، ساخت واگن، آجرنسوز، گردشگری و بهداشتی و علمی و فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همکاری دوجانبه با قزاقستان
کشور قزاقستان با داشتن 27 میلیون کیلومتر مربع وسعت در رتبه نهم جهان قرار دارد. قزاق ها 51%، روس ها 34%، اوکراینی ها 6%و آلمانی ها 3% جمعیت 17میلیونی قزاقستان را تشکیل می دهند. نیمی از جمعیت این کشور مسلمان و مابقی مسیحی و درصد کمی نیز یهودی هستند. زبان قزاقی و روسی زبان اداری و رسمی قزاقستان است. در سال 1997 پایتخت این کشور به صورت رسمی از آلماتی به آستانه تغییر یافت. جمعیت آستانه قریب به 300هزار نفر می باشد. واحد پول قزاقستان تنگه می باشد که با درنظر گرفتن رشد اقتصادی و داشتن پشتوانه ذخایر تقریبی 750 میلیون دلاری طلا از ثبات نسبی در مقابل ارزهای خارجی برخوردار بوده و نوسانات آن نسبت به ارزهای سایر کشورهای منطقه از نوسانات کمتری برخوردار بوده است.
رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی این کشور است که از طریق انتخابات مستقیم برای یک دوره 7 ساله انتخاب می شود. این کشور دو مجلسی است. 47 نماینده سنا با انتخابات غیرمستقیم (با معرفی از سوی استانداری ها و فرمانداری ها توسط شورای مصلحت) برای یک دوره 4 ساله و 77 نماینده مجلس از طریق انتخابات مستقیم توسط مردم انتخاب می شوند.
اقتصاد قزاقستان در مرحله انتقالی به اقتصاد آزاد قرار دارد. برنامه جامع و بلندمدت «قزاقستان 2030» (شامل 3 برنامه 10 ساله) ترسیم کننده خطوط و جهت های اصلی اصلاحات اقتصادی در این کشور می باشد. افزایش تولیدات مواد هیدروکربنی و مشتقات آن در اولویت این برنامه قرار دارد و با توجه به تمرکز این منابع در غرب این کشور، توسعه اقتصادی این مناطق بیشتر خواهد بود. در سال 2004 درآمد سرانه قزاقستان بالغ بر 1441 دلار بود. قزاقستان در سال 2005 حدود 95 درصد رشد اقتصادی (صنعت 46%، کشاورزی 73% و سرمایه گذاری 222%) داشته است. نرخ تورم در قزاقستان در سال 2005 حدود 74 درصد بود. ضمنا در سال 2005 تولید ناخالص داخلی قزاقستان 4739 میلیارد دلار، بدهی خارجی 4151 میلیارد دلار، نرخ تورم

153% درصد، میزان صادرات 283 میلیارد دلار، میزان واردات 18 میلیارد دلار، ذخایر ارزی 129 میلیارد دلار و حجم مبادلات تجاری 463 میلیارد دلار بود. در سال 2003 حدود 6682 میلیارد کیلووات برق، 12 میلیون بشکه در روز نفت، 116 میلیارد مترمکعب گاز در این کشور تولید و 497 میلیارد کیلووات برق، 1 میلیون بشکه نفت در روز صادر گردید. میزان ذخایر نفت و گاز قزاقستان به ترتیب 26 میلیارد بشکه و 18 تریلیون مترمکعب می باشد. زغال سنگ، نفت و فرآورده های نفتی، گاز طبیعی، سنگ آهن و مس از جمله مهمترین اقلام صادراتی این کشور است و روسیه شریک تجاری اول آن می باشد.

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر