سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پروژه دانشجویی مقاله بررسی تجارت الکترونیکی در حقوق تجارت بین ال

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله بررسی تجارت الکترونیکی در حقوق تجارت بین الملل در pdf دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله بررسی تجارت الکترونیکی در حقوق تجارت بین الملل در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله بررسی تجارت الکترونیکی در حقوق تجارت بین الملل در pdf

چکیده  
مقدمه  
روشهاى پرداخت الکترونیکی:  
ماده 39 در این باره مقرر میدارد :  
نتیجه گیری:  
منابع :  

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی مقاله بررسی تجارت الکترونیکی در حقوق تجارت بین الملل در pdf

1.  امیریگانه  -پانته‌آ. بررسی زیرساخت‌های لازم تجارت و بانکداری الکترونیکی در ایران ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی ، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا(س) ،

2. آشنائی باتجارت الکترونیک و زیرساختهای آن، شرکت ملی گاز ایران ، مدیریت بازرگانی،

3. قاجار ، سیامک ایسنا ، گزارش سرویس فناوری اطلاعات ایسنا،  دوشنبه، 27 بهمنماه

4. خاموشی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ، متن سخنرانی ، نخستین همایش بین المللی تجارت الکترونیکی و مالکیت معنوی ، تهران،  26 دی ماه 

 .5دژپسند-  فرهاد. معاون برنامه‌ریزی و بررسی‌های اقتصادی وزارت بازرگانی، گفت‌و‌گو: مهدی زاهدی

6. قربانی –حسن . بانک پیشرو ، روزنوشت های درباره تکنولوژی وفرهنگ – تجارت الکترونیک- بانک و بانکداری ، روزنامه اقتصاد ،

7. عبدالهی – حسین . بیمه در تجارت الکترونیکی ، ، هفته نامه عصر ارتباط ، سال اول ،  شماره

8. نوایی -‌ فرهاد. تجارت‌ الکترونیکی‌ از طریق‌ تلفن‌ همراه‌ ، ماهنامه تدبیر ، سال یازدهم ، تیر

9.گزارش توجیهی و سیاست تجارت الکترونیکی جمهوری اسلامی ایران، مصوب کمیسیون تخصصی اطلاع رسانی اقتصادی, بازرگانی و تجارت الکترونیکی

10.  قانون ایین دادرسی مدنی

11. قانون جزا

12. قانون تجارت الکترونیکی

13. قانون مدنی

14. قانون تجارت

چکیده

 تحول اقتصادی و توسعه در ایران  ، اکنون با گام نهادن به فضای اقتصادی رو به رشد  با اعمال اصلاحاتی در ساختار اقتصادی کشور، رونق و تحرک لازم را ، در این زمینه ، به عمل می آورد. در این مسیر، آنچه حائز اهمیت فراوانی است ، سیاست بازنگری در قوانین و مقررات رایج در ایران است اصلاح در قانون جذب حمایت از سرمایه گذاری خارجی و تصویب قانون تجارت الکترونیکی نمونه های بارز این تحول در نظام حقوقی ایران به شمار می آید . در این مقاله تلاش میشود، علاوه بر توضیح مختصر در مورد تجارت الکترونیکی در مقدمه، در بخشهای اول و دوم تجارت الکترونیکی در این پهنه فعالیت اقتصادی را مورد بررسی اجمالی قرار داده و مشکلات حقوقی و قضایی آن را بیان  نماید

مقدمه

« حقوق » از این نظر اجتماعی ترین عرصه های زندگی فعالیت های اجتماعی است که به طور عمیقی با همه اشکال فعالیتهای، سیاسی و اقتصادی آمیخته است . حقوق همواره با تغییر و تحول نظام های گوناگون در جامعه در حال تعامل و تبادل است و راز بقاء و استمرار قواعد حقوقی در تطبیق آن با شرایط و مقتضیات نوین است

جوامع در حال رشد و توسعه با یافتن سازو کارهای اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی به دنبال تکامل و ترقی هستند، از این رو دگرگونی در این نوع جوانع ، همواره هم به عنوان « آسیب » و هم به عنوان « فرصت » مطرح می شود . « آسیب » از این رو که دگرگونی های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی ، نظم موجود را تهدید می کند و جامعه را با خطر فروپاشی اجتماعی مواجهه می سازد . « فرصت » به خاطر اینکه جامعه را به سوی تکامل و پیشرفت پیش می برد و عناصر قدیمی را باز سازی می کند . نقش قانون و حقوق در جامعه در حال توسعه و پیشرفت، حفظ انسجام اجتماعی است

انسجام اجتماعی ای  که در اثر درگرگونی  و تغییر در جامعه در معرض فروپاشی است ، قواعد حقوقی و قوانین تلاش می کنند این دگرگونی ها را به سوی ثبات  و تحکیم انسجام اجتماعی رهنمون سازند . ضمن آنکه مانعی برای سیر پیشرفت و توسعه جامعه ایجاد نکند و خود به عنوان عاملی برای تضمین و تثبیت حقوقی برای رشد و توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی عمل نماید

از میان موضوعات مختلف حقوقی ، که به ویژه با مقوله توسعه و رشد اقتصادی جامعه سروکار بیشتری دارند ، موضوع تجارت الکترونیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است

امروزه موضوع « تجارت الکترونیکی » یکی از شیوه های متداول و رایج معاملات و مبادلات در سطح جهانی است ، در عصر حاضر که به عصر « جهانی شدن » مصطلح گشته است ، ابزارهای  تجاری نیز جهانی شده اند و بدون تردید « تجارت آزاد » و « تجارت الکترونیکی » از ویژه های بارز « جهانی شدن » به شمار می آیند . از این رو تدوین قوانین و مقررات متناسب  با تحولات اقتصادی ، ضامن رشد و توسعه اقتصادی کشور محسوب می گردد

قبل از طرح بحث درباره تجارت الکترونیکی شایسته است نگاهی به تعریف ارائه شده توسط کمسیون اروپائی در یال 1997 بیاندازیم

این تعریف با همه نارسائی ها و اشکالات احتمالی، یکی از بهترین تعاریف ارائه شده درباره  « تجارت الکترونیکی » است

اکنون با توجه به تعریف « تجارت الکترونیکی » ، به انواع تجارت الکترونیکی می پردازیم

در واقع تجارت الکترونیک فرآیند خرید وفروش محصولات وخدمات بر روی شبکه اینترنت می باشد ومی توان آن را به چند گروه: تجارت بین بنگاه ومصرف کننده یا مشتری (B2C)، تجارت بین بنگاه و بنگاه (B2B) و تجارت بین مصرف کننده ومصرف کننده (C2C) تقسیم نمود، که دراین میان فعالیت های تجاری عمدتاً درچارچوب نوع اول و دوم ( B2B  و B2C ) متمرکز گردیده اند . هرچند درآینده فعالیت های تجاری B2A و C2A نیز قابل پیش بینی می باشند که درادامه این بحث مختصرا به معرفی هریک از آن میپردازیم

B2B (BUSINESS TO BUSINESS)   - در این سرویس طرفین معامله، شرکتها هستند، نمونه ای از این نوع تجارت, عملکرد شرکتی است که از یک شبکه برای انجام سفارش به تولیدکنندگان, دریافت پیش فاکتور و فاکتور خرید و همچنین پرداخت هزینه ها استفاده می کند

به عنوان مثال،  تعامل بین دومجموعه تولید کنندگان خودرو و قطعه سازان باعث کاهش هزینه ها، بهبود کیفیت و افزایش سرعت تولید خودرو میگردد

B2C CONSUMER)     - ( BUSINESS TOدر این سرویس شرکتها با مشتریان در ارتباط هستند، بیشترین سهم درانجام تجارت الکترونیکی ازاین  نوع خرید و فروش مى باشد. تجارت بین فروشنده و خریدار که در حال حاضر جزو متداول ترین عملکردها در حیطه تجارت الکترونیکی بر روی اینترنت مى باشد از این نوع محسوب می شود . در B2C  تجارت الکترونیکی بین بنگاه ومشتری بسیار متداول است . درحال حاضر ده گروه اول خدمات وکالاهائی که از طریق اینترنت زمینه فروش آنها فراهم می شود  وبراساس  B2C  انجام می پذیرندعبارتند از : سخت افزار، امور مسافرت ، جهانگردی ، کتاب ، موسیقی ، ارسال هدیه وگل وموادغذایی و نوشیدنی ، جواهرات ، کالاهای ورزشی والکترونیکی ، که برخی از آنها نیز درلیست کالاهای صادراتی کشورمان قرار دارند

C2C -(Consumer To Consumer)  طرفین معامله، افراد هستند. سرویس گیرنده، فردی است که جنس یا کالایی را از شخص دیگر خریــــداری می کند. فعالیتهای آژانس های هواپیمایی ،راه آهن و یا هر گونه خدمات دیگرى از این نوع، را می توان در زمره ّ اینگونه معاملات بحساب آورد . انجام مزایده و مناقصه کالاها از طریق اینترنت، در این گروه از تجارت الکترونیکی قرار مى کیرند

BUSINESS TO ADMINISTRATION) B2A) – انواع معاملات تجاری مابین شرکتها و سازمانهای دولتی، پرداخت عوارض ومالیاتها نمونه هائی از انواع فعالیت های B2A را تشکیل می دهند

(Consumer To Administration)  C2A – این نوع ارتباط، حیطه هایی همچون جمع آوری کمک های مردمی , پرداخت مالیات بردرآمد و هرگونه امور تجاری دیگری که بین دولت و مردم ایجاد شود را در بر می گیرد و قابل  گسترش خواهد بود . به طور مثال این مرحله در کشور فرانسه آغاز شده و مردم مى توانند مالیاتهاى خود را بر روى اینترنت اعلام کنند و یا کمک هاى خود را از این طریق واریز نما یند

تجارت الکترونیکی در قیاس با تجارت معمول و متداول دارای توانمندیها و مزیتهائی است که از مهمترین مزیت هاى تجارت الکترونیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد

ـ ارتباط با بازار جهانى[1]

ـ ارتباط مستحکم بین شرکتها[2]

ـ ایجاد پشتیبان

ـ کاهش زمان (Délai de mise sur le Marché)

ـ افزایش رشد تجارت و فروش و درآمد

ـ ایجاد فرصتهاى جدید شغلى

ـ دسترسى سریع به اطلاعات

ـ  کاهش هزینه های تبلیغات

کاتولوگ های بزرگ ، [  یک شرکت قادر به ایجاد یک کاتولوگ بر روی سایت بوده که هرگز امکان ارسال آن از طریق پست وجود نخواهد داشت.]

در صورتیکه سایت تجارت الکترونیکی بخوبی پیاده شود، هزینه های مربوط به ثبت سفارش قبل از ارائه کالا و هزینه های  خدمات پس از فروش بعد از ارائه کالا کاهش می یابد

ـ بهبود ارتباط متقابل با مشتریان[3] (Fidélisation du client)

با طراحی مناسب شبکه و استفاده از ابزار های مربوطه، امکان برقراری  ارتباط متقابل با مشتریان با روش های مطمئن تر و بدون صرف هزینه، فراهم می گردد. مثلا” مشتری پس از ثبت سفارش با دریافت یک نامه الکترونیکی از ثبت سفارش خود مطمئن شده و یا در صورت ارسال کالا برای مشتری، می توان از طریق نامه الکترونیکی وی را مطلع نمود. همواره یک مصرف کننده راضی و خوشحال تمایل به خرید مجدد از شرکت و یا موسسه ارائه دهنده کالا را خواهد داشت

بخش اول: مراحل اجرای تجارت الکترونیکی

طی سالهای اخیر، اقدامات و فعالیتهای  خلاف قانون و عرف اجتماعی فراروی اینترنت، تعارضات حقوقی و  قضایی بسیاری را ایجاد نموده است، که این امر مشکلات فراوانی را برای یافتن  راه حل،  تدوین قانون و مجازات مناسب را ایجاد کرده است

سوالی که مطرح می شود این است که چگونه می توان در اینترنت تمام افرادی که می خواهند از تجارت الکترونیکی استفاده نمایند، مورد حمایت قانونی قرار گیرند. منظور از حمایت قانونی ، قراردادی است که تمام شخصیت های حقیقی بر اساس عقدی که منعقد میکنند میتوانند مورد حمایت قرار گیرند

در مورد شرکتها و موسسات عمومی، که داراى شخصیت حقوقی مى باشند مشکلی در این مورد دیده نمیشود، به این دلیل که آنها ملزم به رعایت مقررات و قوانین مدونی که بر مناسبات تجارت الکترونیکی آنها حاکم است، میباشد

دراولین نگاه به نظر مىرسد که موانع و مشکلات اولیه در ایران همان موانع و مشکلات در جوامع پیشرفته باشد ولى با اندکى تأمل متوجه مى شویم که مشکلات و موانع موجود در ایران فراتر از آن است که قانون تجارت الکترونیکی بدون تامل و بازنگری بتواند محمل اجرایی یابد،  زیرا تا زمانى که عملیات تجارت الکترونیکى ابتدایى [ خرید تلفنى، خرید از طریق تلویزیون]   که سر چشمه تجارت الکترونیکى است معمول نشده و تا مصرف کننده با چگونگی انجام اینگونه معاملات آشنا نشده، نمى توان تجارت الکترونیکی را در ایران رایج ساخت

در حال حاضر عمده‌ترین مشکلات و چالش‌های فراروی توسعه تجارت الکترونیکی در کشور به شرح زیر مى باشد

1. آماده نبودن شرایط فرهنگی

2. سنتی بودن نظام بازرگانی و تجارتی

3. مجهزنبودن منابع انسانی

4. فراهم نبودن زیرساخت‌های فنی و مخابراتی ( تکنولوژی ارتباطات   )

5. همسو نبودن قوانین و مقررات با محیط الکترونیکی

6. فراهم نبودن بانکداری، بیمه، حمل و نقل و بازرگانی الکترونیکی و گمرک الکترونیکی

 موارد زیر از جمله موارد مهمی است که میتواند مشکلات  حقوقی و قضایی پیش گفته را روشنتر سازد

الف. امضاء کردن یک قرارداد در تجارت الکترونیکی [ امضا الکترونیکی [4] ]

 در حقوق فرانسه ویا اکثر کشور هاى اروپایى ایجاب و قبول و صحت یک عقد، بر اساس اصل حاکمیت اراده با توافق محقق می شود، یکی از مظاهر توافق « امضاء » میباشد، لازم است به دو مسئله مهم در مورد امضاء اشاره شود: اول اینکه با حضور فرد و با دست خود فرد[5]  قرارداد امضا شود، و دوم اینکه   کپی[6] نباشد

مشکلی که در این مورد پدید میآید، این است که در روی اینترنت کاغدی وجود ندارد که بتوان آنرا امضاء کرد، پس میبایست راه حلی قانونی برای آن بدست آورد  ، تا مساله ایجاب و قبول عقود در روی اینترنت تحقق یابد . برای حل این مشکل می توان به  آیین نامه کمیسیون اروپایی  که از سال 1997 برای تمام کشورهای عضو این سازمان لازم الاجرا میباشد،اشاره نمود . این آیین نامه تمام کشورهای عضو سازمان اروپایی را موظف نموده تا قانونی را در مورد ” امضاء الکترونیکی “در کشورخود وضع نمایند. “امضاء الکترونیکی” عبارت است از تعدادی اعداد یا حروف ، که این حروف و اعداد جایگزین امضاء می شوند، به عبارت دیگر امضاء الکترونیکی به طرف مقابل این امکان را می دهد تا مطمین شود شخصى که پیغام را فرستاده، همان شخصى است که مدعی ارسال میباشد، و پیغام دریافت شده همان پیغام ارسال شده است

[1] Accès aux marchés Mondiaux(L’entreprise peut étendre leur base de consommateur ainsi que leur ligne de produits) .

[2] Resserrement des relations .    (Les entreprises de vent peuvent resserrer leurs liens commerciaux.)

[3] ( R) évolution Business – Daniel Amor- 2000- campus press

[4] Signateur électronique

[5] Main au écrite

[6] Etre originale

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله تأثیر مقتضیات زمان و مکان بر مجازات در حقوق

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله تأثیر مقتضیات زمان و مکان بر مجازات در حقوق کیفری اسلام در pdf دارای 19 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله تأثیر مقتضیات زمان و مکان بر مجازات در حقوق کیفری اسلام در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله تأثیر مقتضیات زمان و مکان بر مجازات در حقوق کیفری اسلام در pdf

مقدمه :  
مبحث اول :  
انواع مصلحت در اسلام :  
تزاحم مصالح :  
محورهای مصلحت در اسلام :  
محور اوّل: مصلحت اسلام  
محور دوم: مصلحت جامعه اسلامی  :  
مبحث دوم: بررسی فرضیات تأثیر مصلحت بر کیفر اسلامی  :  
بررسی فرضیات  
فرضیه اول: عدم تأثیر مصلحت در اجرای کیفر  
فرضیه دوم: تأثیر مصلحت در اجرای کیفر :  
نتیجه گیری :  
منابع :  

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی مقاله تأثیر مقتضیات زمان و مکان بر مجازات در حقوق کیفری اسلام در pdf

[1] . سوره احزاب: 40

[2] . سعید رحیمیان، «روش کشف ملاک و نقش آن در تغییر احکام»، مجموعه آثار کنگره بررسی مبانی فقهی امام خمینی، (قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1374ش)، ج 7، ص

[3] . امام خمینی، صحیفه نور ، (تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی)، ج 2، ص 171؛ عباسعلی عمید زنجانی، فقه سیاسی، (تهران ، امیرکبیر، 1373ش)، ج 2، ص

[4] . امام خمینی ، همان، ج 19، ص 62؛ مرتضی مطهری ، اسلام و مقتضیات زمان، (تهران: صدرا، 1362ش)، ج1، صص 125 و

[5] . امام خمینی، الرسائل، (قم: اسماعیلیان، 1368ش)، ‌ج 2، ص

[6] . لطف الله صافی گلپایگانی ، الاحکام الشّرعیه ثابته لا تتغیر، (قم: دارالقرآن الکریم، 1412 هـ ق)، ص 20

[7] . احمد رمضانی و دیگران، مجموعه آراء فقهی ـ قضایی، (قم: مرکز تحقیقات فقهی قوه قضاییه، 1378ش)، ص

[8] . ر.ک: احمد رمضانی و دیگران، پیشین، ص

[9] . محمد هادی معرفت ، ولایت فقیه، (قم: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی التمهید، 1377ش)، ص

[10] . محمد بن حسن حر عاملی، وسایل الشیعه، (بیروت: دار احیاء التراث العربی، بی‌تا)، ج 18 ،‌ص

[11] . همان، ص

[12] . سید محمد حسینی شیرازی، الفقه، (بیروت: دارالعلوم، 1409ق)، ج 87، ص

[13] . محمد هادی معرفت، ‌پیشین، صص 169 و

[14] . ر.ک: سید محمود هاشمی شاهرودی، بایسته‌های فقه جزا، (تهران: شابک، تابستان 1378ش)، صص 203 ـ

[15] . نامه مفید، شماره 23، (دانشگاه مفید، پاییز 1379)، ص

[16] . ناصر مکارم شیرازی ، انوار الفقاهه، کتاب الحدود و التعزیرات، (قم: مدرسه امام علی بن ابی طالب، 1418 هـ ق)، ج 1، صص 373 و

[17] . همان، ص

[18] . نامه مفید، شماره 16، (زمستان 1377ش)، ص

[19] . امام خمینی، صحیفه نور، (تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، 1369ش)، ج 21، ص

مقدمه :

پیغمبر اسلام به عنوان خاتم رسولان[1]، برنامه جاودانه هدایت و بهروزی انسان را از جانب خداوند به ارمغان آورده است. خاتمیت، این پیام را به همراه دارد که گوهر دین، فرا زمانی و جهان شمول است؛ اما گذر زمان و تنوّع شرایط مکانی و تحوّلات شتابان اجتماعی این سؤال را در پی دارد که چگونه شریعتی ثابت می‌تواند پاسخگوی نیازهای متغیر باشد؟

این پرسش درباره همه احکام اسلامی، از جمله در خصوص احکام کیفری اسلام، بویژه مجازت‌های ثابت اسلامی قابل طرح می‌باشد؛ زیرا با توجّه به شرایط ایجاد شده در پی تشدید روند جهانی شدن و طرح مباحثی همچون حقوق بشر، مجازات‌های ثابت اسلامی بخصوص مجازات‌های حدّی، بیش از سایر احکام مورد شبهه و ایراد قرار می‌گیرد

پاسخگویی به این سؤالات با توجّه به گسترش وسایل تبلیغاتی و تحقّق انقلاب در ارتباطات، هم در جهت جلب نظر سایر ملل به اسلام و هم برای استوار ماندن ایمان مسلمانان، مفید بلکه ضروری است

مقاله حاضر این موضوع را بررسی می‌کند که ایا حدود اسلامی همواره لازم‌الاجراء می‌باشند یا آنکه تحت شرایطی خاص با تجویز و بهره‌بردای از ملاکات احکام و اصول کلّی اسلامی، می‌توان مجازات‌های دیگری را جایگزین آنها کرد و به عبارت دیگر وقتی مصلحت اسلام و جامعه اسلامی اقتضا کند می‌توان کیفرهای دیگری، جز حدود منصوص در اسناد اسلامی اجرا کرد؟ در ابتدای امر می‌توان در یک حصر عقلی، دو فرضیه را برای پاسخ سؤال فوق مطرح نمود

فرضیه اوّل: تغییر شرایط، هیچ تأثیری در اجرای مجازات‌های اسلامی ندارد و کیفرهای اسلامی باید بدون هیچ تغییری اجرا گردد

فرضیه دوم: اجرای مجازات‌های اسلامی منوط به وجود شرایط و در نظر گرفتن مصالح اسلام و جامعه اسلامی است

پذیرش هر یک از دو فرضیه، نتیجه خاص خود را در پی خواهد داشت که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم

مبحث اول :

با توجّه به این مطلب که برابر فرضیه دوم، براساس مصلحت، ممکن است مجازات‌هایی جایگزین حدود شود، عنوان «مصلحت» نقشی محوری خواهد یافت؛ لذا باید به بررسی آن پرداخت

انواع مصلحت در اسلام :

مصالح را در اسلام به اعتبار و جهات مختلف تقسیم نموده‌اند. در یک تقسیم آن را به مصلحت حفظ دین، نفس، نسل، عقل و مصلحت حفظ مال تقسیم نموده‌اند[2]. اصول پنجگانه فوق، منحصر به یک نظام حکومتی نمی‌باشد، بلکه با اندک تفاوتی در هر جامعه‌ای وجود دارد. به عنوان مثال حفظ حق حیات برای افراد جامعه، حفظ سلامت روحی و روانی افراد جامعه و نیز داشتن خانواده‌ای سالم که پرورش‌دهنده افراد سالم باشد از آرزوهای هر نظام حکومتی می‌باشد و تحقق این امور در سایه حکومتی سالم میسور خواهد بود. حفظ اصول پنجگانه فوق که در اسلام به اصول و مصالح خمسه مشهور است تأمین کننده موارد یاد شده خواهد بود

مهم‌ترین و محوری‌ترین اصل از اصول فوق، اصل حفظ دین می‌باشد که در جوامع دینی، حاکمیت با دین می‌باشد و با توسعه مفهوم حکومت می‌توان اصل فوق را به عنوان مصلحت حفظ حاکمیت تبیین نمود. با این توضیح باید گفت یکی از مصالح، حفظ حاکمیت یک نظام است، این مصلحت نیز منحصر به یک جامعه و نوع خاصی از حکومت نخواهد بود . هر نوع حکومتی (دینی و غیر دینی) به ناچار در جهت حفظ خود تلاش می‌نماید و نسبت به خطرات احتمالی که آن را تهدید می‌نماید حساسیت فوق‌العاده‌ای نشان می‌دهد و این امری طبیعی است؛ زیرا اگر چنین حساسیتی در حکومت وجود نداشته باشد آن حکومت به سرعت رو به زوال و نابودی خواهد رفت و با کوچک‌ترین تهدیدی نابود خواهد شد. بنابراین حفظ حاکمیت از اصولی‌ترین مصالحی است که هر جامعه و حکومت به آن توجّه می‌نماید

در نظام حکومتی اسلام نیز که بر مبنای ایدئولوژی اسلامی پایه‌ریزی شده است و حاکمیت آن مبتنی بر اسلام است، تدابیری در جهت حفظ اسلام اندیشیده است. براین اساس، در نظام اسلامی مصلحت حفظ دین که زیربنای حکومت را می‌سازد، امری فوق‌العاده مهم است. به این منظور، نظام اسلامی، سیاست کیفری خاصی را برای جرم‌هایی که کیان اسلام را به خطر می‌اندازد در نظر گرفته است

و همچنین سایر مصالح را نیز نمی‌توان منحصر به دین اسلام دانست، زیرا حفظ حق حیات افراد یک جامعه و داشتن افرادی سالم و دارای عقل صحیح و وجود خانواده‌هایی که نسل سالمی را برای جامعه تربیت کنند از آرمان‌ها بلکه از وظایف هر حکومت به حساب می‌اید؛ همان‌گونه که حفظ اموال عمومی و تأمین امنیت همگانی بر عهده حاکمیت نهاده شده است؛ البته چون جرایمی که این مصالح را تهدید می‌کند در جوامع مختلف، متفاوت است، مجازات‌های مختلف برای ارتکاب چنین جرایمی درنظر گرفته می‌شود. بنابراین اصول پنجگانه فوق به طور اجمالی در هر جامعه با مقداری تفاوت وجود دارد

تزاحم مصالح :

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی مقاله بررسی حقوق و مسئولیت فمینیسم در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی مقاله بررسی حقوق و مسئولیت فمینیسم در pdf دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی مقاله بررسی حقوق و مسئولیت فمینیسم در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی مقاله بررسی حقوق و مسئولیت فمینیسم در pdf

زن و مرد از دید ادیان الهی  
جایگاه زن در اسلام  
در نظام اسلامی زن دارای مسئولیت‌های متعدد است از جمله:  
سیستم خانواده  
شخصیت حقوقی مستقل زنان  
اصول و اهداف جنبش اجتماعی زنان ( فمنیسم) در قرن حاضر  
شعایری که زیر بنای این اصول را تشکیل می‌دهند، عبارتند از:  
دستاوردهای مثبت جنبش اجتماعی زنان در جهان  
دستاوردهای منفی جنبش اجتماعی زنان در جهان  
نتیجه  
منابع :  

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی مقاله بررسی حقوق و مسئولیت فمینیسم در pdf

1)     پیام زن؛ «فمینیسم تکرار تجربه‌های ناموفق»

2)  نقش زنان در توسعه؛ دفتر امور زنان ریاست جمهوری و یونیسف؛ الیسون؛ فمینیسم به مشابه فلسفه سیاسی؛ ترجمه مریم خراسانی؛ جامعه سالم

3)     معصومه موسوی؛ تاریخچه مختصر تکوین نظریه‌های فمینیستی؛ کتاب توسعه

4)     حسن صادقی زفره؛ «حضور زن در اجتماع»؛ جمهوری اسلامی

تعریف و تاریخچه فمینیسم

فمینیسم اگرچه به معنای کنونی آن واژه‌ای نوین است، ولی قدمتی به اندازه تاریخ دارد. مبنای اندیشه فمینیسم که در زبان فارسی «زن گرایی»، «زن محوری» و «زن مداری» است، تساوی حقوقی زن و مرد بوده است. اولین کسانی که چنین نهضتی را آغاز کردند نویسندگان متون ادبی هستند که در کتاب‌های خود به بیان ظلم و ستم مردان علیه زنان پرداخته‌اند

به رغم آن‌که در جوامع ابتدایی، زنان به دلیل برخورداری از نیروی تولید مثل، قدرتی برابر قدرت مردان و حتی گاه بیشتر از آنها داشتند، اما با کشف انرژی باد و آب و اختراعات فنون جدید و لزوم استفاده از ابزارهای کشاورزی که نیازمند قدرت و بازوی مردان بود، مردان بر زنان برتری و استیلا یافتند و این سلطه تا قرن بیستم هم چنان ادامه داشت

با آغاز قرن بیستم، مبارزه فمینیسم‌ها علیه مردان سازمان یافته‌تر شد و زنان به عرصه‌های علوم و مسایل تحقیقاتی قدم گذاشتند و کوشیدند تاریخ، جامعه شناسی، روان‌شناسی، اقتصاد و; را که عرصه‌هایی کاملاً مردانه بود، با بینش زنانه تفسیر و بررسی کنند. از ویژگی‌های دیگر این قرن، تنوع و چند گانگی در اندیشه فمینیسم است که منشأ پیدایش تفکرات متفاوتی در این جنبش شد، نظیر: فمینیسم لیبرالیستی، مارکسیستی، رادیکالی و سوسیالیستی

تا امروز، زن در نظام پدر سالار فقط یک مفهوم داشته است: موجودی که چون مرد نیست و از او کمتر است، اما فمینیسم مفهوم زن را چنان دگرگون می‌کند که دیگر در تعریفی واحد نمی‌گنجد. برای همین است که ما امروزه از فمینیسم‌های گوناگون سخن می‌گوییم: نقطه اشتراک همه این فمینیسم‌ها سؤالاتی است که مطرح می‌کنند اما پاسخ‌های آنها به این سؤالات واحد نیست زیرا ارائه پاسخی واحد برای این سؤال‌ها غیرممکن است

حرکت فمینیسم از کسب حق انتخاب و آزادی برای زنان آغاز شد اما امروزه دیگر نمی‌توان آن در این چهارچوب منحصر کرد. در حال حاضر فمینیسم یک خودشناسی پویاست که اساسی‌ترین پرسش انسانی را مطرح می‌کند که «من که هستم و زن بودن چه مفهومی دارد؟» چند هزار سال طول کشید تا مرد «من» خود و براساس آن همه چیز دیگر را تعریف کند، اما برای زنان این حرکت هزاران ساله، در یک قرن خلاصه شده است. به همین دلیل تعجب‌آور نیست که اوج‌گیری و انتشار فمینیسم بیشتر به انفجار می‌ماند

فمینیسم مفهوم زن را در کثرت می‌جوید نه در وحدت، زیرا فمینیسم گفتمانی چند صدایی است که از پلورالیسم استقبال می‌کند و به تفاوت‌ها ارج می‌نهد. بنابراین فمینیسم درک مفهوم زن را در دگرگونی می‌داند و نه در رکود، زیرا فمینیسم حرکتی همیشه پویا و در حال بازنگری است. در واقع فمینیسم خود را با جریان پست مدرن همگام کرده است. اگر جریان پست مدرن اعتبار مبانی دانش کنونی را بیشتر نفی می‌کند و مفهوم دانش محض و حقیقت مطلق را (افسانه متافیزیک) می‌داند، فمینیسم نیز اصالت سردمداری را به عنوان یکی از مبانی دانش بشر رد کرده و می‌کوشد از الگوهای ثابت و مطلق‌گرا اجتناب کند

فمینیسم مفهوم زن را در شاخه‌های گوناگون دانش مردمَدار می‌کاود و رفته‌رفته، جایی برای تعاریف جدید از «زن» باز می‌کند. فمینیسم در هر رشته و شاخه دانش مردمدار مفهوم «خود» را زیر ذره‌بین می‌گذارد و نشان می‌دهد که «خود» تاکنون فقط با معنی «مرد» بوده است و با جایگزین کردن مفهوم «زن» به جای «مرد» گفتمان مردمدار را متزلزل و سرانجام دیدگاه زن را در این گفتمان غالب، مطرح می‌کند. بدین ترتیب، فمینیسم به کار عظیم همه جانبه‌ای دست می‌زند و تک تک گفتمان‌های دانش بشر را هدف قرار می‌دهد از جمله تاریخ، علوم سیاسی، ادبیات و نقد ادبی، فلسفه، دین، مردم شناسی، جامعه شناسی، روان‌شناسی، تعلیم و تربیت و;. فمینیسم فقط به بررسی مفهوم جنسیت در دانش بشری نمی‌پردازد. همان‌طور که گفتمان‌های مدرن و پست مدرن در قرن بیستم تحت تأثیر متغیرهای نظیر نژاد، طبقه و فرهنگ قرار گرفته‌اند. فمینیسم نیز به عرصه‌های گوناگون نقد و تحلیل کشیده شده است. فمینیسم آفریقایی ـ آمریکایی ـ فمینیسم مارکسیستی و فمینیسم قومی هر کدام با توجه به متغیرهای خاصی به مسائل فمینیسم می‌پردازند. البته در دهه اخیر، مانند گذشته، این نقطه‌نظرها به صورت مجزا عمل نمی‌کنند بلکه تأثیر این متغیرها را روی یکدیگر و روی جنسیت مورد بررسی قرار گرفته است

بسیاری از فمینیست‌ها با مفهوم سنتی غرب راجع به خدا و دین به ستیزه‌جویی برخاسته‌اند. مهمترین اشکالی که آنان مطرح می‌کنند این است که به زعم آنان در سنت غربی، خدا به عنوان موجودی مردانه وصف می‌شود و با چنان آداب دینی ارتباط داده می‌شود که برای زنان غیر قابل درک است. فی‌المثل به‌طور سنتی گفته شده است که خدا هیچ جنسی ندارد ولی، فیلسوفان در تأکید بر این نکته، دست عمل به خرج داده‌اند. با این حال، همین فیلسوفان، و نیز اکثریت مردم وقتی می‌خواهند درباره خدا سخن بگویند، هم چنان از ضمایر مذکر استفاده می‌کنند. ضمایری نظیر He و Him

اگر فمینیسم را به معنای دفاع از حقوق زنان بدانیم، برای گزینش و انتخاب راه و روش دفاع از حقوق این قشر عظیم و ارزشمند که نیمی از پیکر جامعه را تشکیل می‌دهند، بایسته است که تاریخ گذشته شرق و غرب را در این زمینه مورد مطالعه قرار دهیم. پژوهشگران مسایل اجتماعی می‌بایست تاریخ کشورها و ملت‌هایی همچون روم باستان، یونان، عربستان، هندوستان، ایران و; در زمینه کیفیت حقوق زنان و پایه‌ها و مایه‌های فلسفی نگاه و اندیشه آنان را در این موضوع را به دقت مطالعه کنند

مورخین نوشته‌اند که در یونان باستان و روم قدیم، زنان را به عنوان کالا در بازارها خرید و فروش می‌کردند و برای آنان هیچ گونه حقوقی قایل نبودند. آری در تمدن دوره هومری، رب‌النوع‌های مؤنث مانند «آتنا» مطرح بوده‌اند اما این رتبه‌ها و مقامات برای زنان، جنبه افسانه‌ای و اسطوره‌ای داشته است. همچنین در تاریخ تمدن بابلی آورده‌اند که سالی یک‌بار در بازار زن فروشی، دختران را در معرض فروش می‌گذاشته‌اند و با زنان همچون کالا رفتار می‌کردند و در این تمدن، دختران هرگز در مورد انتخاب همسر خویش، حق اظهار نظر نداشتند

در هند باستان مهاراجه‌ها داشتن فرزند دختر را ننگ و عار می‌پنداشتند و معتقد بودند که از سویی بی‌شوهر بودن دختر ننگ و عار است و از سوی دیگر، شوهر دادن به دختر نیز عار و ننگی دیگر، از این رو بسیاری از افراد تصمیم می‌گرفتند که زنان و دختران را به قتل برسانند به خصوص وقتی مردی فوت می‌کرد در کنار جسد او همسرش را نیز به آتش می‌کشیدند

آن‌چه روشن است این است که نگاه فمینیسم غربی یک نگاه اومانیستی و سکولاریستی و بریده از دین و وحی است و ما هرگز این مبنا را برنمی‌تابیم

فمینیسم چنان که در جوامع غربی نشان داده شده، به طور کلی هرگونه تفاوت میان زنان و مردان را انکار می‌کند و با هدف به دست آوردن حقوق مساوی برای زنان خواستار حرکت به سمت جامعه یک جنسی است. مراد از جامعه یک جنسی، جامعه‌ای است که در آن مجموعه‌ای از نقش‌ها و امور مورد ترجیح و احترام هر دو جنس قرار می‌گیرند و از سوی تمام اعضای جامعه، با قطع نظر از تفاوت جنسی و سنی‌شان دنبال می‌شود. در فمینیسم غربی، اهدافی ترجیح دارد که به طور سنتی به وسیله مردان انجام می‌گرفته است؛ نقش‌هایی مانند تأمین پشتوانه مالی، به عهده گرفتن مقام‌های سیاسی و اجرایی مورد احترام و علاقه شدید است و امور مربوط به روابط اجتماعی، خانه‌داری، بچه‌داری، کارهای ذوقی، زیبایی‌ناشی و رفع خستگی روحی، بی‌ارزش یا حتی حقیر شمرده می‌شود. مردان و زنان هر دو مجبور شده‌اند در قالبی واحد جای گیرند؛ قالبی که شاید از شکل پیشین ـ که بخشی از کارها را به مردان و بخشی دیگر را به زنان می‌سپرد ـ محدودیت‌آورتر، خشک‌تر و اجباری‌تر می‌نماید. این نوعی جدید از مردپرستی است که سنت‌های اسلامی نمی‌تواند با آن کنار اید

ظهور فمینیسم و رواج آن نشانه بحران از تفکر معاصر غربی محصول رنسانس است که در ستیز با واقعیات طبیعی و داده‌های علمی (روان‌شناختی، زیست شناختی و;) قرار دارد. فمینیسم تمامی شاخه‌ها و جلوه‌هایش، هدف و نتیجه‌ای جز ایجاد اختلاف و ناسازگاری بین دو جنس و تشدید بحران عدم تفاهم انسان‌ها ندارد. فمینیست‌ها با نادیده گرفتن نقش‌ها و کارکردهای ویژه زنان و مردان سعی در ایجاد یک همانند سازی مصنوعی و بعضاً انقیاد مردان توسط زنان دارند

در اسلام زن و مرد از حقوق مساوی اما غیرمشابه و یک‌نواخت برخوردارند. نقش مادری و تربیت فرزند از ارزش والایی برخوردار است ولی در عین حال هنوز زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، با رعایت موزاین شرعی و اخلاقی و تناسب شغلی مطلوب، بلکه احیاناً واجب است و فقها و حقوقدانان ما نیز باید با در نظر گرفتن عنصر زمان و مکان و با رعایت معیارها و اصول صحیح و ضابطه‌مند استنباط، در فهم متون دینی با استمداد از حقایق روز تلاش بیشتری نموده، راهکارهای علمی‌تر و به روز، در جهت جلوگیری از ستم بر زنان و بدرفتاری با آنها و نیز در تضمین حقوق مشروع آنها ارائه کنند

 مشارکت اجتماعی زنان

مردم در همه جوامع به طرق گوناگون در تعیین سرنوشت خود شرکت می‌کنند. مسأله مشارکت عمومی زنان در قالب این مقوله می‌گنجد که تا چه حد کارگزاران هر جامعه نسبت به این مسأله حساسیت خویش را معطوف داشته و به آن احترام می‌گذارند. در جامعه‌ای که این ارتباط دو جانبه باشد می‌توان شاهد نتایج مطلوبی بود و این بستگی به رشد و عمق فرهنگ عقلانی ـ اجتماعی افراد جامعه دارد. در سیستم‌های مردسالار، 60 درصد مردم فعال، 30 درصد تابع و 10 درصد بی‌تفاوت‌اند. در حالی که نظام‌هایی که اقتدارگرایانه‌اند 10 درصد مردم فعال، 60 درصد تابع و 30 درصد جامعه بی‌تفاوت‌اند. پس رابطه متقابل، ساز و کارهای اجرایی و مورد توجه قرار دادن زنان در امر مشارکت عمومی یکی از عوامل مردمی بودن نظام‌هاست

 

 زن و مرد از دید ادیان الهی

مؤسسان تمام ادیان اصلی جهان، همگی نوآور بودند. تمام پیامبران باعث ایجاد تغییرات اجتماعی به نفع حقوق زنان و کودکان بودند. به عنوان مثال مسیحیت با ورود خود سطح حمایت از بیوه زنان را افزایش داد. اسلام هم از همان آغاز زنده به‌گور کردن و سوء رفتار با فرزندان مؤنث را باطل خواند و قوانینی وضع کرد تا براساس آن زنان متأهل از حمایت و حقوق بیشتری برخوردار شوند. اما باید متذکر شد که گاهی آرمان‌های پیامبران و مؤسسان مذاهب توسط برخی عالمان جدید بعضاً تضعیف شده، مورد تجاهل قرار گرفته‌اند و در بسیاری مواقع بد عرضه و معرفی می‌شوند. به عنوان مثال فرقه‌های مدرن مسیحی که در آنها زنان هم چنان اجازه رهبری ندارند نمونه‌های خوبی هستند. بیانیه پاپ در 1977 مبنی بر اینکه هیچ زنی نمی‌تواند کشیش شود آن هم به این دلیل که «عیسی یک مرد بود» به خوبی قرن‌ها مردسالاری حاکم بر مسیحیت را که کاملاً با تعالیم و کمال‌گرایی مسیحیت اولیه در تضاد است نشان می‌دهد

 جایگاه زن در اسلام

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی تحقیق بیوگرافی روستای براآن جنوبی در pdf

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق بیوگرافی روستای براآن جنوبی در pdf دارای 60 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق بیوگرافی روستای براآن جنوبی در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی تحقیق بیوگرافی روستای براآن جنوبی در pdf

چکیده الف
علل وعوامل موثر در پیدایش سیستم
ساخت ارتباطی عناصر در سیستم
ضریب ویژگی
ضریب مرکزیت
تحلیل همبستگی وارتباط میان عناصر
تحلیل رگرسیون
روابط میان جمعیت وسرویسهای خدماتی
روابط میان جمعیت و ضرایب ویژگی
روابط میان جمعیت و ضریب مرکزیت
جمع بندی ،نتیجه گیری وپیشنهادات
منابع وماخذ

 

فهرست جداول
جدول شماره 1،توزیع ضرایب ویزگی به تفکیک سرویس های خدماتی
جدول شماره 2،سطح تغییرات ضرایب ویزگی به تفکیک سرویس های خدماتی
جدول شماره 3، سطح تغییرات جمع ضرایب ویزگی
جدول شماره 4، ضریب ویزگی وتعداد هر دسته از سرویس های خدماتی
جدول شماره 5، ضرایب قراردادی
جدول شماره 6، توزیع ضرایب مرکزیت به تفکیک سرویس های خدماتی
جدول شماره 7، سطح تغییرات جمع ضرایب یس های خدماتی
جدول شماره 8 ، سطح تغییرات ضرایب مرکزیت
جداول همبستگی شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره
جدول شماره

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی تحقیق بیوگرافی روستای براآن جنوبی در pdf

1-  محمودی ، علی. دشت هشتگرد – نظرآباد، بررسیهای اقتصادی – اجتماعی ، تهران دانشگاه شهید بهشتی، 1361

2-  طلا مینایی، علی اصغر. تحلیلی از ویژگیهای منطقه ای در ایران: بر اساس مطالعات منطقه نمونه اصفهان . تهران ، دانشگاه تهران ،

3-   مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستائی جهاد سازندگی، چهارچوب پیشنهادی مطالعات جامع برنامه ریزی منطقه ای روستائی « برنامه ریزی دهستانی » تهران دفتر مرکزی وزارت جهاد سازندگی، مهر

4-  معاونت امور مناطق دفتر برنامه ریزی منطقه ای سازمان برنامه و بودجه، نظام برنامه ریزی توسعه منطقه ای ( چهارچوب کلی مطالعات جامع توسعه استان ). تهران ، سازمان برنامه و بودجه، بهار 1366

5-  حاج یوسف ، علی . مقدمه ای بر برنامه ریزی و تحلیلهای توسعه ناحیه ای و منطقه ای. تهران دفتر مرکزی جهاد سازندگی . آذرماه 1363

6-  مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستائی جهاد سازندگی یزد. مراحل و تجارب طرح روستائی برنامه ریزی منطقه ای ( دهستانی )، یزد سازمان جهاد سازندگی یزد

7-   کامران، فریدون. برنامه ریزی روستائی . شیراز- دانشگاه شیراز، دانشکده ادبیات و علوم بخش برنامه ریزی و جامعه شناسی

8-  اردشیری، مهیار. تئوریهای برنامه ریزی منطقه ای . شیراز. دانشکده ادبیات و علوم، بخش برنامه ریزی و جامعه شناسی

9-  پیراسته ، حسین. سلسله مطالعاتی در شناخت نظام شهری و روستائی در چهارچوب        برنامه ریزی منطقه ای. اصفهان ، سازمان برنامه و بودجه اصفهان، واحد برنامه ریزی منطقه ای ، 1363

10-صدرالدین ، سیدمحمود. برنامه ریزی منطقه ای و تعیین مکان بهینه تاسیسات خدماتی عمومی 

چکیده

معرفی منطقه مورد مطالعه

 دهستان  براآن جنوبی ازدهستانهای بخش مرکزی اصفهان  واقع در حوضه آبخور زاینده رود قرار دارد  که به همراه دهستان براآن شمالی جلگه براآن را تشکیل می دهند. مساحت آن در حدود625/334 کیلومتر مربع می باشد.این دهستان از شمال به رود خانه زاینده رود ودهستان براآن شمالی وازجنوب به کوههای کلاه قاضی وبخش مرکزی شهرستان شهرضا واز طرف غرب به دهستان کرارج از بخش مرکزی شهرستان اصفهان واز شرق به بخش جرقویه وکوهپایه محدود می شود.ارتفاع آن از سطح دریا حدود1550 متر می باشد واز سمت جنوب به شمال یعنی از طرف کوههای کلاه قاضی به سمت زاینده رود از ارتفاع آن کاسته می شود. مرکز این دهستان روستای قدیمی وبزرگ زیار می باشد

بنابه عقیده اکثر دانشمندان علوم اقتصادی و اجتماعی وجغرافیایی،موقع ومکان جغرافیایی هر کشوری اعم از موقع ریاضی (طول وعرض جغرافیایی بر روی کره زمین،یا دوری ونزدیکی به دریاها واقیانوس ها ومحاط بودن در خشکی ،همسایگان ورابطه با آنان) تاثیر قطعی وانکار ناپذیر در سرنوشت وساخت اقتصادی واجتماعی وترقی وتنزل مردمان آن ناحیه دارد.،وجالب اینکه بشر از روزگاران قدیم با اهمیت  وباز آفرینی این عامل عمده جغرافیایی آشنایی داشته است که بهترین شاهد بر این مدعا موقعیت جغرافیایی یونان قدیم،بین النهرین،ماوراءالنهر ودره نیل است

موقعیت جغرافیایی و وضع طبیعی دهستان براآن جنوبی نیزاز این مقوله مستثناء نبوده است ودر به وجود آوردن فضای جغرافیایی وسیستم اقتصادی منحصر به خود نقش آن کاملا بارز می باشد

موقیعت دهستان براآن جنوبی به عنوان واسط منطقه کویری جرقویه و شهراصفهان وقرارگرفتن در کنار رودخانه زاینده رود، داشتن زمینهای وسیع کشاورزی با خاکهای نسبتا خوب اراضی مسطح و قابل یکپارچه شدن، عملکرد بسیار بالای محصولات عمده کشاورزی دراین منطقه، داشتن جاذبه های کشاورزی دامداری و صنایع دستی، قابلیت احداث صنایع که به کشاورزی لطمه نمی زند، داشتن راههای ارتباطی مناسب منطقه کشاورزی با اصفهان و منطقه صنعتی با اصفهان به طور جداگانه و مشترک، نزدیک بودن روستاهای بزرگ و کوچک با یکدیگرقرار داشتن اغلب روستاهای دهستان در مجاورت و یا نزدیکی راه ارتباطی آسفالته اصفهان ـ جرقویه . اهمیت و نقش دهستان مذکور را درارایه محصولات کشاورزی و دامداری به ساکنین روستایی وشهری اصفهان مشخص می نماید

هدف از این تحقیق رتبه بندی روستاهای منطقه مورد مطالعه به منظور سرویس دهی به آنها می باشد 

 

فضا، سازمان فضایی وسیسنم :

فضای جغرافیایی که ما با آن در این مقوله سرو کار داریم ، فضای روستایی می باشد .مفهوم فضا در ابعاد وسیع  وجامع خودتجلی گاه رابطه میان تمام فعالیتهای انسانی است .این فعالیتها هر کدام به گونه ای متفاوت از دیگر اثرات خود را بر جای نهاده وچشم اندازهای گوناگونی را به وجود می آورند.توجیه فضا تا آنجا که به جغرافیا مربوط می شود،جایی است که  پدیده های جغرافیایی تاثیر متقابل بر هم دارندو بدین لحاظ است که می توان در یک مفهوم ساده تر گفت » فضا میدان تاثیر بخش متقابل میان پدیده هاست.  برخی نویسندگان نظیر « اولمن » فضا را مترادف با واژه  موقعیت دانسته اند،به هر حال فضا جایی است که روابط متقابل میان عوامل وپدیده ها در آن صورت می گیردوبه اعتبار دیگر هر رابطه فضایی دارای یک سازمان فضایی است.سازمان فضایی هر منطقه ای تبلور جریان والگوی ارتباطات فضایی آن منطقه است .اصولا در هر منطقه ای فعالیتهای انسانی-اقتصادی به هم پیوسته هستند،پیوستگی این فعالیتها در یک ناحیه ممکن است تا ابعاد بسیار وسیعی گسترش می یابد وتا آنجایی که کنشهای متقابل بر هم اثر می گذارندتوسعه می یابد.از این لحاظ که عوامل در طول زمان در تغییر می باشند میدان نمود سازمان فضایی تغییر می یابد واز زمانی به زمان دیگر ممکن است دگرگون شود.با توجه به مطالب فوق الذکر فضای روستایی  منطقه مورد مطالعه ترکیبی است از فعالیتها وکالبد های مربوط به آنها وروابط متقابل بین آنها. از طرفی سیستم عبارتست از مجموعه ای با ترکیبی از اشیاء وبخشهای مختلف با یک سری رابطه بین  صفات آنها  که با هم دیگر کلیتی را تشکیل می دهند ودر رابطه با اهداف معینی کار می کنند.معمولا سیستم کلیتی سازمان یافته  ومرکب است ،مجموعه یا ترکیبی از پدیده هایی که کلیتی مرکب و وحدت یافته را  تشکیل می دهد ومجموعه ای از عناصر مرتبط به هم هستند که بین آنها روابط متقابل اقتصادی،اجتماعی ، فرهنگی و وحدت اقلیمی وجود دارد و به وجودآورنده کلیتی هستند که زندگی انسان را تضمین میکند

  نظر به موضوع تحقیق تعداد15 روستا از طریق نمونه گیری انتخاب شده است ودر ابتدا با استفاده از ضریب ویژگی که یک شاخص کمی می باشد هماهنگی سرویسهای خدماتی ورابطه آنها با یکدیگر ونیز با کل منطقه  وسایر مراکز جمعیتی نشان داده می شود ودر ادامه با استفاده از ضریب مرکزیت به شناخت آبادیها  در ارائه خدمات پرداخته می شود ودر پایان به تحلیل همبستگی و ارتباط میان عناصر پرداخته  می شود . لازم به ذکر است منظور از واژه سیستم  ازاینجا به بعد سیستم روستایی منطقه  می باشد

علل و عوامل موثر در پیدایش سیستم

ارتباط و همبستگی میان هر زوجی از مراکز جمعیتی تابع یک سیستم و یا نظام ارتباطی است که از تفاوتهای مکانی موجود در عرضه و تقاضای میان آن مناطق نیرو می گیرد. روند تکاملی این ارتباط متقابل و یا کنش متقابل میان هر مرکز جمعیتی، نتیجه و عملکرد سطح توسعه یافتگی آنهاست که در نتیجه چنین تغییراتی از یک سیستم ساده بر مبنای خودمختاری به یک سیستم پیچیده تبدیل می گردند بنابراین سیستم حرکتی میان مراکز جمعیتی هر منطقه ای عبارت از یک نظام ارتباطی پیچیده ای است که در طول زمان شکل گرفته و میان گروهی از متغیرها و یا میان اجزاء سازنده آن مجموعه جریان دارد.¯

روند تکاملی سیستم ارتباطی دهستان بر آن جنوبی ابتدا یک بافت ارتباطی ساده بر مبنای زندگی روستائی بوده و هر یک از آبادیها به نحوی خود کفا حداقل ارتباط را با یکدیگر داشته اند و مستقل از یکدیگر نیازهای خویش را برطرف می نموده و مازاد محصول آبادی توسط مالک آن آبادی به شهر انتقال می یافته است اما اندک اندک بر اثر رشد جمعیت و نیازهای خدماتی مختلف و سپری شدن عمر دوران ارباب و رعیتی به مفهوم سابق و همچنین به علت موقعیتی مکانی آبادیها استقرار آنها در جاده اصفهان – جرقویه و گسترش وسایل حمل و نقل آبادیها در یک ساختار ارتباطی قرار گرفته اند. گرچه در مورد خدمات سطح بالا اصفهان نفوذ بلامنازع خود را بر یک یک آبادی ها گسترده است اما در مورد سرویسهای خدماتی روزمره و ضروری آبادیهایی بر حسب موقعیت مکانی و گرهگاهی خود به مراکز خدماتی تبدیل شده و ارتباط کارکردی خاصی را پدیدار ساخته اند. و هم اکنون می توان یک سیستم سلسله مراتبی ناقصی را در دهستان مشاهده کرد. مثلاً روستای زیار به عنوان مرکز دهستان از طرف دولت به عنوان یک مکان مرکزی برای دهستان برگزیده شده و حتی طرح هادی این روستا نیز تهیه گردیده است لکن چنانچه در تحلیهای آتی مشاهده خواهیم کرد تحلیلهای فضایی و مکانی ما را به این نتیجه می رساند که روستای پیله وران از لحاظ موقعیت مکانی و پتانسیلهای مختلف مرکزیت بیشتری نسبت به زیار دارد. این تحلیلها که بر اساس مدلهای ویژگی و مرکزیت و همبستگی ورگرسیون حاصل شده است در پی می آیند

 

ساخت ارتباطی عناصر در سیستم

همانطور که قبلاً‌ ذکر گردید  ارتباط متقابل بین مراکز جمعیتی براساس کارکرد متقابل کراکز جمعیتی در یک رابطه سلسله مراتبی ناشی می شود. همه جریانهای ارتباطی به هر مرکز جمعیتی تابعی از متغیرهای گوناگون می باشد و رابطه تنگاتنگی با موقعیت جغرافیائی، اقتصادی، اجتماعی، نوع سرویس دهندگی ان مرکز مقیاس مرکز دارد، بنابراین هر یک از اجزاء سازنده سیستم نقش مکمل و متمم در کارکرد تمام سیستم دارد از این رو در مطالعات برنامه ریزی فضایی باید موارد ذیل مورد تامل قرار گیرد

1)     نوع سرویس مورد نظر و یا سرویسهای مکمل در هر مرکز جمعیتی

2)     مقیاس کمی هر سرویس در هر مرکز جمعیتی و تعداد آن در ارتباط با کل سیستم

3)     کارکرد مکان هر سرویس در رابطه جانبی با سرویسهای مکمل و کلیت سیستم¯

با عنایت بر مبانی فوق الذکر هر سرویس خدماتی براساس کارکرد خود در مرکز جمعیتی و نیز بازده آن در کل سیستم دارای کارآیی است و هر چه این کارآیی بیشتر باشد. ارتباط های کارکردی متقابل در کل سیستم افزایش یافته و سیستم از حالت بسته به سوی متکامل شدن، عدم خود مختار و سیستم باز پیش خواهد رفت، بنابراین برای مطالعه ارتباط و همبستگی میان اجزاء سیستم باید میزان کارآیی با ضریب ویژگی و مرکزیت هر یک از مراکز جمعیتی و نیز سرویسهای خدماتی محاسبه شوند

ضریب ویژگی:

این ضریب یک شاخص کمی است که هماهنگی سرویسهای خدماتی و رابطه آنها با یکدیگر و نیز با کل منطقه و سایر مراکز جمعیتی را نشان می دهد لذا درجه و سطح سرویس دهندگی هر مرکز جمعیتی و نیز هر سرویس خدماتی با ضریب ویژگی رابطه مستقیم دارد و درجه سرویس دهندگی سرویسهای خدماتی در هر مرکز جمعیتی با همه سرویسهای موجود در منطقه رابطه متقابل دارند و با این ضریب می توان به رابطه متقابل مذکور پی برد

ضریب ویژگی هر سرویس مانند (i    ) برای هر مرکز جمعیتی مانند (  j ) عبارت از حاصل جمع سرویسهای مختلف آن مرکز جمعیتی ( سطر مربوط به j  یا                          )

تقسیم بر جمع کل سرویس مزبور برای تمام مراکز جمعیتی (ستون مربوط به)

ضربدر مقدار سرویس (i    ) در مرکز جمعیتی ( j ) یعنی  X i j

به بیان ریاضی، ویژگی هر مرکز جمعیتی برای هر سرویس عبارت است از:

( فرمول شماره 1)

                   = ضریب ویژگی هر سرویس در یک مرکز جمعیتی

                   = جمع سرویسهای مختلف یک مرکز جمعیتی

                   = جمع کل سرویس نوع (i    ) برای تمام مراکز جمعیتی منطقه یا دهستان

                   = تعداد سرویس نوع (i    )  برای یک مرکز جمعیتی

              i      = نوع سرویس

              j     = مرکز جمعیتی

پس از محاسبه ضریب ویژگی هر دسته از سرویس های همگون، مجموع ضریب ویژگیهای هر دسته از سرویس با عناصر خدماتی را بدست می آوریم که ویژگی یک مرکز جمعیتی خواهد بود

ویژگی هر مرکز جمعیتی را به بیان ریاضی به صورت زیر می توان بیان نمود.

( فرمول شماره 2)

ویژگی هر عنصر ( جزء ) در سیستم عبارت از حساس بودن موقعیت یا نوع رابطه متقابل ان جزء از سیستم در رابطه با کل سیستم است و با احتمال وقوع و تکرار آن جزء در کل سیستم رابطه معکوس دارد به عبارت دیگر هر چه تکرار آن عنصر در کل سیستم افزایش یابد از ضریب ویژگی به نسبت کاسته می شود

¯ دکتر علی محمودی

¯  علی ، محمودی، دشت هشتگرد- نظرآباد، بررسیهای اقتصادی – اجتماعی ، تهران ، دانشگاه شهید بهشتی ، 1361

¯¯ علی اصغر، طلامینایی ، تحلیلی از ویژگیهای منطقه ای در ایران ، تهران ، دانشگاه تهران 1353

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر

پروژه دانشجویی تحقیق بررسی میزان تاثیر NGO ها بر بهبودی معتادان

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه دانشجویی تحقیق بررسی میزان تاثیر NGO ها بر بهبودی معتادان در pdf دارای 45 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دانشجویی تحقیق بررسی میزان تاثیر NGO ها بر بهبودی معتادان در pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

 

بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه دانشجویی تحقیق بررسی میزان تاثیر NGO ها بر بهبودی معتادان در pdf

بخش اول : کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت موضوع
اهداف تحقیق
پیشینه تحقیق
روش تحقیق
جامعه آماری
فرضیه
تعاریف و مفاهیم
بخش دوم : پیشینه تحقیق
مقدمه
سازمانهای غیر دولتی و نقش آنها در در زمینه کاهش تقاضای مواد مخدر
سازمان های غیردولتی اصفهان(NGO)؛ چالش ها و مشکلات
سیاست ما حمایت است
هر NGO نماینده یک ملت است
اعتیاد
اعتیاد زنان ایران
نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد
بخش سوم روش تحقیق
بخش چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
بخش پنجم : نتایج آماری پژوهش
موانع و محدودیتها
منابع

 

بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه دانشجویی تحقیق بررسی میزان تاثیر NGO ها بر بهبودی معتادان در pdf

1)     کتاب الکلی های گمنام

2)     کتاب نیکوتینی های  گمنام

3)     کتاب معتادان گمنام – برنامه معتادان گمنام / ترجمه کمیته ترجمه س . گمنام  تهران : ترقی 1383 . 120 ص

4)     کتاب 90 روز 90 راه

5)     کتاب 12 قدم، 12 سنت

6)      کتاب راهنمای کارکرد قدم

7)     ثبت مشارکت افراد در NGO ها

8)     چگونگی عملکرد معتادان گمنام

9)     ثبت مشارکتهای دوستان در انجمنهای نارانا (Narana) این انجمن مخصوص بانوان است که مربوط به خانواده افراد معتاد می باشد

مقدمه

و امروز چنان شفافیم که قاتلان درونمان پیداست و دریای درونمان چنان آرام که هر موج کوچکی پیداست. معتاد چیست؟ اعتیاد چیست؟ بهبودی یعنی چه؟

آیا تاکنون با مسئله اعتیاد به طور جدی رو به رو شده اید آن را لمس کرده اید و شعاع مخربش را پیرامون فرد معتاد دیده اید؟ حس کرده اید و از نزدیک با این بیماری کشنده و ابعاد گوناگون آن آشنائید؟

تا چه اندازه با این بیماری آشنا هستید؟ آیا از نظر جسمی و نیاز کاذب و غیر قابل کنترل یک معتاد به مواد مخدر اطلاع دارید؟

آیا می دانید چگونه یک معتاد مدام بر اثر توهم و خیال خود زندگی می کند؟ و هر چیزی که این خیالات را بر هم بزند و خواب او را آشفته کند باعث آزارش می شود و او را به واکنش وا می دارد؟

آیا می دانید چه خلاء روحی و معنوی عظیمی در درون یک معتاد وجود دارد که معتاد را وادار می کند با قوی ترین ماده مخدر هر چه که به آن عادت داشته باشد این کمبود را جبران کند و هرگز موفق نمی شود. وقتی متوجه می شویم معتاد از نظر جسمی- فکری – روحی بیمار است، این حس همدردی و عشق در ما بیدار می شود که انسانهایی مانند ما از یکی از کشنده ترین و مخربترین بیماری قرن رنج می برند و در حال عذاب هستند

در این تحقیق سعی در روشن سازی این مسئله ها داریم

1- معتاد کیست؟ 2- اعتیاد چیست؟ 3- انجمنها و یا NGO ها چه نقشی بر عهده دارند؟

بیان مسئله

NGO ها سازمانهای حمایتی غیر دولتی هستند که از افراد برای اهداف مشترک تشکیل شده است و این افراد به واسطه مشکل خاصی گرد هم جمع شده اند که هم نشان بهبودی و کمک به دیگر اعضای تازه وارد است

کمک به معتادان به عهده چندین یک از این NGO ها می باشد که در این تحقیق می خواهیم مقدار تأثیری که این NGO ها بر بهبودی معتادان داشته است را بررسی کنیم. چه عواملی بر روی NGO ها و معتادان و میزان تأثیر و تغییر این شرایط در پیشبرد و رشد این NGO ها مؤثر است؟

در این تحقیق اینکه کدام یک از این متغیر ها بیشترین تأثیر و کدام یک کمترین تأثیر را در روند بهبودی و مسیر رو به رشد NGO ها داشته اند بررسی می شود

به عنوان مثال معنویت موجود در NGO ها تا چه اندازه در بهبودی معتادان مؤثر می باشد ; و یا اینکه صداقت فرد معتاد نسبت به خود او تا چه اندازه به وی برای بهبودی کمک می کند؟ و یا اینکه نقش اراده فرد معتاد با رو به رو شدن با این بیماری تا چه اندازه راه گشا بوده است

تلاش بر این بوده که افراد از وجود اینگونه سازمانها آگاهی داشته و در صدد پیوستن به میلیونها نفر از اعضای این سازمانها بر آیند و خود و بیماری خود را کاملاً بشناسند و در صدد بهبودی اوضاع جسمی و روحی و روانی خود برایند و زندگی تازه ای را تجربه کنند

اهمیت و ضرورت موضوع

(ضرورت موضوع در جامعه کنونی و اهمیتهای موضوع به صورت کاربردی)

با روند رو به رشد اعتیاد و مسائلی که این بیماری در پیرامون خود دارد و همه را تحت الشعاع قرار می دهد سعی کردیم در این تحقیق اعتیاد را به عنوان یک بیماری و فرد معتاد را به عنوان یک بیمار بپذیریم که معصومانه در چنگال این بیماری افتاده اند

ما در این تحقیق آرام آرام به این افراد نزدیک می شویم، نگاهشان می کنیم، دستشان را می گیریم و آغوشمان را به سویشان می گشائیم. گوئی دوستان ما در کوچه و خیابان راه گم کرده اند ; ! به کجا می روند و پرسه می زنند، هرزه می گردند و عمر به تباهی می گذرانند؟

چه خانواده هایی که بر اثر این بیماری دچار تلاشی و عواقب وخیم بعد از آن نشده اند؟ چه کودکانی که بر اثر بیماری والدین به اعتیاد در این گرداب گرفتار نشده اند؟ و چگونه این بیماری مانند یک گرد باد از میان هر زندگی بگذرد آن را ویران و خراب می کند و هیچ چیزی باقی نمی گذارد. واقعاً باید این بیماری در خور توجه قرار گیرد و از زاویه دیگری بررسی شود

به نظر من باید میان آنان زندگی کرد و آنها را نصیحت نکرد. باید با آنها دوست بود و آنها را سرزنش نکرد، باید برای آنها کاری کرد. آنها احتیاج به کمک دارند وقتی برای شروع تحقیق با انگیزه اینکه از زاویه جدیدی به بیماری اعتیاد نگاه کنم شروع به تحقیق کردم با انجمنهای زیادی مواجه شدم که این انجمنها یا NGO ها توسط افراد معتاد تأسیس شده بود و کارشان کمک به دیگر معتادان در حال عذاب بود من هم با اجازه وارد شدم و در میان آنها قرار گرفتم. احساس خاصی داشتم و هزاران سؤال در سرم نقش می بست که می بایست صبوری می کردم و با حوصله تمام راجع به تمامی ابعاد قضیه تحقیق می کردم و این تحقیق حاصل تلاش و تجربه یکساله من در این NGO ها می باشد

با شناخت این موضوع (اعتیاد و NGO ها) می توان درصدد رابطه این موضوع با مسائلی که پیرامون آن در سطح جامعه رخ می دهد برآمد و این مسائل و عوامل ایجاد آنها را شناخت و از شناخت و از بروز خیلی از بحرانهای اجتماعی و تنشها جلوگیری کرد

اهداف تحقیق

الف )هدف کلی:

بررسی میزان تأثیر NGO ها بر بهبودی معتادان

ب ) اهداف جزئی:

1-                شناخت بیماری اعتیاد و انواع وابستگی های آن

2-                علت بروز و ایجاد آن در فرد

3-                چگونگی مقابله با این بیماری و کنترل آن

4-                چگونگی عملکرد گروهها و NGO ها در امر خدمت و بهبودی معتادان

5-       تأثیرات متقابلی که بین NGO ها و افراد معتاد است شناخته شود و هر عامل با توجه به میزان تأثیر گذاری خود مشخص شود

6-                 معرفی این NGO ها به افرادی که از این بیماری کشنده رنج می برند و قدم در بهبودی و رشد اجتماعی یک جامعه

 

پیشینه تحقیق

در این باره تحقیقهای زیادی صورت گرفته و کدام یکی از زوایای این بیماری را روشن کرده است و برخی از این مطالب به صورت نشریات در دسترس افرادی که عضو این انجمنها هستند قرار دارد. کتاب پایه انجمن معتادان گمنام که در این کتاب بیماری اعتیاد را برای افراد توضیح داده و فرد معتاد را از زاویه یک بیمار به خود شخص شناسانده و از مسیر بهبودی برای افراد می گوید. کتاب قدمهای 12 گانه که مراحل بیداری روحانی است که افراد را از دنیایی تیره و تار انکار که خود را به تدریج در آن به نابودی می کشاند بدر می آورد و دنیای دیگری را پیش چشمان آنها هویدا می کند. کتاب سنتهای 12 گانه که در رابطه با رفتار فردی هر یک از افراد گروه می باشد و با زندگی افراد رابطه ای تنگاتنگ دارد. کتابهایی که در مورد راهکارهای مقابله با وسوسه نوشته شده که در آن تجربیات دیگر افرادی که این راه را تجربه کرده اند نوشته شده است. کتاب الکلی های گمنام که در رابطه با مصرف الکل و راه های مقابله با اعتیاد الکل نوشته شده است. کتاب راهنمای کارکرد قدم که در مورد چگونگی کارکرد قدمهای 12 گانه نوشته شده است و تحقیقهای زیادی که از سال 1965 میلادی تاکنون انجام گرفته که همگی حول این موضوع صحبت و گفتگو می کنند

روش تحقیق

روشی که در انجام این تحقیق از ان سود جسته ایم روش پیمایشی بوده است که با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته و مراجعه به انجمنهای NGO و استفاده از برخی از کتابها و نشریات منتشره صورت گرفته است

جامعه آماری

در این تحقیق از تمامی مراکز NGO ها که در سطح شهر اصفهان و همچنین مراکز شهرداریها پراکنده بوده اند سود جسته ایم. این NGO ها به طور منظم در همه جا و در کنار یکدیگر حضور ندارند به عنوان مثال در جایی که مرکز الکلیهای گمنام بوده است الزاماً انجمن معتادان گمنام و یا کلینیکهای گمنام وجود نداشته است

حجم نمونه ای که ما در این تحقیق از آنها کمک گرفته ایم به خاطر محدودیتهای بسیار زیادی که داشت از چند NGO که بیشتر به هم دیگر مربوط بوده اند که همه آنها 130 نفر بوده اند که تمایل به همکاری داشته اند

فرضیه

فرضیه هایی که سعی کرده ایم تحقیق پیرامون همین فرضیات انجام شود از این قرار است

1-                نقش اراده معتادان در حال بهبودی در NGO ها

2-                تأثیر فضای معنوی NGO ها در بهبودی معتادان در حال بهبودی

3-                تأثیر درک متقابل افراد معتاد NGO ها در بهبودی آنها

4-                ارائه راهکارهای مقابله با مشکلات زندگی NGO ها در بهبودی آنها

5-                تأثیر NGO ها در جامعه و روابط بین فردی خانواده

تعاریف و مفاهیم

NGO : انجمن

A.A : انجمن الکلیهای گمنام

N.A : انجمن معتادان گمنام Narcotics Anonymous

صداقت: یعنی عضو تمامی افکار و احساسات خود را با گروه بخصوص با راهنمای خود در میان بگذارد و هیچ عاملی باعث رازداری بین او و راهنمایش نباشد

روشن بینی : نگاه بدون قضاوت و پیش داوری به وضعیت وجودی خود

راهنما : عضو قدیمی انجمن که قدمهای دوازده گانه را طی کرده و می تواند الگوی بهبودی فرد معتاد باشد

آخر خط : زمانی که فرد معتاد دیگری پی به بیهودگی مصرف خود می کند عمیقاً به اشتباه خود پی می برد و در جستجوی راه تازه ای است

عجز : ناتوانی و آسیبهایی که فرد معتاد به خاطر مصرف مواد طی دوران مصرف به خود و اطرافیان وارد کرده است

انکار : عدم پذیرش واقیعت و تصور اینکه همه چیز تحت کنترل است

توهم : خیالپردازی و آن را واقعیت انگاشتن

وسوسه : یک فکر موذی و خطرناک که اول به عنوان لذت وارد ذهن می شود و آرام آرام به اجبار تبدیل می شود

لغزش : یعنی فرد معتاد پس از مدتی پاکی دوباره به سمت مواد برود و مصرف کند

پاکی : یعنی عدم مصرف هر نوع ماده ای که روان معتاد را تحت تأثیر قرار دهد؛ مانند: مواد مخدر، مشروب، قرص و ;

افکار تونلی : افکاری که از دریچه خاصی واقعیت را می بیند ولی این همه واقعیت نیست

زدن : مصرف مواد مخدر، مشروب و یا هر نوع ماده اعتیاد آور

قدم : انجام یک سری کارهای عملی و نظری که فرد معتاد را از مصرف دوباره مواد باز می دارد و به سوی زندگی باز می گرداند و بازسازی کامل روح و روان و جسم معتاد را در بر دارد

سنت : راهکارهای عملی برای سلامت رفتار فردی و حفظ وحدت و یگانگی و سلامت انجمن برای کمک به دیگر معتادان

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
» نظر
<   <<   586   587   588   589   590   >>   >